galéria megtekintése

Amikor a közpénz Matolcsy pénzévé válik

18 komment


Lencsés Károly

Még jobban bajba keveredett Matolcsy György azzal, hogy kiderült: az MNB alapítványai a jegybankelnök tevékeny közreműködésével használták fel a rendelkezésükre bocsátott közpénzeket. De a Transparency International jogi igazgatója szerint az alapítványok létrehozása már önmagában bűncselekmény lehet.

Nem önmagában az a hűtlen kezelés, hogy a jegybanki alapítványok miként bántak a közpénzekkel, hanem az egész konglomerátum önmagában jogellenes – kommentálta Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország (TI) jogi igazgatója azt, hogy kiderült: személyesen Matolcsy György kuratóriumi elnök, illetve a testület egy másik tagja közösen döntött a Magyar Nemzeti Bank által létrehozott Pallasz Athéné Domus Animae Alapítvány (PADA) befektetéseiről. A jogvédő álláspontja:

a bűncselekmény ott kezdődhetett, amikor az MNB jogszabályi felhatalmazás nélkül létesített alapítványokat.

A jegybanktörvény egyértelműen fogalmaz: szabadon csak a felügyeleti bírságból befolyt bevétellel gazdálkodhatnak – hangsúlyozta Ligeti. Ebből a pénzből – ami évente pár milliárd forint – költhetnek például közgazdasági kutatások elősegítésére, a pénzügyi kultúra elősegítésére és alapítványi támogatásokra is. Ezzel szemben több százmilliárdot játszottak át az alapítványoknak, amelyeken keresztül szerinte valószínűleg előre elhatározott módon fordítottak olyan célokra jelentős összeget, amelyekre jogszerűen az MNB egyetlen fillért sem adhatott volna.

 

Így Ligeti szerint

a hűtlen kezelés gyanúja megállapítható,

hiszen Matolcsy jegybankelnökként a rábízott vagyon kezelésével kapcsolatos kötelezettségeit megszegte, amikor alapítványokat hoztak létre. Ezzel szerinte kárt is okozott, és csak még jobban belekeveredett az ügybe azzal, hogy kiderült: az alapítványok a jegybankelnök tevékeny közreműködésével használták fel a rendelkezésükre bocsátott forrásokat. A jogvédő úgy gondolja, ezért az ügyészségnek a TI és mások feljelentése alapján el kell rendelnie a nyomozást, bár úgy látja: ha ez meg is történik, az eljárást akár az elévülési határidő leteltéig is elhúzhatják.

A hűtlen kezelés törvényi tényállási elemei a most nyilvánosságra került dokumentumok alapján még egyértelműbben megállapíthatók – állítja Magyar György ügyvéd. Ezzel kapcsolatban utalt például arra, hogy a PADA alacsony kamat mellett jelentős összeget helyezett el betétként egy „baráti" bankban, miközben ha ugyanezt a pénzt államkötvénybe fektetik, az jóval magasabb hozammal kecsegtet. De ez szerinte csak egy – bár kétségkívül mindenki számára könnyen érthető – mellékszál.

Ennél maga is sokkal fontosabbnak tartja, hogy az alapítványokat a jegybanktörvényt megsértve hozták létre – ami tételesen felsorolja, hogy milyen célra, s milyen forrásból származó pénzt lehet költeni –, és ettől kezdve szerinte nem lehet kérdéses, hogy az idegen vagyon kezelésével megbízott MNB vezetői kötelességük kétségkívül szándékos megszegésével saját munkáltatójuknak vagyoni hátrányt okoztak. Így a bűncselekmény megalapozott gyanúja Magyar szerint a dolgok jelenlegi állása szerint – a most nyilvánosságra került dokumentumok nélkül is – megállapítható.

Egy normális országban a legfőbb ügyész ilyen helyzetben csak egyet tehetne: miután a felesége az MNB vezető alkalmazottja, egyes alapítványainak pedig tisztségviselője, Polt Péternek meg kellene állapítania az összeférhetetlenséget, és a helyettesére kellene bíznia, hogy saját hatáskörében foglalkozzék ezzel az üggyel – jelentette ki az ügyvéd. Egyébként maga is úgy véli, hogy a nyomozást valószínűleg elrendelik, legfeljebb nem állapítanak meg semmit. Miközben a bizonyítékoknak egyre inkább olyan zárt láncolata áll össze – tette hozzá –, amely kétséget sem hagy afelől, hogy

itt közpénzeket egyesek saját hitbizományuknak tekintenek.

Ugyanakkor alapítványi ügyekben járatos bírósági forrásaink szerint az önmagában nem kifogásolható, ha az alapító is tagja a kuratóriumnak. A polgári törvénykönyv csupán azt zárja ki, hogy maga és közeli hozzátartozói a testületben többséggel rendelkezzenek. Tehát formálisan még az sem baj, ha Matolcsy a saját embereit delegálja a kuratóriumokba. A jogszabály csupán írja elő, hogy az alapító és rokona az általa létrehozott alapítvány kedvezményezettje nem lehet.

Magyar szerint mindazonáltal az ügyészségnek hivatalból lépnie kellene, mert az alapítványokat eleve jogellenes módon hozták létre. Ezt az általános törvényességi ellenőrzési jogkörében a szervezet bármikor megtehetné, és a bíróságnál kezdeményezhetné az alapítványok törlését is. Ebben az esetben a vagyon vélhetően az alapítóra szállna vissza.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.