A fogyasztóvédők törvényben korlátoznák a bankokat
Ha a jelenlegi törvények nem biztosítanak megfelelő garanciákat a bankok ügyfelei számára, akkor a törvényi hiányosságokat törvényi szinten kell pótolni - áll a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közleményében.
A FEOSZ közleményében megdöbbenését fejezte ki, hogy a Magyar Bankszövetség úgy adta át a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének az etikai kódexszet, hogy sem az egyeztetési folyamatról, sem annak eredményéről a az ügyfelek érdekeit védő társadalmi szervezetek nem kaptak értesítést.
A Felügyelet, a bankok és az ügyfél közötti viszony átláthatóbbá tételére alkalmas lehet egy kódex szintű szabályozás, de a jelenlegi gyakorlat megváltoztatására nem - véli a FEOSZ.
A hitelintézeteknek jelenleg szinte korlátlan lehetőségeik vannak a hitelszerződéseik egyoldalú módosítására. A bankok ezzel visszaélve, tisztességtelen módon számos extra költséget is áthárítanak a fogyasztókra. A FEOSZ felteszi a kérdést: ha egy bank internet használatának költsége - vagy a bankok közötti elszámolás költsége nő - azt miért az ügyfél fizeti meg?
A fogyasztóvédők úgy látják, hogy csak törvényi előírások, törvényben szabályozott szankciók érhetik el azt, hogy egyetlen lakossági hitelezéssel foglalkozó intézmény se használhassa ki gazdasági erőfölényét akkor, amikor a fogyasztóval szerződést köt.
A hitelezés egész folyamatát - a hitelszerződés megkötése előtti információnyújtástól a hitelekkel kapcsolatos problémák megoldásáig - azaz a teljes lakossági hitelezési gyakorlatot úgy kell jogszabályi szinten szabályozni, hogy a hitelszerződés megkötésekor két egyenlő fél állhasson egymással szemben.