A magyar Audi már látja az emelkedőt
Harminc százalékkal kevesebb motort gyártottak az idén az Audi győri leányvállalatánál, mint 2008-ban, s a sportautóik iránt is csökkent a kereslet a válság következtében - hangzott el a cég sajtóbeszélgetésén. Thomas Faustmann ügyvezető igazgató szerint a krízis idején azt a célt tűzék ki maguk elé: tovább kell emelni a minőségi szintet, mérsékelni kell a költségeket, s meg kell őrizniük a munkahelyeket. Ez a cég jól felfogott érdeke is, hiszen a gyár csak szakembereket alkalmaz, s ha a gazdasági hullámvölgy idején szélnek eresztenék őket, a fellendülés időszakában sokkal drágább lenne pótolni vagy visszaszerezni a munkatársakat.
Ezért aztán az Audi megállapodott a munkavállalók képviselőivel, rugalmas munkarendet alakítottak ki, a béremelés egy részét szabadnapokká váltották át. Az eddig külső cégek által végzett logisztikai, s más szolgáltató feladatokat pedig a csökkenő termelés miatt felszabaduló munkatársaik látták el. Így 600 olyan dolgozójukat tudták megőrizni, akik a motor- és autógyártásban átmenetileg feleslegessé váltak.
Faustmann megerősítette: az autópiac élénkülni látszik, a kereslet némileg nő a termékek iránt, így folyamatosan viszik vissza a gyártósorra az ideiglenesen más munkakört ellátó dolgozóikat.
Joachim Roscheck, a pénzügyekért felelős ügyvezető elmondta: 50 millió euróval csökkentették a gyártási költségeket, s ez növelte versenyképességüket. A korábbi évekhez hasonlóan idén is 200 millió eurót fektettek be Győrött. Beszélt arról is, hogy - mint azt korábban már hírül adtuk - milyen magyar állami támogatásukat vizsgálja az Európai Unió. Három éve állították össze, s 2006-ban már meg is kezdték azt az összesen 600 millió eurós programot, mely a magyarországi motorgyártás technológiai korszerűsítését szolgálja. A Volkswagen konszern minden fejlesztését megpályáztatja a vállalatcsoporton belül, ebben a kiélezett versenyben jelentett elengedhetetlen előnyt, hogy a magyar állam is támogatta a programot.
Az ügyvezető elmondta: a vizsgálat arra terjed ki, jogszerű volt-e ez a támogatás, hiszen Brüsszel szerint a Volkswagen piaci részesedése az unióban meghaladja a 25 százalékot. Ez bizonyos szegmensekre igaz is, ám a társaság azzal érvel: a globális vállalatcsoport nem kizárólag az uniós országaiba, hanem a világpiacra termel, ahol viszont a részesedése a 25 százaléknál kisebb.
Az Audi itteni vezetői érdemben még nem tudták kommentálni, miben és hogyan működhet együtt a győri Audi az esztergomi Suzuki gyárral annak tükrében, hogy a Volkswagen megvásárolta a japán vállalat ötödét. Arra a kérdésünkre, miként érinti őket a Mercedes kecskeméti letelepedése, Faustmann azt mondta: az ügyvezető szerint a Mercedes és az Audi közös jelenléte jó lehetőség az ország számára. Az Audi és a Mercedes összesen annyi korszerű terméket állít elő Magyarországon, hogy a külföldi beszállító cégek jelentős részének érdemes lesz utánuk jönni, s itt létesíteni üzemeket.