A Malév-csőd, az oroszok és a reptér-privatizáció titkai

A Malév csődjének és orosz tulajdonlásának titkairól, s a Budapest Airport privatizációjának titkos záradékáról lebbenti fel a fátylat Tátrai Miklós, a Vagyonkezelő volt vezére.

A Malév privatizációja, majd visszaállamosítása, végül csődje kapcsán a történetben valaha is érintett politikusok egymásra mutogatnak, fontos tényeket hallgatnak el, rengeteg valótlanságot beszélnek és leginkább a saját szerepük kisebbítésével vannak elfoglalva – írja egy igen hosszú cikkében Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. volt vezérigazgatója, aki 2008-2009 környékén maga is több alkalommal tárgyalt az akkori orosz tulajdonosokkal, a Malév megmentése érdekében.

Tátrai cikkét az Egek Ura Blog közli teljes terjedelmében. A cikk alapvetően két kérdéssel foglalkozik: egyrészt, hogy a 2006-os privatizációt követően milyen folyamatok vezettek a Malév csődjéhez, s azzal is hogyan lehetett volna elkerülni azt. 

– Hogy a nemzeti légitársaság idáig jutott, alapvetően a politikai elit tagjai– egyenként elkövetett, de kollektívan ható –döntésképtelenségének, gyávaságának és alkalmatlanságának egyenes következménye. Ami és ahogyan a Malév leállása kapcsán történt, botrányos, indokolatlan és elfogadhatatlan – írja Tátrai, visszautalva arra, hogy már a 2000-es évek elején is készültek forgatókönyvek a súlyosan alultőkésített légitársaság új cégbe szervezeésére. 

Részletesen kitér arra is, milyen meglepetések érték a kormányt és a vagyonkezelőket a 2007-es privatizációval kapcsolatban. Így például az, hogy kiderült: Abramovics a saját Airbridge-részvényeit (ez a cég volt a Malév tulajdonosa formálisan) letétbe helyezte az orosz VEB  BAnknál, míg a Malév részvényeket pedig egy magyar bankbál, kihasználva a privatizációs szerződés hiányosságait. Ez azért fontos, írja Tátrai, mert így ha a magyar kormány fel is mondta volna a privatizációs szerződést, a cég részvényei fölött nem rendelkezhetett volna. 

Tátrai azonban nem csak a Fidesz, de a Bajnai-kormányt is kritizálja a semmittevése miatt, ellentmondva Oszkó Péter korábbi, e tárgyú írásait. – Talán kényelmességből, talán gyávaságból, talán őszinte hittel a Fidesz és az oroszok között megindult párbeszédben, és – mint a volt pénzügyminisztertől tudjuk – a Fidesz iránymutatásait szem előtt tartva valójában az időhúzásra játszottak. Arra, hogy a Malév felszínen maradjon a választásokig annak árán is, hogy rengetegbe kerül, s a problémák nem oldódnak meg – írja. 

Igazat ad ugyanakkor Oszkó Péternek abban, hogy valótlan minden olyan állítás, hogy az állam megvette volna a Malévet, vagy bármilyen módon pénzt adott volna a korábbi tulajdonosoknak. Ugyanakkor, mint írja, Bajnaiék tranzakciója, bár megmentette a Malévet, súlyos hiba volt, azért, mert a Bajnai-kormánynak semmilyen terve nem volt arra, hogy mit kezd a légitársasággal, sőt szándéka sem volt bármit is kezdeni. E tulajdonsága bizonyosan egyedivé teszi az elmúlt 20 év Malév-tulajdonosságára aspirálók között – írja. 

Tátrai ír az Airport titkos záradékról is, amelyet sokan emlegetnek mostanság: – A szerződésekben nincs semmiféle titkos záradék. Azok semmilyen rendelkezést nem tartalmaznak a Malév csődje esetére, sőt nem is foglalkoznak a Malévvel. Minden ellenkező állítás hazugság. Azonban vannak rendelkezések arra az esetre, ha az utasforgalom nem a várakozások szerint alakul – írja, hozzátéve: a szerződés arra az esetre vonatkozik, ha a Budapest Airport nem tud a bankok felé fizetni, akkor bizonyos esetekben helyette a magyar állam áll helyt.

Abból a pénzből, amit számára a reptér már előre kifizetett. Logikailag tehát – a jogi tényezők erős leegyszerűsítésével - arról van szó, hogy a vételár irreálisan magasnak bizonyuló részét az állam visszatéríti a vevőnek. Ebből adódóan viszont képtelenség, hogy a szerződés ezen rendelkezése miatt a magyar államot kár érte vagy érheti – véli Tátrai, aki szerint a Malév csőd akár a reptér visszaállamosítását is szolgálhatja. 

Ha a Budapest Airport  utasforgalmi bevételeinek 20-25%-os csökkenése bizonyosra vehető. Ha a kieső pénzeket nem sikerül tartósan pótolni, ellehetetlenülhet a hiteltörlesztés, és a befektető vagy bankja lépéskényszerbe kerül.

Mint írja, a magyar állam válasza a kialakult helyzetre kétféle lehet: együttműködő vagy konfrontatív. Az együttműködő esetben vagy teljesíti szerződésben vállalt kötelezettségét (esetleg megpróbálván tárgyalások révén mérsékelni azt), vagy valamilyen eszközzel segíti a repteret szabad forrásai növelésében (adókedvezmény, támogatás, ingatlanok, stb.)

A konfrontatív esetben viszont még abban az esetben sem fizet, ha erre a szerződés kötelezi; a bírósági végzésig és annak végrehajtásig sok idő telik el, ez pedig nem a jelenlegi üzemeltetőknek kedvez. Sor kerülhet akár a Budapest Airport Zrt. csődhelyzetbe kerülésére és összeomlására is. Márpedig erre a Hochtief-nak és a többi befektetőnek sincs szüksége.

Az utolsó áthúzás az egyes pálya felett méltó tisztelgés 66 év szakmai tapasztalata előtt
Malév, 2012. február 5., Reviczky Zsolt felvétele,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.