A Takarékbank elprivatizálása miatt tiltakozik az OTSZ
Az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) szerint elfogadhatatlan, hogy miközben a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és a Magyar Posta a Takarékbank többségére kiírt pályázatból kizárták a szövetkezeti hitelintézetek önálló vagy együttes részvételét, addig egy jól behatárolható magánérdekeltségi kör irányítása alá kerülhet a takarékszövetkezeti szektor központi banki feladatait ellátó és mára már utasításadási joggal felruházott Takarékbank – olvasható az OTSZ ma kiadott közleményében.
A takarékok döntő többségét tömörítő érdekképviselet különösen sérelmesnek tartja, hogy a tulajdonszerzésre vélhetően olyan gazdálkodó szervezeten keresztül kerül sor, amely a Takarékbank kényszerhelyzetben elfogadott alapszabályának „kivételes” rendelkezései alapján válhatott a központi bank részvényesévé, elkerülve ezáltal a részvényesi körön kívüli személyekre vonatkozó kisebbségvédelmi rendelkezések alkalmazását. Ugyanakkor a szövetkezeti hitelintézetek az OTSZ-en, mint a Takarékbank részvényesén keresztüli közvetett ajánlattételét a kisebbségi részvényesi jogok értelmezhetetlen kiterjesztése (hiába tulajdonos az OTSZ, körön kívülinek számít) teljesen ellehetetlenítette.
Az egyetlen, mind a mai napig meg nem nevezett érvényes ajánlattevő kapcsán a sajtóközlemények olyan látszatot keltenek, mintha a pályázón keresztül a szövetkezeti hitelintézetek döntő többsége lenne érdekelt az ajánlattételben. Ezzel ellentétben a valóság, hogy a vélhető pályázóban a szövetkezeti hitelintézeti kör egytizede sem vesz részt, miközben magán érdekeltség befolyásoló részesedéssel rendelkezik.
Az OTSZ sajnálatosnak tartja, hogy a szövetkezeti hitelintézeti kör erősítése, fejlesztése céljára biztosított százmilliárd forintos állami tőke a takarékokra hivatkozva, a profitcentrum központi bankba történő áthelyezésének kihasználásával valójában egy magán érdekeltségi körnek jelenthet vagyoni előnyt. Ezt az összefonódást példázhatják a pályázat kapcsán felmerült összeférhetetlenségi kérdések is, amikor a jogszabály előkészítésében és végrehajtásában, a pályázat előkészítésében és értékelésében, illetve a vélhető pályázó tulajdonosainak takarékbanki tisztsége kapcsán ugyanaz az érdekkör lelhető fel.
Mivel a pályázat valójában nem a takarékszövetkezeti szektort részesíti előnyben, így ellentétes a vonatkozó kormányhatározattal, és figyelmen kívül hagyja az állami vagyon értékesítésére vonatkozó szabályokat. Az OTSZ a pályázatot továbbra is érvénytelennek tekinti, s amennyiben azt a kiírók nem érvénytelenítik, akkor a szövetkezeti hitelintézetek és tagjaik érdekében az OTSZ él a hazai és nemzetközi jogorvoslati lehetőségekkel.