Az igazság nem szexi: miért vándorol ki a milliárdos Gattyán?

Ennek itt vége – Gattyán György azt mondja, azért kell elköltöztetnie az erotikus tartalmakat közvetítő weboldalát létrehozó és üzemeltető vállalkozást, hogy teljesen újraépítse azt. A terv, hogy az átalakított oldalt a televízió képernyőjén is megjelenítik, a lényeg pedig a tartalomszolgáltatás lesz, ami nem feltétlenül jelent csak felnőtteknek szóló élő közvetítéseket. A bujkáló milliárdosként emlegetett üzletember exkluzív interjút adott a Népszabadságnak.

– Mi változott? Eddig elérhetetlen volt, most tele van Önnel a sajtó.

– Soha nem volt olyan ambícióm, hogy a sajtóban tündököljek. Igaz, az utóbbi időben nagyobb betekintést engedünk a mindennapi ügyeinkbe, de ennek csak az a célja, hogy a megjelenő tudósítások közelebb kerüljenek a valósághoz.

– A cégcsoport életében nem egy olyan esemény történt, amely intenzívebb kommunikációt tehet szükségessé. Nem ez indokolja a személyes megjelenését?

– Mindig tudunk témát adni a sajtónak. De ez nem követeli meg azt, hogy én személyesen nyilatkozzak.

– Zavarja a fokozott érdeklődés?

– Nem, de szerintem sokkal érdekesebb dolgok is vannak a világban, mint Gattyán György életútja. Talán azért ekkora a felhajtás, mert sokak számára izgalmas bulvárhír vagyok. Senki nem foglalkozna velem, ha évről évre a búzatermelésből származó bevételemet sikerülne megdupláznom, pedig abban legalább ennyi munka van, ha nem több. A pénz, a luxus, a siker és a szex mindig is érdekelte az embereket.

– Tulajdonképpen külföldön él. Hogyan lehet így egy magyarországi céget vezetni?

– A cégcsoportot már régen felkészítettem arra, hogy önállóan is képes legyen a napi működésre. 2010-től, két éven át Párizsban éltem, most az Egyesült Államokban. Párizs és Los Angeles előtt is gyakran otthonról dolgoztam, így ez most sem okoz problémát.

– Miért pont Párizs és Los Angeles?

– Szerettem volna, hogy a lányaim megtanuljanak franciául. Párizs erre kiváló hely, ráadásul Európa egyik multikulturális központja. Az Egyesült Államok a családi mellett már üzleti döntés is. Az átalakítás alatt álló cégcsoport jelentős külföldi terjeszkedésbe és portfólióbővítésbe kezdett. Ha bárki valami maradandót szeretne elérni a média világában, akkor jobb eséllyel tudja azt az Egyesült Államokból, New Yorkból, de leginkább Los Angelesből véghezvinni, mint Európából.

– Mennyit foglalkozik a hagyományos üzletággal? Vagy csak az új kihívásokra koncentrál?

– A cégcsoport irányításában kettős szerepem van. Egyrészt alapító vagyok. Ebben a minőségemben a stabilitást, a folytonosságot, a biztonságot kell jelentenem a cégen belül. A másik feladatom, hogy lássam, hova juthatunk el, víziókat adjak, célokat tűzzek ki. Ezeket a víziókat elsőként magamnak kell megfogalmaznom. Majd mindezt úgy kell átadnom a vezetőknek, hogy ők is elinduljanak abba az irányba, és saját személyiségüket, tudásukat hozzáadva együtt érjük el a kitűzött célt.

– Milyen víziók lehetnek azzal kapcsolatban, hogy lányok, fiúk és párok mutogatják magukat egy élő videómegosztó oldalon? Új layout? Nem mondja, hogy ez számít!

