A kereskedelmi televíziókból már elillant a válság
Hétfőn megjelent tanulmányában a 12 legnagyobb társaság, többek között a brit Sky, a luxemburgi RTL-csoport, az olasz Gruppo Mediaset, a francia Vivendi és az ugyancsak brit ITV első félévi eredményeit hasonlította össze az EAO. Ezek szerint a 12 elemzett cégcsoport összesen 17,6 milliárd eurós forgalmat bonyolított 2010 első felében, ami 10 százalékos növekedést jelent az előző évi 16,1 milliárdhoz képest. Két évvel korábban, 2008 első felében ugyanez az adat a mostanihoz hasonló, 17,6 milliárd euró volt.
A legerősebb bevételnövekedést azok a vállalatok érték el, amelyek elsősorban reklámbevételekkel finanszírozzák működésüket, s így a legjobban megérezték a 2008-2009. évi gazdasági visszaesést. Mai árfolyamon számolva a lengyel TVN (18,9 százalék), az olasz Mediaset (16,7 százalék), a francia TF1 (13,7 százalék) és a brit ITV (8,6 százalék) bevétele nőtt a legjobban az előző év hasonló időszakához képest.
A "fizetős" csatornákat kínáló médiacsoportok sikeresebben vészelték át a válságot, ám 2010. első félévi eredményeik vegyes képet mutattak. Az árbevételét tekintve legnagyobb európai szolgáltató, a British Sky Broadcasting Ltd. 10,2 százalékkal növelte bevételeit, míg a spanyol Prisa-csoport - egyedüli visszaeső vállalatként - 12,8 százalékos bevételcsökkenést szenvedett el. Ebben az időszakban a francia Vivendi-csoport 3,1, míg a német Sky Deutschland 1,6 százalékkal növelte eladásait.
Az EAO, amelynek 36 tagállama van, az Európai Bizottság fennhatósága alatt végzi tevékenységét. Céljai között szerepel az audiovizuális médiapiaci információk közvetítése, valamint a piac átláthatóságának növelése.