galéria megtekintése

A Sólyomban nyomul Welsz volt üzlettársa

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 23. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

A „piacról” próbál pénzt szerezni indulásához a Sólyom Airways tulajdonosa: hirdetésben keresnek befektetőket ahhoz, hogy elindulhasson a száz százalékig magyar tulajdonú légitársaság.

Az egy géppel tervezett induláshoz szükséges félmillió euró előteremtése így sem lesz fáklyásmenet. Mindeközben a tulajdonos Sólyom Holdingban az alapító Vágó József helyén feltűnt egy eddig nem ismert név. Kőris József korábban közösen üzletelt a korábban a légitársaság megmentőjeként feltűnt, majd a Simon-ügyben hírhedtté vált, korábbi panamai ügyei miatt az Interpol által keresett és azóta elhunyt Welsz Tamással.

„Üzleti modellünk koncepcionális összetevői felülmúlják a klasszikus légitársaság funkcióját”

Kőris régóta üzletel, igaz, nem túl látványos sikerrel. A Céginfo.hu adatai szerint a legtöbb cég, amelyben tulajdonosként vagy ügyvezetőként feltűnt, ma már nem működik, több felszámolást követően szűnt meg, a cégpapírok végrehajtások sokaságáról tanúskodnak.

 

A legkorábbi fellelhető cége 1998-as alapítású: a Kőris Trade Bt., amelynek beltagja volt, 2000-ben kétszer alakult át, a második során egy román nevű magánszemély lett a társaság beltagja, majd a cég jogutód nélkül megszűnt.

A látszat csal - Bócsi Krisztián / Népszabadság

A férfi az olajiparban is próbálkozhatott, 2000-ben ugyanis Kőris Oil néven alapított kft.-t, amely később Nyír-Satura változtatta nevét, s három évvel az alapítást követően felszámolási eljárás alá került, majd megszűnt.

Tevékenykedett a reklámüzletben is: a Reklám Group Kft.-ben vitt üzletrésze azért érdekes, mert ezt együtt alapították Welsz Tamással. Emlékezetes: Welsz cégét, a Charity March Jótékonysági Menet Kft.-t, amely vállaltan offshore státuszú, csak azért nem jegyezte be a cégbíróság a Sólyom Airways tulajdonosává, mert nem nyújtották be a hiánypótlás során kért iratokat.

Csak nemrég derült ki: miközben Welsz afrikai magyar üzletember befektetőket ígért, meggondolta magát, s nem kívánt részt venni a légitársaság elindításában. Most egykori üzlettársa szállt be a Sólyomba, annak ellenére, hogy Reklám Group-os közös üzlet anno nem hozott nagy sikert: 2003 júliusától mindössze 2004. januárig voltak a kft. tulajdonosai, amely aztán román magánszemélyeké lett, a budapesti Ugron Gábor utcai székhelyéről – amely a cégadatok szerint Kőris állandó lakcíme is volt – pedig egy szücsi ipartelepre költözött.

A cég adószámának törlését 2005-ben kezdeményezte az APEH, 2006-ban végrehajtást is indítottak ellene, mígnem 2009-ben az immár román személyek tulajdonában álló vállalkozás meg is szűnt.

Kőris azonban nem adja fel, most a légi közlekedésben próbálkozik. Lucsik János az új üzlettárs korábbi üzleti ügyeiről nem kívánt nyilatkozni.

27-en dolgoznak egy gépért

„Új, magyar légitársaság van születőben: a Sólyom Hungarian Airways. Nincs olyan magyar ember, aki érzelmek nélkül viszonyul e folyamathoz. Örömmel tájékoztatom Önöket, az elmúlt hónapok nehézségeit leküzdve, újult erővel küzdünk közös álmaink megvalósításáért! Őszintén bízom benne, hogy sokuk szívét megdobogtatják a jó hírek, és ezúttal is és a jövőben is számíthatunk honfitársaink biztató támogatására” – olvasható abban a levélben, amelyben befektetőket keres a Sólyom Airways ügyvezetője és résztulajdonosa, Lucsik János.

A cég honlapján is megtalálható, de több partnercégnek is elküldött levélben olyan üzeneteket fogalmaz meg a cég, miszerint „üzleti modellünk koncepcionális összetevői felülmúlják a klasszikus légitársaság funkcióját”, vagy hogy felismerték „a légiutasszállítás iparágában keletkezett nemzeti piaci igényt, amely alkalmat és lehetőséget teremtett egy magyar légitársaság létrehozására, jelentős számú munkahely teremtésére”.

Lucsik János lapunk megkeresésére megerősítette: korábban is a jó másfél hónapja közölt egygépes modellben gondolkodnak, s a chartercég indulásához félmillió euró szükséges.

Ennek előteremtése érdekében már – konkrétan meg nem nevezett cégek képviselőinek – befektetői fórumot is tartottak, ahol Lucsik szerint biztató visszajelzéseket kaptak. „Ismert gazdasági társaság képviselője is jelen volt, de feltűntek a nagyközönség által eddig nem ismert cégek is” – mindössze ennyit mondott az ügyvezető, amikor azt firtattuk, mégis, kik vettek részt ezen az eseményen.

Mivel a cég korábban fizetésképtelenné vált, Lucsik János arról tájékoztatta lapunkat, hogy mindegyik beszállítójukkal megállapodtak a fizetési ütemezésről, a beszállítók felével rendezték a tartozásokat, így a teljes beszállítói tartozásállomány nyolcvan százalékkal csökkent.

A létszámot racionalizálták, a korábbi 82 fővel szemben, jelenleg csak 27 aktív állományú dolgozójuk van. Ami a dolgozókat illeti, ötödüknek mindent kifizettek, a munkavállalók közel felének sikerült bért utalni, és senki nem indított munkaügyi pert a cég ellen. Az adóhatósággal szembeni tartozásállomány a 2013. októberi állapotokhoz képest a harmadára csökkent. Sem felszámolási, sem pedig csődeljárás nincs folyamatban a céggel szemben, amely tovább folytatja az engedélyezési eljárást a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalánál, jelenleg az új szakszemélyzet meghallgatása zajlik, párhuzamosan az egygépes modellre készülő üzleti tervvel, amit szintén le kell adni hatósági jóváhagyásra.

Korábban Lucsik János elmondta: május végéig vállalta a cég vezetését, s addig nemcsak a befektető megtalálását, de az engedélyek megszerzését is célul tűzték ki. Addig alig több, mint egy hónap van. Kérdés, mi lesz azután.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.