– Számít. Akár öt százalék forgalomnövekedés nálunk már komoly bevételemelkedést jelent, amelynek függvénye, hogy miként néz ki a website-unk. Rengeteg fejlesztési lehetőség van csak a weboldalon belül. Hogyan fizessen az ügyfél? Miként léphet a modell a lehető legkönnyebben kapcsolatba az oldallal? Hogyan motiváljuk, hogy mosolyogjon? Az oldal forgalmát csak azzal meg lehet duplázni, ha ilyen apróságokkal foglalkozunk, és akkor még nem léptünk ki a LiveJasmin kereteiből.

– Merre lépne ki?

– Azon dolgozunk, hogy az internetes eléréssel rendelkező okostévéken miként lehet HD, vagy ahhoz nagyon közeli minőségben nézni a LiveJasmin élő adásait. Ma már képesek vagyunk a HD minőségű kép továbbítására, ehhez csak az szükséges, hogy a modellnek legyen ilyen kamerája. Az a célunk, hogy néhány éven belül az élő műsorokkal ne csak a laptopok, a tabletek és a telefonok, hanem a tévék képernyőjén is megjelenjünk. Szeretnénk a televíziózás felé elmozdulni, hogy ne legyen a néző számára észrevehető különbség az internetes adás és a tévéműsor között. Ha ez megtörténik, akkor a világ legnagyobb médiacége lehetünk, kétezer élő csatornával. Jó ideje figyelek arra, hogy ne IT-, hanem médiacégként tekintsek a vállalkozásomra. A lehetőségek pedig korlátlanok. A csatornáinkon sztárok is születhetnek, akik majd Hollywoodba akarnak menni. Ha én eleve jelen vagyok ott egy filmeket vagy sorozatokat készítő produkciós irodával, akkor az üzletág egész vertikumát átfogó, nemzetközi holdingot hoztam létre.

– Azért ez is a szexről szól.

– Szólhat akár a szexről, és szólhat akár más olyan értékteremtő műsorközlésről, amelynek semmi köze a felnőtt tartalomhoz, de az embereket érdekli. Az Egyesült Államok jóval befogadóbb az új fejlesztések, termékek iránt.

– Amerika nem volna prűdebb Európánál?

– Bizonyos esetekben prűdebb. Mégis, a tapasztalat azt mutatja, hogy a Playboy-villából kerülnek ki a világ legnépszerűbb sorozatainak szereplői. A LiveJasmint mindenki a felnőtt tartalommal azonosítja, pedig van szexmentes, beszélgetős kategória és flört-csatorna is az oldalon. Van jóslással foglalkozó weboldalunk is. Ha megvan a tévézés lehetősége, az csak egy apró kérdés, hogy mi történik a képernyő előtt. Nem kell feltétlenül vetkőzni: lehet fitnesztréninget, főzési tanácsot adni, vagy akár Shakespeare-szonetteket felolvasni.

– Értem, hogy miért ment Los Angelesbe. De miért kell 300 magyar dolgozót Luxemburgba szervezni?

– Ebben az üzletágban, a médiaszolgáltatásban Budapest nem elég erős. Ahhoz, hogy a világon érzékelhető legyen a jelenlétünk, Európa Hollywoodjába, médiaközpontjába, vagyis Luxemburgba kell mennünk. A francia televízió médiaigazgatója eljön dolgozni Luxemburgba, érti, miről beszélek, ha odahívom. Ha budapesti munkát ajánlanék neki, azért volna még pár kérdése.

– Mit ajánlott annak a mintegy háromszáz embernek, akik kimennek? Lakóparkot épít?

– Európai fizetést, nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőséget és azt, hogy segítünk az elindulásban, a beilleszkedésben. Természetesen lakóparkot nem építünk. Ez egyéni döntés kérdése. Nem a cég költözik. Luxemburgban hozzuk létre a médiavállalkozásunkat.

Európai fizetést és segítséget ajánlott a céggel együtt kiköltöző munkatársaknak

– A jogdíjakkal rendelkező, a csoportban a legnagyobb bevételt generáló társaságok itt maradnak vagy mennek?

