galéria megtekintése

A taxiscégek hasítanak, de a taxisok szívnak

0 komment

Munkatársunktól

A fővárosi taxirendelet alapján minősített taxitársaságok mérlegadatait böngészve az áll össze, hogy a 13 „katalógusba vett” társaság egyikénél sem volt forgalomcsökkenés.

A piacot ismerő forrásunk igyekezett hangsúlyozni, hogy ezek az árbevételek döntően vagy szinte kizárólag a taxisoktól befolyó tagdíjat tartalmazzák, amelyet több fuvarszervező emelt is az elmúlt évben, azaz

a taxitársaságok árbevételének növekedése nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezeken a cégeken keresztül több fuvart rendeltek.

Ezt figyelembe véve érthetőbbé válik a sofőrök, vagyis a fuvarszervező cégekkel leszerződött vagy független, vállalkozóként dolgozó taxisok nemtetszése, amikor kevesebb fuvarról és egyre növekvő költségekről beszélnek (például év közepétől már csak Euro4-es motorral felszerelt kocsit lehetett használni, ez becslések szerint ezernél is több autó cseréjét kényszerítette ki).

 

A besárgított autóval közlekedő sofőrök becslése szerint ráadásul ma már havi szinten 80–120 ezer fuvart bonyolít az okostelefonos cég, az Uber, így az a legnagyobb taxitársaságokkal konkurál. Ezzel együtt az amerikai hátterű társaság piachódítása olyannyira nem tükröződik a fővárosi fuvarszervező cégek mérlegein, hogy

minden fellelhető dokumentum szerint a hazai taxitársaságoknak futott a szekér.

A képlet tehát momentán így nézhet ki: a taxitársaságoknak és az Ubernek meg az uberezőknek jól megy, a sárga taxis sofőrök viszont valószínűleg veszítenek.

A számokat figyelve egy bizonyos: a legnagyobb hazai fuvarszervező a Főtaxi Zrt., amelynek az árbevétele egynegyedével nőtt, átlépve a másfél milliárd forintot, az adózott profitja pedig megnégyszereződve 200 millió forint fölé hízott. Ezzel egyébként a legnagyobb fejlődést tudta produkálni az összes vállalat közül. Rajta kívül milliárdos nagyságrendű forgalmat még az RT5 Taxi Kft. tudott felmutatni. (Az elérhető friss mérlegek alapján a három legnagyobb fuvarszervező cég adatai táblázatunkban láthatók.) Nem egészen 300 milliós forgalom már csak a negyedik helyre volt elég, ennyivel büszkélkedhet a ­TaxiPlus Kft.

Veszteséget egyébként mindössze két fuvarszervező volt kénytelen elkönyvelni. Az egyik a Tele 5 Taxi Kft. volt, míg a másik a Centrum Taxi Kft. Előbbi 8,5, utóbbi 1,1 milliós mínuszt hozott össze. A tíz, leadott mérleggel rendelkező cég közül nyolc nemcsak a forgalom szempontjából hízott, hanem az eredménye is javult.

Idén a taxisok már többször tüntettek
Idén a taxisok már többször tüntettek
Veres Viktor / Népszabadság

Eközben a fővárosi taxisok nagy ellensége, az Uber alig 164,1 millió forintos forgalmat produkált, amely után aztán 10,8 milliós profitot ért el. A kép azonban csalóka, hiszen a hazai Uber-fuvarok utáni díjak a vállalat egy hollandiai egységéhez futnak be, csoportszinten kedvezőbb adózást eredményezve. Ha csak a mérlegben szereplő számokat nézzük, akkor valóban nem a legkisebbek között kellene keresni az amerikai hátterű csoport magyar leányát.

Ez a bevétel azonban kizárólag exportértékesítésből származik, amely teljes egészében egy kapcsolt vállalkozáshoz, az Uber BV-hez kötődik.

Úgy fest, a sárga taxit vezető sofőröknek azonban idén talán kevésbé kell tartaniuk attól, hogy az Uber folytatja a piac lerablását. Az amerikai hátterű céget lényegében ellehetetlenítik a tavasszal elfogadott jogszabályváltozások, a hatóságok is egyre keményebben lépnek fel az Uber-sofőrökkel szemben, ennek keretében pedig most már akár blokkolhatják is az Uber-alkalmazás mobiltelefonos elérhetőségét.

Tegnap három vállalatnak, a Maxtaxi Zrt.-nek, a 6X6 Taxi Kft.-nek és a Top Taxi-2000000 Kft.-nek a mérlegét nem leltük fel az Igazságügyi Minisztérium elektronikus rendszerében, pedig a beadási határidő egy hete lejárt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.