A Nagy Bejelentés: Bevásárolta magát a Mahartba az állam
Márpedig a dunai személyhajózással és kikötőüzemeltetéssel foglalkozó cég részleges állami tulajdonba kerülése bármennyire is fontos, erős aránytévesztés kiemelt jelentőségűnek nevezni. Még akkor is, ha beleillik a korábbi évek privatizációi után 2010-ben meghirdetett állami terjeszkedésre koncentráló kormányzati lépések sorába. Mert hát, választási kampány ide vagy oda, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) is beláthatják, aktuálisan nem a korábban koncesszióba adott és a költségvetésnek évente százmilliárd forintos nagyságrendű terhet jelentő autópályák legalább egyikének üzemeltetési jogait szerezték vissza.
Akárhogy is, miközben az olyan valóban nagy horderejű bejelentésekre, mint hogy Széles Gábor milyen energetikai fejlesztéssel virágoztatja fel Magyarországot és biztosítja a következő évekre a Fidesz kétharmados többségét a Parlamentben, egyelőre várni kell, Németh Lászlóné már a Mahart Passnave részleges megszerzésének is örült. Arról beszélt: az állam vagyona ismét gyarapodott, az MNV olyan versenyképes cégben szerzett többségi tulajdonhányadot, amely révén „a dunai személyhajózás további növekedésének nyertese lehet”.
A szerinte „nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű adásvétel” célja, hogy a személyhajózás működtetése állami irányítás alatt álló cégen keresztül történjen. És a rendezvényen szétosztott sajtóközleményben a tárcavezető nevéhez kapcsolták azt a mondást is: a „kormány véget vetett az állami vagyon kiárusításának, és mára elég erőssé vált ahhoz, hogy képes legyen kezdeményezőként fellépni, újra pozíciót szerezni azokon a területeken, ahonnan korábban kivonult”.
Utóbbi közlésnek valamelyest ellentmond, hogy a Mahart Passnave és az MNV közti együttműködést valójában a hajóscég 2008-as privatizációjakor 84 százalékos üzletrészt szerző Masped Zrt. kezdeményezte. Azt pedig, hogy az NFM miért is tartja olyan nagyra a már megkötött üzletet, Márton Péter szavai nyomán érthette meg hallgatóság.
Az MNV vezérigazgatója elárulta: a személyhajózási vállalkozás többségi részesedését az állam 750 millió forintért vásárolta meg. Méghozzá úgy, hogy fizetnie sem kell azonnal, a vételárat négy részletben utalják majd át. Az első részlet lehívása 2014-ben esedékes. Ráadásul, az egyes részszámlák kifizetésére a várakozások szerint a Mahart Passnave állami tulajdonhányadára eső nyereség fedezetet biztosít majd.
A társaság legalábbis a vezérigazgató közlése szerint 2011-ben és 2012-ben nagyságrendileg 400 millió forint mérleg szerinti nyereséget termelt. A 2013–2015 közti időszakra pedig már évi félmilliárd forintos nyereséget terveznek. Ha pedig ez nem lenne elég, az MNV a 2017 utáni évekre 600 millió forintos eredményt vár.
Próbáltuk megtudni: ha a dunai személyhajózás és kikötőüzemeltetés valóban ennyire jó üzlet, a Masped miért akart megválni cége többségi tulajdoni hányadától. A kérdezősködésünk nyomán kapott választ alighanem az NFM és az MNV illetékesei is ismerik, legfeljebb a választási kampány idején nem beszélnek a személyhajózást kísérő nehézségekről.
Így arról, hogy ha a Mahart Passnave tartani akarja a lépést a magánkézben lévő hajóscégekkel, 22, zömében koros hajóból álló flottájára a következő években éppen úgy komoly összegeket kell majd fordítania, mint a nettó árbevételének 56 százalékát termelő kikötői szolgáltatásaira. Vagyis a kormányzat az „állami vagyont gyarapító” üzletrészvásárlással alighanem tekintélyes finanszírozási terheket is felvállalt.
És akkor még a hajók utasai sem örülhetnek: az MNV akvizíciója nyomán a hajójegyek nem lesznek olcsóbbak. A Vigadótól Szentendrére közlekedő sétahajókra szóló felnőtt jegy például kétezer forintba, egy Budapest-Esztergom szárnyashajóút ötezer forintba kerül. Változás pedig azért nem lesz, mert állami irányítás ide vagy oda, a menetrend szerinti személyhajózásban nincs költségvetési szerepvállalás, a jegyárakat a hajóscégek piaci szempontok figyelembevételével állapítják meg.
A „szabályt” egyedül az törheti meg, ha a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a jövőben a fővárosi és az agglomerációs közlekedésben szerephez juttatja a már állami Mahart Passnavét is. Az ott alkalmazott jegyárakra feltehetőleg már a BKK is hatással lesz.