– Egy része a cégcsoportnak marad, és lesz, ami megy. Ez nem csupán az én elképzelésemtől függ. Ezt a jogászok, a könyvvizsgálók és adótanácsadók még mérlegelik.

– Kezdjük újra. Ha elköltözik, hiányozni fog a költségvetésből az az adó, amit eddig befizetett.

– Kétségtelen, de ha nem fejlesztem tovább a cégem, ha nem nyitunk új piacokat, akkor ez a vállalkozás Magyarországon beszűkül, elsorvad, aminek előbb-utóbb az a vége, hogy nulla bevételt termel, azaz kiesik az adófizetők közül.

– Kérdezem másként. Mennyi adó fog kiesni a költözéssel?

– Ez nagymértékben a Magyarországon maradt cégeken múlik. Képesek lesznek-e megújulni, fejlődni? Hova jut el az a hatszáz ember, aki továbbra is itt dolgozik majd? De nem akarom megkerülni a kérdést: igen, el kell vinni innen az aranytojást tojó tyúkot, egyszerűen azért, mert ha itt marad, meghal. Ha Magyarországon maradok, akkor ez a vállalkozás két éven belül befuccsol. Ahogyan a MySpace. Amikor elkezdtük, olyan weboldalak vezették a piacot, amelyek mára sehol sincsenek. Nem újítottak, és a felhasználók egyik pillanatról a másikra otthagyták őket. Nem arról van szó, hogy én elviszek valamit. A vállalkozásom egy része itt elfáradt. Kifulladt. Vége. Vagy máshol felépítem megint a nulláról, vagy nem lesz semmim.

– Mi a helyzet más befektetéseivel? Ott miért nem érdekes a profit?

– Bármit csinálok, annak van oka. Az valamiért megéri. Nem feltétlenül azért, hogy a bankszámlám egyenlegén még nagyobb összeg szerepeljen. Ha bevételt generál egy befektetés, annak örülök, de a beruházásaim elsősorban értéket teremtenek.

– Mi az értéke annak, hogy Budapesten, azon az úton, ahol nagy luxusmárkák vonulnak ki és be, nyisson egy áruházat, amely olyan szuperluxust kínál, amire még Párizsban is csak szűk réteg jelenti a keresletet?

– A világörökségnek számító Andrássy úton felújítani egy romos épületet, és műemléki pompájában visszaadni a budapestieknek szerintem értékteremtés. Ebből profitál a kerület, a város és Magyarország is. Fontos azonban helyesbítenem: nagy luxusmárka nem vonult ki az Andrássy útról. Olyan magyar vállalkozók mentek tönkre, akiknek fogalmuk sem volt a divatipar működéséről. Nem megfelelő szakembereket alkalmaztak, nem megfelelő árukínálatot tartottak, rosszul üzemeltették a franchise boltot, és tönkrementek. Ez nem árul el semmit a luxusipar profittermelő képességéről. Magyari Tamás, akivel az Il Bacio di Stile létrehozásán együtt dolgoztunk, korábban a Zegna szalont vezette. Minden évben nagyon komoly profitot termeltek, pedig ez egy férfiruha üzlet. Maradandó, igényes, egyedi dolgot szerettünk volna alkotni, amelyre miért ne lenne kereslet.

– Mert nincs annyi pénzük?

– Ha csak annyi vásárlónk lesz, ahány több tízmilliós autó fut a magyar utakon, akkor nem lesz okunk panaszra. Ráadásul mi mindenkit örömmel látunk. Azt is, aki csak az épületben akar gyönyörködni. Ne feledkezzünk meg a külföldiekről sem. A turisták általában szeretnek vásárolni valamit – sokszor csak a vásárlás élménye miatt.

– 27 százalékos áfa mellett?

