Alcsúti foci a sínek között: vasút épül Orbán Viktor szülőföldjén

Vasutat kaphat Alcsútdoboz: a Bicske és Székesfehérvár közti elhagyott sínek egy rövid szakaszán hamarosan nosztalgiavonat közlekedhet.

Az Orbán Viktor által alapított Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány nemrégiben kért engedélyt a vasútra. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) már közzétette hirdetményét, a vasúti vonalszakasz engedélyezési eljárásáról. Ebben a hatóság úgy fogalmaz a még szabad jelzésre váró fejlesztésről: a Bicske vasútállomása és "az Alcsútdobozi Arborétum közötti vasúti pálya, 43+50.68 - 100+74.48 szelvények közötti vonalszakasza épül meg közel" hat kilométer hosszon.

Az NKH hirdetményének tanúsága szerint "A Felcsúti utánpótlás neveléséért" alapítvány kérelmének elbírálása a kánikula ellenére máris megkezdődött. Lapunknak azt mondták, a papírforma szerint rendelkezésre álló hat hónap alatt megpróbálják majd eldönteni, hogy a kérelem megfelel-e a jogszabályoknak. De elvben kérdés az is, hogy a benyújtott "tervdokumentáció" eleget tesz-e a vasút beindításához elengedhetetlen műszaki követelményeknek.

Az eddig napvilágot látott hírek szerint mintegy negyedmilliárd forintos fejlesztés részleteiről az NKH-nál nem beszélnek. De konkrétumokkal a kérelmező alapítvány által működtetett Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiánál (PFLA) sem árulnak el. Szöllősi György, az akadémia kommunikációs igazgatója lapunknak azt mondta: az elsősorban idegenforgalmi megfontolásokból programba vett vasútfejlesztés részletes kidolgozása még folyamatban van. A vasúti pálya rendbetételére és későbbi üzemeltetésére például, véleménye szerint valószínűleg pályázatot írnak majd ki. Az idegenforgalmi beruházáshoz tartozó első építkezésekkel azonban már elkészültek.

A PFLA néhány évvel ezelőtt a MÁV egy pályázatán vásárolta meg a Bicskét Vértesacsával összekötő vonalat. Az állami vasút által évtizedekkel korábban felhagyott, majd katonai szállításoknál használt vonalszakasz meglehetősen rossz állapotban volt. Töltésén már a MÁV pályaellenőrei is csak kétéltű, gumi és vaskerekekkel ellátott járművükkel tudtak végighaladni. A síneket ugyanis sok helyen felszedték, az átjárókat leaszfaltozták. De van olyan terület is, ahol a vasúti pálya nyomvonalába engedély nélkül beépítették.

Az alapítvány első lépésben a vértesacsai vasútállomás épületét újította fel 2010-ben. A fogadóvá átalakított épület a vasút újraindítása után sem kapja majd vissza eredeti szerepét. Helyette új állomás épül. De az alapítvány kezelésében lévő Alcsútdobozi Arborétum is új parkolót, bejáratot kapott. Ezen kívül megkezdődött a kastélypark megújítása is.

Szöllősi György szerint a vasúti fejlesztés az Etyeki Pincefesztivál és az arborétum látogatását egyaránt megkönnyíti majd. Az NKH hirdetményéből azonban az is kiderül: a legfeljebb óránként 25 kilométeres sebességgel közlekedő motorvonatok a PFLA-t is kiszolgálják majd. Az akadémiánál éppen úgy új megállót létesítenének, mit a közeli arborétumnál.

De ezzel még nem lesz vége a fejlesztéseknek. A terv szerint a vasútvonalon közlekedő vonatok műszaki karbantartására Felcsúton "fűtőházat" építenek, a sínek mentén pedig kerékpárutat alakítanak ki. Az NKH hirdetménye szerint ezen felül teljesen új lesz az egyvágányú pálya, megújulnak a vonal műtárgyai és biztosító berendezései is. A vasút új védelmi rendszert kap, az állomásokon modern peronokat és térvilágítás alakítanak ki. 

A PFLA-nál úgy számolnak: a vasútfejlesztés leghamarabb egy év múlva kezdődhet meg. Feltéve persze, hogy fél éven belül a miniszterelnök szülőföldjének turisztikai felvirágoztatását szolgáló elképzelés körül a hatóságok mindent rendben találnak.

A felcsúti vasútállomás és a sínek hűlt helye
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.