A kormány ajándéka: 35 milliárdos állami gigaprojekt indul
Értékes ajándékot rakott a fa alá a kormány, legalábbis a távközlési-informatikai cégeknek. Szombaton megjelent az uniós közbeszerzési adatbázisban a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) felhívása, amely a GSM-R rendszer építésére kér ajánlatokat. A jelentkezők január 25-ig tehetik meg tétjeiket. A kormány a hét elején határozott arról, hogy a GSM-R projekt koordinálója és lebonyolítója a NISZ legyen (amely a korábbi állami informatikai mogul, a Kopint-Datorg utódja), az uniós támogatásokért felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel karöltve. Szakértők szerint a projekt értéke meghaladhatja a 35 milliárd forintot.
A kiírás szerint 905 kilométer vasúti pálya mentén kell kiépíteni a rendszert. A budapesti állomások és vasútvonalak mellett, a Budapest-Székesfehérvár, Győr-Boba-Bajánsenye, Budapest-Hegyeshalom, Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, Budapest-Cegléd-Szajol-Püspökladány, Szajol-Lőkösháza vasútvonalak szerepelnek az ajánlatkérés listáján. A kivitelezésre két éve lesz a nyertesnek, a NISZ pedig emelt szintű jótállást vár el.
A gigaprojekt nyertesének nem pusztán egy kommunikációs rendszert kell szállítania, hanem el kell készíteni a rendszer teljes dokumentációját, fel kell építeni az üzemeltetéshez szükséges ingatlanokat minden szükséges berendezéssel. Ha pedig nem tartják a határidőket, az első tíz napra 200 ezer, azt követően 500 ezer forintot kell fizetni naponta.
A közbeszerzés érdekessége, hogy lebonyolítását az Orbán-kormány egyik legkedveltebb jogi irodája segíti, 120 millió forintért. A Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda - amely a Sukoró-ügyben a polgári perben is képviselte a Vagyonkezelőt - feladata a szerződés-tervezetek elkészítése, véglegesítése, valamint szakértői tevékenység ellátása. A hazai szabályok értelmében erre nem kellett külön közbeszerzést kiírni; a NISZ csak egy ügyvédi irodától kért ajánlatot. Az iroda névadója Sárhegyi Zoltán ügyvéd, aki jelenleg az Országos Választási Bizottság Fidesz által delegált tagja.
A vasúti kommunikációs rendszer kiépítése uniós kötelezettség, amivel Magyarország az utolsó pillanatban jár. Az elmúlt években több közbeszerzési eljárás is indult, de mind eredménytelenül. Ez egy GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt fejlesztés, eredetileg a Siemens és a Nortel dolgozta ki, de ma már többek között a Huawei és az Ericsson is szállít ilyen rendszereket. Azért van rá szükség, mert az unióban a vasúti kommunikáció korábban 35 különböző rendszeren zajlott, ezért döntöttek az európai rendszerekkel kompatibilis új digitális vezetéknélküli átviteli szabványról.
A rendszer egyszerre alkalmas hang- és adatátvitelre, úgy alakították ki hogy megfeleljen a vasútüzemeltetés során felmerülő összes vezetéknélküli kommunikációs igénynek. A különböző digitális technológiák összehasonlítása után mintegy 32 európai vasúttársaság egy szándéknyilatkozatban rögzítette, hogy elkötelezett a GSM-R rendszer bevezetése mellett.