– A luxusipar másként működik. Limitált szériák vannak. Nálunk egyedi az árukínálat, sok olyan darabunk van, amely a világon másutt nem nagyon kapható. Van Magyarországon is egy vásárlói réteg, akinek nem számít az ár. Persze a 27 százalékos áfa nem jelent előnyt, de Párizsban 19 százalék a forgalmi adó. A különbség 8 százalék. Százezer forintos ruhánál 8 ezer forint. Ez a különbség annak nem számít, aki megengedheti magának, hogy egy ruhát megvegyen százezer forintért.

– Nem hátrány Budapest? Nem volna jobb mondjuk Prágában luxusüzletet nyitni?

– Bizonyos szempontból igen, de ezt az üzletet szülőhazámba, Magyarországra álmodtam meg. Ezt az áruházat itthon nyitottam meg, mert ezzel képviselek valamit. Létrehoztunk egy olyan épületet, amely mintául szolgálhat mindenkinek, aki az Andrássy úton legközelebb felújít bármit. Ráadásul olyat hoztunk létre, ami a világon nincs még egy. Az üzlet a luxusbrandek saját boltjaira jellemző egységes bútorzattal, minőségi kiszolgálással és színvonallal kínál több márkát.

– Mekkora küzdelem volt elérni, amit akartak? Ez azért például egy műemlék épület...

– Beadtuk a terveket, a műemlékhivatal kihúzta, ami nem volt jó. Nem volt komolyabb küzdelem. Megértettük, hogy néhány elképzelésünket nem valósíthatjuk meg. Sokat egyeztettünk, de utána beláttuk, mi az, amit nem lehet.

– Nem voltak nehézségeik?! Ez Magyarország!

– Nem, de nem is én építkeztem. Meg kell keresni a megfelelő szakembereket, cégeket, és arra kell kérni őket, hogy jó terveket készítsenek. A fővárossal, vagy a helyi önkormányzattal nem volt vitánk. Mindenkinek az volt az érdeke, hogy szép épületet hozzunk létre. Beadtuk, hogy mit változtatnánk az épületen, volt, amire nemet mondtak, mi pedig ezt elfogadtuk. Igyekeztünk azonban olyan minőségű terveket beadni, amelyekre nem lehetett nemet mondani.

– Értem, hogy megbízott egy vagy több céget azzal, hogy jusson egyezségre a hatósággal, és nem érdekelte, ez hogyan történik....

A szeptemberben megnyílt Il Bacio di Stile áruház a fővárosi Andrássy úton
Az újonnan megnyílt Il Bacio di Stile áruház a fővárosi Andrássy úton

– Mi a kérdés? Fizettem-e kenőpénzt?

– Az. Nem keresték meg azzal, hogy nyúljon a zsebébe, és akkor el tudnák intézni?

– Nem. Ha ez lett volna az ára, akkor nem építem meg. Nekem úgy nem kellett volna.

– Egy politikus se telefonált, hogy Gattyán úr, el lehetne intézni...

– Azt gondolom, ez akkor működik, ha valakinek nagyon nagy haszna van valamin, amivel egyébként kárt okoz, és azért, hogy ez ne akadályozza az üzletét, lefizet valakit. Nekem viszont nincs nagy hasznom azon, hogy felújítottam az Andrássy úton egy épületet, és kárt sem okoztam vele. Nem ingatlanfejlesztő vagyok. Nem akartam minél több négyzetmétert kicsikarni, hogy nagyobb legyen a megtérülés. Ha azt mondták, hogy csak kisebb tetőt engedélyeznek, akkor kisebb lett a tető. Nem ezen akartam nyerészkedni. Nem ebből élek.

– Volt egy adóhivatali vizsgálatuk...

– Van. A mai napig tart. Ez összetett folyamat. Több mint harminc cég tartozik az érdekeltségeink közé. Ezeket most folyamatosan ellenőrzik.

