A HM korábban 36 kis- és közepes méretű helikopter beszerzését készítette elő. A honvédségnek szállítási feladatokra, NATO-akciókhoz és polgári védelmi célokra van szüksége a forgószárnyasokra.
|
Árvízkor nagy a teher a gépeken Veres Viktor |
Szerencse, hogy idén nem volt árvíz, hiszen már a korábbi években is csak úgy vehettek részt a honvédség kiöregedett gépei a homokzsákszállításban, hogy a miniszter rendkívüli állapotot rendelt el, és így a normál időkben repülésképtelennek minősített gépekkel is felszállhattak a katonák – a kockázatok ismeretében.
Az Országos Mentőszolgálat hét helikoptert üzemeltet egy jövő februárig érvényes szerződés keretében, hogy azután mivel biztosítják a légi mentést, nem tudni. Az Országos Rendőr-főkapitányságnak is 20–35 éves gépei vannak, valamint a TEK is igényt tart forgószárnyasokra. A menekülthullám miatt a határőrizeti szerveknél is komoly igény lesz a helikopterekre.
A központi beszerzés előnye, hogy sokkal olcsóbb lehet annál, mint ha a tárcák külön-külön üzletelnének. Miként azt megírtuk, a légi mentőknél már szóba került hét használt gép vásárlása kilencmilliárdért, de erre nemet mondott a nemzetgazdasági tárca. A mentősök egy osztrák cégtől, a HeliAir GmbH-tól bérelnek hét két hajtóműves EC–135-öst kiváló üzemeltetési tapasztalatok mellett. Közeleg a bérleti szerződés jövő februári lejárta, s mivel helikoptert nem olyan egyszerű beszerezni, mint szalonból az autót, a döntés sürgető.
Hiába diktálja azonban a logika, hogy az állam közös beszerzéssel biztosítsa a rendőrségnek, a mentőknek, a honvédségnek és a TEK-nek a forgószárnyasokat, vannak ellenérdekeltek. Sokmilliárdos üzletről lévén szó a tárcák kapva kapnának az alkalmon, ha saját üzleteket köthetnének. A honvédségnél rendre megtalálják az alternatív, ám az állam számára akár kedvezőtlenebb megoldásokat is. Jó egy éve három ősöreg Mi–8-as civil helikopterért összesen 2,99 milliárd forintot fizettek, szakértők szerint ezeket a reális piaci árnál 600 millióval drágábban vásárolták meg. Az ügynek lényegében nem lett következménye, mindössze Borbíró Zoltán védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár távozott szép csendben.
A helikoptertender kiírásához nem elég Hende Csaba elhatározása, a tárcának elő kell teremtenie a forrásokat is. A miniszter már a tavalyi parlamenti választás előttre ígérte a tender kiírását azzal a kikötéssel, hogy a nyertesről a döntést az új kormánynak kell meghoznia. Egyelőre – bár a szakmai előkészítés a miniszter nyilatkozatai szerint elkészült – még a közbeszerzés felhívása sem jelent meg. Megkérdőjelezhetők tehát azok a lapinformációk, amelyek Angela Merkel német kancellár februári látogatását követően tényként közölték: a két kormányfő megállapodott arról, hogy a forgószárnyasokat a francia–német Airbus Helicopterstől vesszük. A másik komoly versenyző a részben állami olasz Finmeccanica konzorcium tagja, az Agusta Westland – ez utóbbi neve az utóbbi két évben számos korrupciós ügy által vált ismertté.
Nem feltétlenül kell a 170 milliárd forintot keresni a költségvetésben, hiszen a gyártók rugalmas finanszírozási konstrukciókkal támogatnák meg a döntést. A bérleti konstrukció is elképzelhető, ahhoz hasonlatos, mint amilyenben a Gripenek nálunk vannak, ez esetben a gépek bérleti díja a költségvetés kiadásait hizlalja, viszont az értékükkel nem nő az államadósság.
Még Lázár János is pozícióba kerülhet mint az uniós források felett őrködő miniszter. Rendészeti és határőrizeti célokra ugyanis az operatív programok is tartalmaznak forrásokat, lényegében csak katonai célra nem vehetünk helikoptert uniós támogatásból.
Tervasztalon a következő generáció
Új generációs, nagy hatótávolságú helikopter tervezését jelentette be a Le Bourget légiszalonon az Airbus Helicopters, amely a következő évtizedben állhat szolgálatba. Jelenleg a tervezési fázisban van az X6 nevű prototípus (grafikán), amely a Super Pumaként ismert H225M típust fogja váltani. Az Airbus először a polgári és kereskedelmi felhasználásra szánt verziót készíti el, ezután következik a harcászati felhasználásra alkalmas verzió. Guillaume Faury vezérigazgató szerint a városon belüli és az egymáshoz közeli városok közötti személyszállításban is fontosabb szerepük lesz a helikoptereknek. Az Airbus Helicopters 2015 első negyedévében 1,2 milliárd euró árbevételt ért el, rendelésállománya 12,3 milliárd euró értékű volt. Áprilisban hetven EC725-öst rendelt tőlük a lengyel hadsereg hárommilliárd dollár értékben.