A taxisok oligarchákat sejtenek az új rendelet hátterében

Ötszáz, más becslések szerint ezer taxis részvételével demonstrációt tartottak a budapesti fuvarozók hétfő délután a fővárosban a szakmát szabályozó új rendelet tervezete ellen. A sofőrök szerint emiatt háromezer sofőr veszítheti el állását, háromezer család megélhetése kerülhet veszélybe. A demonstráció komoly közlekedési fennakadásokat okozott, ami miatt atrocitások is történtek: inzultálták lapunk munkatársát.

A Felvonulási térről induló tiltakozó konvojt az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezte. A demonstráción arra hívták fel a sofőrök a figyelmet: a közeljövőben születik döntés a szakmát szabályozó új rendeletről, amely szerintük több ezer sofőrt lehetetlenít el. A tiltakozók konvoja a belvárosban tett egy nagy kört az Andrássy út - Oktogon - Blaha Lujza tér - Városház utca - Lánchíd - Margit híd - Felvonulási tér útvonalon. A menet jókora káoszt okozott a közlekedésben, a város több pontján kilométeres dugók alakultak ki. Emiatt pedig volt, ahol elszabadultak az indulatok.

Indulatoktól sem volt mentes a taxisfelvonulás
Taxis felvonulás

Több helyen durván szidták a konvojban haladó taxisokat, az Andrássy úton pedig egy autós, megunva a várakozást, a rendőri tiltás ellenére is a menetben haladó autók közé hajtott, majd azokat csak centikre elkerülve, elszáguldott. Az Astoriánál még súlyosabb konfliktus alakult ki, amelynek során inzultálták munkatársunkat, Kovács Klárát. A nol.hu videoriportere az Astoriánál haladó konvojról készített felvételeket, amikor egy – alighanem a demonstráció miatt várakozásra kényszerült, ezért felbőszült – férfi és egy nő hangosan szidalmazni kezdte a tüntető taxisokat. Kollégánk erről is felvételeket készített, ám ezt nehezményezte a pár. Riporterünk nem sokkal ezután kérésükre kikapcsolta a kamerát, ennek ellenére a férfi és a nő rátámadt munkatársunkra. Előbb szidalmazták, majd arcon köpték, végül megpróbálták kiütni kezéből az időközben újra bekapcsolt kamerát. A pár „támadásának” az vetett véget, hogy munkatársunk segítségére sietett egy közelben forgató televíziós stáb. A bizonyító erejű felvételeket itt nézheti meg >>>

Mindeközben a tiltakozó menetben részt vevő taxisok körében is érzékelhető volt a feszültség – igaz, most nem a forgalom, hanem a szakmát szabályozó rendelettervezet miatt. A tiltakozók között volt Gál Attila, aki 1976 óta taxizik, de – mint azt keserűen megjegyezte – lehet, hogy már nem sokáig. – Ha elfogadják a tervezett változtatásokat, szigorításokat, akkor a taxisok jó része egyszerűen nem tudja folytatni a munkát, mert nem lesz mivel. Alighanem azok között leszek én is, aki elveszíti majd munkaeszközét – magyarázta ötéves kombi Chevroletje kormánya mögött a középkorú Gál. – A tervezett szabályok szerint ugyanis az autóm nem felel majd meg az új előírásoknak. Bár ez nem kis autó, és hibátlan állapotú, a tengelytávja két centiméterrel, a csomagtartója pedig húsz literrel kisebb, mint azt az új szabályokban előírnák – magyarázta. 

„Háromezer családot fojtanak meg!”

A taxis szerint ha elfogadják az új szabályzatot, akkor le kellene cserélnie a kocsiját, hogy tovább dolgozhasson. Csakhogy nincs miből cserélni. – Még ezt az autót sem fizettem ki, hitelem van rajta. Ráadásul ahhoz, hogy az új szabályoknak megfelelő kocsit vegyek, legalább ötmillióra lenne szükség. A kocsi havi törlesztését is alig bírom, nemhogy ennyi félrerakott pénzem lenne – mondja. 

