A buszgyártók nem értik az államtitkárt

Egyetlen busz gyártása négy hazai munkahelyet eredményez, és Magyarországon készült jármű vásárlása esetén a vételár 10-15 százalék azonnal, további 10 százaléknyi összeg pedig a munkavállalók költéseiből, valamint beruházásokból kerülne vissza a költségvetésbe.

A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter szakmailag megalapozatlannak tartja, hogy Fónagy János államtitkár úr nyilatkozatában kétségbe vonja a magyarországi autóbuszgyártás gazdaságosságát. A hazai autóbusz-ipari szereplőket tömörítő szervezet az iparág jövőjének szempontjából aggályosnak tartja a kormányzat ilyen irányú hozzáállását.

A magyar autóbuszgyártók megdöbbenéssel fogadták Fónagy János államtitkár tegnap, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtótájékoztatóján elhangzott véleményét, amely szerint „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800 darab, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni.”

Ez a nyilatkozat teljességgel érthetetlen annak fényében, hogy Európában és világszerte is ritka a 10 ezer darab feletti éves kapacitású autóbuszgyártó, az a néhány vállalat, amelyek ilyen mennyiségben termelnek, világszerte több gyáregységben teszik ezt. A mintegy 40 millió fős lélekszámú Spanyolországban például 16 autóbuszgyártó működik évtizedek óta gazdaságosan, de Európa és világszerte számos cég évi 300-400 autóbuszt készít és üzemel stabilan. Hazánkban a közel 20 éve működő NABI autóbuszgyártó átlagban évente 400 kocsit gyárt, illetve szerel össze, rentábilis működés mellett.

„A megfelelő üzemmérettel és gazdálkodással éves szinten 250-300 autóbusz gyártásával és kiszerelésével már nyereséges lehet több Magyarországon (még) működő autóbuszgyár is, folyamatosan munkát és megélhetést biztosítva 800-900 főnek” – mondta el Fórián István, a Klaszter elnöke. „Szervezetünk szerint elhibázott lépés a világviszonylatban is egyedülálló magyar autóbuszgyártás tudását, know-how-ját és potenciálját háttérbe szorítani és a hazai gyártást csupán részterületekre – az államtitkár úr által említett „összeszerelésre” illetve alkatrészgyártásra predesztinálni.” – fűzte hozzá. A hazai autóbuszgyártók és beszállítókat tömörítő szervezet emlékezetet, hogy a többszázezer autóbuszt gyártó Ikarus is csak fénykorában volt képes évi 10 -12 ezer darab autóbusz előállítására.

Ami a hazai igényeket illeti, Magyarországon az elmúlt két évtizedben átlagosan 450 autóbusz beszerzésére került sor éves szinten, amely nem volt elegendő a buszflotta öregedésének megállítására. A magyar tömegközlekedési autóbuszok több mint 30 százaléka, azaz mintegy 2700 autóbusz öregebb 21 évesnél, ezek cseréjük már nem tűr halasztást. További mintegy 1500 autóbusz 16 évesnél idősebb, ezeket is cserélni szükséges 1-2 éven belül. Összességében a következő öt éven 4-5000 autóbusz cseréje lenne indokolt hazánkban. Ez az igény megfelelő piaca lehet a még mindig létező hazai autóbusziparnak, és beszállítói körnek.

A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter arra hívja fel a figyelmet, hogy iparági adatok alapján egy magyar autóbusz gyártása 4 hazai munkahelyet eredményez, azaz csupán évi 500 jármű itthoni gyártása 2000 munkahelyet jelent közvetlenül. A dolgozók eltartottjainak tekintetében közel 4000 ember megélhetéséről van szó. Ráadásul a Magyarországon gyártott autóbuszok vásárlása esetén a vételár 10-15 százalékának megfelelő összeg azonnal közvetlen költségvetési bevételként realizálódna, további 10 százaléka pedig a hazai munkavállalók költéseiből, beruházásokból kerülne vissza a költségvetésbe. Ezt a tényt világszerte felismerik a kormányzatok, ami már jól látszik az Európai autóbusz-beszerzésekben is.

A hazai fejlesztés és gyártás fontos eleme a tudásalapú társadalomra alapozó elképzeléseknek. A magyar autóbusz-ipari szakemberek a mai napig a világ élvonalába tartoznak, azonban közülük sokan sajnos már így is külföldön találtak munkát, és félő, hogy a szürkeállomány elvándorlása folyatódna a hazai autóbuszipar nélkül. Jelenleg az autóbusziparban is változások zajlanak, új, alternatív hajtások jelennek meg, koncepciók változnak. Ilyen piaci környezetben a rugalmasan reagáló, fejleszteni képes kis gyártók is be tudnak törni az európai piacra. Ezen a téren Magyarország még mindig jó adottságokkal rendelkezik, amelyeket a legfőbb ideje kihasználni. – vallja a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.