– A vizsgálat azután indult, hogy elkezdte előkészíteni a kitelepülést. Nem lehet, hogy épp azért vizsgálják, mert máshová megy?

– Most sem tudjuk, miért indult el az adóhatósági vizsgálat tavaly nyáron. Azt mondják, ez egy sima ellenőrzés. Ahhoz képest kicsit hosszú ideje tart, jelentős hivatali kapacitásokat lekötve. Igaz, külföldi érdekeltségekkel rendelkező, bonyolult cég vagyunk.

– Senki nem mondta, hogy lehetne jóindulatú is a hatóság? Nem keresték politikusok?

– Nem. A vállalkozásom az interneten működik, a bevételeink nagy része nem Magyarországról származik. Nincs miért keresni, és nincs, aki keresne. Külföldön élek. Nem járok zártkörű fogadásokra, nincsenek bennfentes kapcsolataim, nem forgok olyan körökben.

– A nyilvánosság, a szereplések, az új áruház azért nevet is teremt, és elfogadottságot.

– Mindenki szereti, ha jó vélemény alakul ki róla. Én sajnos már lekéstem arról, hogy Magyarországon nevet és elfogadottságot építsek ki magamnak. Ezt öt éve kellett volna elkezdeni. Ha ez a múltban nem volt a fontos a számomra, most még kevésbé lesz az, hogy már nem itt élek.

– Akkor miért vagyunk most itt?

– Érdekel, hogy tényleg hoz-e változást, ha nyilatkozom. Ha nem nyilatkozom, találgatnak és sokszor badarságokat írnak. Meg akarom adni az esélyt magamnak és a médiának arra, hogy ne tartsanak másnak, mint amilyen vagyok.

– Ez kísérlet?

– Része egy folyamatnak. Változtatnom kell dolgokon, újra kell építenem a cégemet. Ezért nekem is változni kell. Eddig nem adtam interjút, mert nem szerettem volna magamnak az ezzel járó kényelmetlenséget. De változnom kell, így el kell hagyjam a komfortzónámat. Mint amikor az edző azt mondja a tanítványának, hogy fusson még egy kört. Ahhoz, hogy a cégem a jövőben is eredményes legyen, vagy egyáltalán létezzen, át kell alakulnia, meg kell újulnia. Annak érdekében, hogy ezt a változást menedzselni tudjam, nekem is változnom kell. Például interjút kell adnom.

Névjegy

A 43 éves Gattyán György vagyonát a 2001-ben alapított, élő internetes közvetítésekben (streaming technológiával) alapvetően erotikus tartalmat sugárzó LiveJasmin létrehozásával szerezte. Az oldal ma a legnagyobb forgalmú felnőtt tartalmat kínáló weboldal, látogatóinak száma meghaladja a CNN-ét. A különböző gazdaglisták szerint vagyonát folyamatosan, évről évre gyarapító milliárdos 2008-ban hozta létre a Docler Holdingot, ami ma már bőven több, mint az erotikus birodalmat összefogó vállalkozás. Létrehozták az online jóslással foglalkozó weboldalt, domainregisztrációval és webhostinggal foglalkoznak, és egyebek mellett külön cégcsoport karolja fel a jó üzleti lehetőséget rejtő kezdő vállalkozásokat, a startup cégeket. Gattyán György több film és rajzfilmsorozat producere (a Magyar népmesék sorozat utolsó 11 epizódjának létrehozása az ő nevéhez is köthető). A legnagyobb adófizetők egyikeként számon tartott üzletember több sportegyesület, fiatal sportoló támogatása mellett a Prima Primissima Alapítvány társalapítója, a Magyar népművészet és közművelődés Junior Prima Díj mecénása is. Új befektetése, az Il Bacio di Stile divatpalota szeptemberben nyitotta meg kapuit az Andrássy úton.

Gattyán György: sokak számára izgalmas bulvárhír vagyok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.