Hasonló cipőben jár egy kollégája, a negyvenéves Katics Zoltán. – Nemrég múlt tízéves a kocsim, így hiába kifogástalan állapotú, az új előírások szerint ezzel jövőre már ki sem mehetek az utcára. Mint sok más kolléga, én is hitelre vettem az autót, és nincs miből fiatalabbra cserélni. Ha elfogadják az új rendeletet, akkor munkaeszköz nélkül maradok, vagyis elveszítem az állásom. Két gyerekem van, nem tudom, miből fogom etetni, iskoláztatni őket.

A tüntetők között akadtak olyanok is, akik nem az autók méret- vagy a korlimitje miatt veszíthetik el munkaeszközüket. Gyányi István – mint fogalmazott – „öt kilowatt miatt” bukhatja a kocsiját. – Valami nagyokos kitalálta, hogy legalább hatvan kilowatt teljesítményűnek kell lennie a taxinak. Az én Skodám pedig csak ötvenöt kilowattos – magyarázta az 1977 óta taxizó férfi. – Szerencsére valahogy ki tudnám cserélni a kocsit, de ez teljesen értelmetlen lenne, hiszen még ez is fiatal, jó állapotú, semmi baja. A cserével legfeljebb a szalon járna jól, én milliókat buknék...

Az új műszaki előírások mellett a rendelettervezet más részeit is indulatosan bírálták a sofőrök. Nem értik például, miért nem lehet bevezetni a fix tarifákat, amelyek kizárnák a csalás lehetőségét, ráadásul az utasok számára is kiszámíthatóbb lenne az utazás költsége. Emellett kritizálták a rendelet készítőit azért is, mert épp a valódi problémákkal nem foglalkoztak. – Alig-alig van, aki ellenőrizné a taxisokat, engem például az elmúlt húsz évben a kutya sem vizsgált meg. Emiatt ma is tele van a város hiénákkal, akik abból élnek nem is rosszul, hogy külföldieket, vidékieket húznak le. Miattuk is kevesebb a tisztességes sofőrök munkája, s miattuk olyan rossz a szakma megítélése – magyarázta az egyik sofőr.

– Az még rendben volna, hogy megpróbálják csökkenteni a fővárosi taxisok számát. Ötezer-ötszázan dolgozunk Pesten, ennyi kocsit pedig nem bír el ez a város. De ahelyett, hogy agyament szabályokkal egyik-napról a másikra szó szerint kinyírnak több száz becsületesen dolgozó sofőrt, más megoldás is lett volna. Például az, hogy kifutó rendszerben csökkentik az engedélyek számát, a változtatásokat, szigorításokat pedig fokozatosan vezetik be – egészítette ki egy kollégája.

Új cég készülődik a háttérben?

A tüntetésen részt vevő taxisokból ömlött a szó, amikor a változó szabályokról mondták el véleményüket, ám óvatosabbá váltak, amikor arról kérdeztük őket, miért olyan fontos rövid időn belül ellehetetleníteni több száz, több ezer taxist? Egy névtelenséget kérő sofőr így foglalta össze a taxis berkekben terjedő pletykákat: "egyszerűen piacot akarnak teremteni egy új, kormányközeli cégnek, egy a háttérben várakozó oligarchának. Eszement új szabályokkal kisepernek a piacról néhány ezer taxist, majd a helyükön megjelenik egy új, nagyobb társaság. Ezt a céget aztán talán munkahelyteremtő támogatással is kitömik majd, a végén pedig még nemzeti hősként is ünneplik, hogy létrehozott egy csomó állást. Aztán pedig még vállon is veregetik magukat, hogy milyen szép rendet vágtak a taxisok között." 

Mindezzel kapcsolatban Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke nem említ konkrétumokat, de arra azért utal, hogy valóban „lehet valami a háttérben”. Mint lapunknak fogalmazott, egyes hírek szerint voltak lobbisták, akik a kecskeméti autógyár termékeit akarták helyzetbe hozni, s akad olyan cég is, amely már „több száz autó vásárlására készül”, hogy legyen mivel átvenni az új szabályokkal elűzöttek helyét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.