Az erőszakos jelenet mindenkit felháborított. Ráadásul ez nem is egyedi jelenség, nemrég a Budapest Airport külföldi vezérigazgatójával történt hasonló incidens, amikor a feleségével távozott a terminálból – mesélik a repülőtéren.
De vajon miért nem lép fel ez ellen senki? A kamu mellénnyel és nyakbavalóval nyilvánvalóan megtévesztik a gyanútlan utasokat, ráadásul megsértik a repülőtér hivatalos rendjét, amely előírja, hogy kereskedelmi és utazásszervezési tevékenységet csak a Budapest Airport engedélyével lehet végezni. – A Nemzeti Közlekedési Hatóság és a repülőtéri rendőrség által is jóváhagyott repülőtéri rend megsértésének semmi következménye nincs, mi nem szankcionálhatjuk – ad meglepő magyarázatot Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója. Hozzáteszi:
a repülőtéri rendőrség mindaddig nem tehet semmit, amíg konkrét bűncselekmény nem történik.
Kérdés persze, hogy ez a tevékenység nem minősül-e élből szabálytalannak?
A látszólag tipikusan magyar helyzetet árnyalja az egyik taxis szervezet képviselője, aki névvel és címmel nem vállalja véleményét, de elmondja: szerinte az üzemeltető üzletileg érdekelt a vadkeleti állapotok fenntartásában, elvégre a szerződött taxis cégre ma már semmi szükség. A szerződés ez év végén jár le. Igaz, ez busás bevételt hoz a repülőtérnek.
A rendelésre érkező taxisok ingyen veszik fel a fuvart, míg a Főtaxi sofőrjeinek ugyanezért ma már alapból ezer forintot jóval meghaladó jutalékot kell leadniuk a Budapest Airportnak, amelynek ebből éves szinten több százmillió forintos bevétele származik. Névtelen forrásunk szerint húsz-harminc utaskopasztó hiénánál több nem működik a reptéren, és az ilyeneket pár napos ellenőrzés során le lehetne buktatni. Elvégre a terminál sorompórendszere kapcsolatban van az engedéllyel rendelkező taxisok adatbázisával, tehát könnyen kiiktathatók lennének a renitensek.
|
Ferihegyről évtizedek óta nem tudják kiszorítani a hiénákat Kurucz Árpád / Népszabadság
|
Hardy Mihály ezzel szemben legalább hatvan-nyolcvan ilyen taxisról beszélt, hozzátéve, hogy az egyes furcsa hatósági döntések sem könnyítik meg a dolgukat. Említi, hogy amikor a hiénák veszélyeire a terminálokon matricákkal figyelmeztették az utasokat, amelyeken az „óvakodjon a taxis cowboyoktól, utazzon a reptér hivatalos szállítójával” felirat volt olvasható, a Gazdasági Versenyhivatal megbüntette őket. A megoldás a reptéri illetékesek szerint az lenne, ha változnának a törvények, és lenne lehetőségük fellépni a kalózok ellen.
Bármelyik fél verziója áll közelebb az igazsághoz, tény: a hiénák garázdálkodása a repülőtéren sokat árt az éppen csak magára találó hazai turizmusnak, Budapest hírének a világban, s emiatt mihamarabb tisztázni kell: ki mit tehet, s kinek mit kell tenni annak érdekében, hogy megszüntessék az áldatlan állapotokat.