Afrikai tulajdonos a Sólyomban
A Sólyom Holding törlés alatt, ők pedig bejegyzés alatt állnak. - A korábbi tulajdonosokkal együtt dolgozunk tovább azon, hogy megpróbáljuk életben tartani a légitársaságot. Mindenkinek lesz feladata, a szakmai irányítást a jövőben is Vágó József látja el - nyilatkozta lapunknak Welsz Tamás, a Charity March ügyvezetője, bár helyesebb volna úgy fogalmazni: az előttük álló kihívás, hogy végre életet leheljenek a légitársaságként indulni kívánó cégbe, amely jelen pillanatban nem tudja fizetni a béreket.
- Kifizetjük a munkatársak járandóságát, amint az átvilágítás során működőképesnek találjuk a céget. Erről személyesen tájékoztattam a kollégákat - mondta az ügyvezető, hozzátéve, hogy pénzügyi befektetőként jelennek meg a cégben, miután az eddigi tulajdonosoknak rá kellett jönniük, hogy nincsenek elegen ahhoz, hogy ezt a légitársaságot el tudják indítani.
Ez humán és pénzügyi értelemben is igaz. Kérdésünkre, mennyi pénzzel jelennek meg a Sólyom Airwaysben, egyelőre nem kívánt nyilatkozni, mindössze annyit mondott: kétgépes indulással hat hónapig tud tőkét garantálni a vállalkozásnak a mostani befektetés.
Nem nemzeti, hanem nemzeti színekben futó légitársaságként kívánunk repülni - mondta az új tulajdonos ügyvezetője, hozzátéve: nem szégyen kicsiben gondolkodni, csak addig nyújózkodnak, amíg a takarójuk ér. A Sólyom vezetőjének, Vágó Józsefnek a korábbi 6-12, majd 50 gépes terveit egyelőre az asztalfiókba kellett tenni, mert a korábbi befektetőjelölt olyan feltételeket támasztott, amelybe, ha a cég belement volna, akkor hamar külföldi kézbe került volna.
Mindenesetre, a mostani konstrukcióban sem külföldi, sem állami tulajdon nincs - mondta Welsz. Vágó József ügyvezető augusztusban még atombiztos befektetői háttérről adott számot, majd október elején, amikor a béreket nem tudták kifizetni, kiderült: az a befektető - akit máig nem ismerünk, s vélhetően már nem is fogunk - visszalépett, s újjal tárgyalnak. Szakítva a korábbi gyakorlattal, a hírek helyett tettekkel szeretnénk bizonyítani - tette hozzá.
De mit lehet tudni erről az új tulajdonosról? Az ötszázezer forint jegyzett tőkéjű, főként oktatási és egészségügyi tevékenységi körökkel 2009-ben regisztrált Charity March Kft. tulajdonosa a Seychelle szigeteki bejegyzésű Cavalli Continental. Korábban a Bissau Guinea-i címen bejelentett Welsz Tamás is megjelent a cégben tulajdonosként.
- A tulajdonos egy külföldön bejegyzett offshore besorolású cég, de azon kevesek közé tartozik, amely mögött a valós tulajdonosok sorakoznak fel, és nem adóoptimalizálási okokból jegyezték be a Seychelle-szigeteken - mondta Welsz Tamás. A bejegyzés helyét indokolja ugyanis, hogy eddig is afrikai jótékonysági programokat bonyolított le, aktivistái a szegény országokban végeznek munkát, s olyan mentőautókat bocsátanak ezen országok rendelkezésére, amelyeket már Európában nem használnak.
Hogy ezzel a profillal s anyagi háttérrel mit keresnek egy magyar légitársaságban, arra azt válaszolta, hogy a Cavalli Continental mögött csak és kizárólag külföldön élő magyar üzeletemberek állnak, akik idejében felfedik majd magukat, s akik fantáziát látnak a magyar színek alatt repülő társaságban.
Felvetésünket, miszerint a cég így nem uniós tulajdonú, visszautasította, mondván: a Cavalli Continental tulajdonosai magyarok, tehát a légitársaságnak jár az uniós státusz. A Charity March egyébként a Budapest-Bamako rally szervezésében is közreműködött, ám honlapjuk és Facebook-oldaluk jó ideje passzív, az utolsó bejegyzések 2012-esek.
A Sólyom Hungarian Airwayst eddig birtokló Sólyom Holdingban is történtek személyi változások: a céget eddig vezető Lucsik János helyett Hurtyák Róbert lett az ügyvezető. Hurtyák nem indokolta érdemben a váltást, Lucsik Jánost eddig nem értük el.
Ezt követően a Sólyom márkanevű élelmiszerek (liszt, ásványvíz, szilvalekvár) forgalmazásával (is) foglalkozó cég teljesen elkülönülten működik a Sólyom Airwaystől. A holding felfüggesztette a minősített beszállítói adatbázis működtetését is, s kérésre visszafizeti a biztosítékként befizetett összegeket - derül ki a cég honlapjáról.
Korábban a Sólyom Holding feladata a Sólyom Airways működésének biztosítása volt, ennek keretében alakították ki ezt az adatbázist is, hogy hány jelentkező vállalattól mennyi pénzt szedtek be, arról nincsenek információink.