A magánfuvarozók nyílt levele a miniszterelnökhöz

A hazai közúti magánfuvarozókat tömörítő szervezet nyílt levélben fordult Bajnai Gordon miniszterelnökhöz. Azért tiltakoznak, mert a Volán-társaságok közszolgálati szerződéseit 2016-ig meghosszabbítanák, ezzel drámaian korlátozva a magánfuvarozók piaci lehetőségeit.

A szervezet főtitkára, Dittel Gábor lapunknak elmondta. jelenleg is vizsgálják azt a keretmegállapodási elképzelést, hogy 2016-ig meghosszabbítanák a Volán-társaságok köszolgáltatási szerződését. Arra szeretnének választ kapni, hogy a tervezet kiállná-e a brüsszeli próbát, azaz megfelel-e az unió közúti közszolgáltatási érintő elvárásainak. Dittel Gábor röviden erről csak annyit mondott: szerintem nem.

E mellett arra is kíváncsiak, hogy az elképzelések révén a magánfuvarozókat lényegében 100 százalékban kizárnák-e a közszolgáltatási piacról. 

Hogy milyen lépésekre készülnek a vizsgálatuk lezárultát követően arra nem adott egyértelmű választ, annyit jegyzett meg ezek nagyban attól függnek milyen megállapodásra jutnak a szervezet jogászai. Minden esetre olyan cégre is akadtunk, amely vezetői nem voltak ennyire óvatosak – igaz csak a kijelentéseit illetően, mert a nevét nem adta nyilatkozatához. Ők sommásan annyit jegyeztek meg, ha az érintett elképzelés életbe lép azonnal bepelik a magyar államot. Hogy hol, milyen fórum előtt azt nem tette hozzá.

Mint korábban beszámoltunk róla a Volán szakszervezetek október végén keretmegállapodást írtak alá a helyközi közösségi közlekedésről a kormány képviselőjével. Ebben az érdekképviseletek ígéretet tettek arra, hogy 2010 végéig fenntartják a munkabékét, azaz nem sztrájkolnak.

A dokumentumot a kormány nevében tárgyaló MNV vezérigazgatója, Kamarás Miklós, valamint a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumához tartozó Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU), a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ), Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ), a Liga Közlekedési Szakszervezetek Ágazati Szövetsége (LKSZSZ) képviselői írták alá.

A Volán-társaságok a munkabékéért "cserébe" kapják, hogy a velük kötött helyközi közszolgáltatási szerződéseket 2016. december 31-ig meghosszabítják. Erről a megállapodás szerint december 3-ig kell határozni.

A szervezet nyílt levele:

Nyílt Levél a Magyar Köztársaság Miniszterelnökéhez!

Tisztelt Bajnai Gordon Miniszterelnök Úr!

A magánfuvarozók hazai képviseletében, de legfőképpen a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének közel 4.000 tagvállalkozásának nevében kérem, engedje meg, hogy röviden felhívjam a figyelmét egy olyan problémára, amelynek elkerülésére jelenleg még adott minden lehetőség.

Október 26-án a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója a kormány nevében - a piac további szereplőivel történő egyeztetés nélkül - ígéretet tett a hazai Volán-szakszervezeteknek arra, hogy a Volán-társaságok helyközi közszolgáltatási szerződéseit további négy évvel, 2016 végéig terjedő hatállyal fogják meghosszabbítani. A szakszervezeteket pajzsként használó közlekedési vállalatok hosszú évek eredménytelen próbálkozásai után az utolsó percekben - úgy tűnik - elérték azt, hogy további négy esztendőre mentesülhessenek a piaci megmérettetéstől megszegve ezzel a piaci szereplők által a 2004. évi XXXIII. törvény elfogadását kísérő kormányzati ígéretet, amely a 2012-es piacnyitást irányozta elő.

Amennyiben a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-nek a Magyar Kormány nevében tett ígérete 2009. december 3-ig megvalósul, úgy határozottan állíthatjuk, hogy Magyarország ismét jelentősen növeli majd hátrányát a közúti közösségi közlekedés területén egy kellően át nem gondolt kormányzati döntés nyomán.

A döntés hosszú évek óta fennálló, és valamennyi érintett piaci szereplő, így a Volán társaságok által is elfogadott, tudomásul vett forgatókönyvet boríthat fel a buszos szolgáltatások piacán. Európa legtöbb államától eltérően továbbra is lehetetlenné teszi a verseny, a magántőke megjelenését egy olyan piaci szegmensben, amelyben a piacnyitás európai példákkal bizonyítottan jelentősen hozzájárul a szolgáltatások minőségének javításához. Meggyőződésünk az is, hogy e kormányzati döntés indokoltsága az Európai Unió Bizottsága előtt sem állná ki a próbát.

A hazai közösségi közlekedés színvonala jelenleg mérföldekkel az európai szint mögött kullog és egyre nagyobb költségvetési hozzájárulást igényel. A folyamatosan romló minőségű szolgáltatások miatt - amit az elöregedő járműpark és a szolgáltatások kormány által is igényelt folyamatos szűkülése is jelez - a közlekedés egyre nagyobb mértékben a személygépjárműves közlekedésre tevődik át. Mindez mind gazdasági, mind környezeti szempontból igen kedvezőtlen hatásokkal jár.

Az említett megállapodás amellett, hogy további évekre akasztja meg a szolgáltatások színvonalának emelését, lehetőséget sem hagy a hazai kis- és középvállalkozói fuvarozóknak a túlélésre a Volán-vállalatokat pedig 2004-hez hasonlóan ismételten „megkíméli" a megmérettetéstől. Jól jellemzi ezt a törekvést, hogy az említett ígéretcsomag részeként a Volánoknak a jövőben még az eddig előírt minimális ötszázalékos mértékben sem kell majd igénybe venniük alvállalkozói szolgáltatókat. Meggyőződésünk, hogy ezen szűk lobbiérdekek nem írhatják felül sem az utasok, sem az adófizetők érdekeit, akik magasabb színvonalú és költséghatékonyabb szolgáltatások megteremtésében érdekeltek.

Miközben a kitolódó határidő nem kínál semmilyen garanciát arra, hogy a Volán-társaságok megerősödve nézhessenek szembe az addig várhatóan nagy számban érdeklődő versenytársakkal, immár esély sem marad arra, hogy a hátralévő években végleg elsorvadó hazai vállalkozók is bizonyítani tudják rátermettségüket.

Miniszterelnök Úr!

Meggyőződésem, hogy az Ön célja is egy hatékonyan működő, versenyképes magyar gazdaság megteremtése. Mindez csak úgy valósítható meg, ha az egyes részterületeken külön-külön is felszámoljuk azokat a régi beidegződéseket, amelyek annyi éven keresztül akadályozták ennek a célnak az elérését. Mindannyiunk, az egész társadalom érdekében kérem segítségét abban, hogy a közúti közösségi közlekedés jövőjét ne áldozzák fel rövid távú, szűk érdekeket szolgáló előnyökért.

Budapest, 2009. november 13.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.