galéria megtekintése

A pálya kész, a vonat áll

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 26. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Hiába kezdenek örülni azok, akik a dugóban várják az esztergomi vasútvonal korszerűsítésének befejezését. A sín elkészül, de sem ember, sem gép nem képes biztosítani jövő nyárig a veszélytelen vasúti közlekedést. Az önkormányzati választás előtt a helyi polgármesterek inkább hallgatnak, és lesütik a szemüket – így nem hívják fel a figyelmet a hiányzó felsővezetékre.

Nem szerepel a decemberben életbe lépő vasúti menetrendben az esztergomi vonal beindítása, és tavaszra is csak feltételes ígéretek vannak – konkrétan 2015 májusára. Vagyis éppen egy évvel később indulhat újra a közlekedés, mint amit a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2012-ben beharangozott.

Ez nemcsak az utazóknak kellemetlen, de a korabeli ígéret felemlegetése nem jön jókor a térség önkormányzati választásra készülő kormánypárti polgármestereinek sem. Nekik hivatalból tudniuk kell, hogy a sínek hiába kerülnek a helyükre, vonat ettől még nem lesz. De hiába várja bárki ennek beismerését.

A korántsem váratlan rossz hírről sehol sem beszélnek szívesen. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. álláspontja szerint az Aquincumtól Pilisvörösvárig vezető pálya november második felére elkészül.

 

Az állami beruházótól akár el is indulhatna a vasút. A beruházás megvalósításán dolgozó A-HÍD Zrt. vezette konzorciumnál szintén úgy számolnak: a következő két hónapban a pályaépítés lezárul.

A kivitelezőnek a befejező munkák adnak majd feladatot. Az állomások novemberre aligha készülnek el teljesen, a peronok világítása vagy a váltófűtő berendezések még nem lesznek mindenütt használható állapotban. És a kábel-alépítményi munkák is októberre fordulnak célegyenesbe.

Alul bőven van rozsda, felül hiányzik a vezeték
Alul bőven van rozsda, felül hiányzik a vezeték
Reviczky Zsolt

Mindez azonban nem elég. Úgy tudjuk: a MÁV azért nem számol járatai decemberi szolgálatba állításával, mert a még épülő pályaszakaszon a biztosítóberendezések hiányoznak. És egy ideig még hiányozni is fognak.

A Siemens a hírek szerint 2015. április 30-ig végez a teljes rendszer telepítésével. Ami a vasutasok szerint azt is jelenti, hogy egyelőre a vonalszakasz használatbavételéhez szükséges engedélyeket sem kaphatják meg. Ezek nélkül pedig a vonatközlekedést még teljes emberi felügyelet melletti állomásközi forgalomban sem lehet megindítani.

Más kérdés, hogy a novemberre elkészülő infrastruktúra önmagában biztosítaná-e a veszélytelen vonatközlekedés feltételeit, vagy a forgalom beindítása – ahogy arra a MÁV-nál figyelmeztetnek – egyet jelentene egy baleset kockáztatásával.

És a vasút jövő tavaszra tervezett visszatérésével a hercehurca még nem is ér véget. Az elsőként megjelenő dízelmotorvonatok például a tervek szerint csak átmeneti szereplői lesznek az esztergomi vonatozásnak. Helyüket a MÁV új Flirt szerelvényei veszik majd át.

Ahhoz azonban, hogy a modern járművek szolgáltatásait az utasok itt is élvezhessék, előbb be kell fejezni az Esztergomig futó 56,7 kilométeres vasúti pálya villamosítását. A beruházás lebonyolítása a MÁV-ra vár.

Könnyebbség, hogy a felsővezeték-tartó oszlopok a vasúti pálya építése alatt a helyükre kerültek, viszont a projekt közbeszerzését még el sem indították. Ennek ellenére az aktuális ígéretek szerint a villamosítás 2016-ban befejeződik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.