Áruhitelekkel pezsdítik fel az adventi szezont
Kísérleti üzemmód – indokolta sommásan egy hazai láncnál dolgozó kereskedő, hogy megéri-e amerikai mintára Fekete Péntekkel „berúgni” a karácsonyi szezont. Hogy a csaliként bedobott, helyenként hetvenszázalékos leértékelés elegendő vásárlót vonzott-e az üzletekbe, az majd januárban, az összesítések után derül ki. Egyelőre csak találgathatjuk, hogy az ünnepi, szezon eleji felhajtás nyomán megélénkült-e annyira a forgalom, hogy érezhető növekedés lett az eredménye, vagy épp ellenkezőleg.
Az áruházakból egyelőre ellentmondásos hírek érkeztek. Míg Kaposváron a Tescóban jószerével egymásnak mentek a vevők, hogy hozzájussanak a dömpingáron kínált televíziókhoz, addig másutt csak szokványos advent eleji hangulatot érzékeltek. A fekete pénteki akciókról egyébként elmondható: komoly árelőnnyel lánconként csak egy-két terméket lehetett megvásárolni, a többi hirdetésben szereplő terméknél jelképes volt az olcsósítás. – Csak látszólag ablakon kidobott pénz a fekete pénteki leárazás – utalt egy műszaki áruházlánc beszerző embere arra, hogy a szaldó azért a legtöbb helyen pozitív.
Fekete Péntek egy Auchanban. Adnak pénzt a vásárláshoz Koncz György / Népszabadság |
– A Black Friday alkalmával jó eséllyel ugyanazt adják el leárazva a kereskedők, amit esetleg tárolási költséggel megfejelve az újévi leárazásokon kellene kisöpörniük az áruházakból, ráadásul az egésznek így jó reklámértéke van – részletezi a szakember. Hozzátéve, hogy így gyakorlatilag a bronz-, ezüst- és aranyvasárnap mellé egy újabb „nagybevásárlós” napot kaptak, ami kincset érhet. A válság óta ugyanis a vevők jó része az arany- és ezüstvasárnapra időzítette a komolyabb vásárlásait, ettől viszont rendre a gyomorideg kerülgette a kereskedőket. Hiszen az ígéretes karácsonyi szezonkezdet ellenére elég volt egy-egy havas-lucskos nap, és a kereskedők búcsút mondhattak az ünnepi forgalom tetemes részének.
Jó adventi szezont vetít előre a hivatalos statisztikák szerint az éves szinten 6, a nem hivatalos, ám annál reálisabb piaci jelzések szerint 3 százalékos kiskereskedelmi forgalombővülés. A jelek arra utalnak: a vásárlók az idén hajlamosabbak mélyebben a zsebükbe nyúlni egy jó karácsonyi ajándékért.
Az áruházakat járva szembeötlő, hogy a kereskedők a válság előtti aktivitással kínálják az áruhiteleket. A kérdés legfeljebb az, mennyire élnek velük a vásárlók. Az Auchannál úgy látták: áruhiteles partnerük, az Oney 15 százalékos bővülésre számít tavalyhoz képest, azaz a forgalomhoz képest nagyobb arányban ugorhatnak meg a kölcsönök. A cégek jellemzően a fix kamatozású hiteleket tolják előtérbe, és valamilyen – jellemzően 10 százalékos – önrészt is kérnek a vásárlótól. A Cetelemnél elmondták: a vásárlók átlagosan 118 ezer forint értékben vesznek fel áruhiteleket.
A kiskereskedők közül a Spar, a Media Markt, az Auchan, a Tesco is jókora növekedésre számít, de a Praktikernél is úgy kalkulálnak – jóllehet a barkácsáruház számára a nyár a főszezon –, hogy a tavalyi évhez képest 10-15 százalékkal erősödhet a decemberi forgalmuk.
A karácsony kiemelt időszak a kiskereskedelemben: az áruházak éves forgalmuk negyedét-ötödét ilyenkor adják el. A Media Marktnál azt mondták, az idén is az úgynevezett okoseszközök – tévé, telefon, notebook – és a háztartási készülékek lesznek a legkeresettebb árucikkek. A Praktiker inkább a lakberendezési cikkekre épít, míg az élelmiszerláncok – a Spar, az Auchan, a Tesco – szerint a szokványos karácsonyi élelmiszerek mellett a kozmetikai termékek és a háztartási kisgépek is jól fogynak majd.
A Tescónál amondók, hogy az idén a játékkonzolok és a tv-készülékek lesznek a slágertermékek. Az Auchannál közölték: a tévék forgalmát jócskán megdobja, hogy a magyar labdarúgó-válogatott kijutott a jövő nyári Európa-bajnokságra. A Tesco és az Auchan is hangsúlyozta: a Csillagok Háborúja újabb részének a közeledtével a Star Wars-os ajándéktárgyak lesznek igazán kelendőek.