galéria megtekintése

A hatóság nem érti, mi az Uber, de nem is érdekli

29 komment


Fekete Gy. Attila

Hiába állítja magáról az Uber, hogy nem taxi, hanem egy elektronikus piactér, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kedden közzétett tájékoztatójából az olvasható ki: olyan, hogy Uber, nincs. Csak személytaxi-szolgáltató létezik, aminek a taxikra vonatkozó feltételeket kell teljesítenie. A hatóság sorsáról egyébként szerdán tárgyalt a kabinet.

Az Uber tevékenységével kapcsolatban az NKH hétfőn azt közölte az MTI útján, hogy „a szolgáltatást igénybe vevő is megsérti az előírásokat, amennyiben nem a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vesz igénybe”.

Kérdésünkre, hogy „mely hatóság, milyen eljárásban, és mekkora összegre bírságolhatja a fenti szabályokat áthágó utasokat”, viszont már csak szerdán sikerült választ adniuk. E szerint: senki, semennyire. Cáfolták azt is, hogy az MTI-nek eljuttatott információk révén az Ubert igénybe vevőket próbálták volna elrettenteni a taxinál jóval olcsóbb és a fiatalok körében különösen népszerű szolgáltatástól.

Egy névtelenséget kérő forrásunk szerint a közlemény éppen az utasok védelmében született. Tudniuk kell ugyanis, hogy amennyiben taxiban éri őket baleset, biztosítva vannak, míg az Uber-sofőrrel utazók esetében kétséges az utasbiztosítás megléte – mert bár az Uber Magyarország Kft. azt állítja, minden utas biztosítva van, ezt magyar hatóság nem ellenőrizte, nem ellenőrizhette.

 

OLVASÓLISTA

Vélemény
Bicepsz
Vélemény
Jövőtlenül
Vélemény
Kár

Kérdéseink elől, hogy miképpen győződhet meg az utas arról, hogy az általa igénybe venni kívánt közösségi közlekedési eszköz – legyen szó taxiról, buszról, vonatról, hajóról vagy repülőgépről – és az üzemeltetők megfelelnek-e a rájuk vonatkozó rendeletek előírásainak, a hatóság a jogszabályok dzsungelébe menekült. Írásos válaszukból annyit sikerült kihámozni, hogy a személyszállítást végző társaságoknak elvileg a közönség számára is elérhetővé kell tenni például működési engedélyüket.

A sofőrt nem büntetik, az autókat viszont festeni kell
A sofőrt nem büntetik, az autókat viszont festeni kell
Szigetváry Zsolt / MTI

A közlekedési hatóság eddig csak az Uber esetén tartotta fontosnak felvetni az utas felelősségét, és óvatosságra inteni a szolgáltatást igénybe vevőket. Pedig ennek analógiájára logikusan vetődik fel a kérdés: vajon kötelezhető-e az utazni vágyó arra, hogy ellenőrizze, megkapta-e a működési engedélyt az a cég, ami a BKK alvállalkozójaként kék buszokat üzemeltet? Vagy hogy a MÁV kocsija rendelkezik-e érvényes műszaki tanúsítvánnyal, s a masinisztát nem feketén foglalkoztatják-e?

Kedden az NKH tájékoztatást tett közzé a „leendő Uber-sofőrök részére a személytaxi-szolgáltatás szabályairól”. E tájékoztatásból az olvasható ki, hogy a hatóság szerint olyan, hogy Uber, nincs. Csak személytaxi-szolgáltató létezik, aminek ugyanazokat a feltételeket kell teljesítenie, mint egy taxisnak. S ez érvényes az autójára is.

E szerint az uberes autóra is sárga rendszámot kell váltani, és sárgára kell festeni magát az autót is. Fel kell szerelni „taxi szabadjelzővel” és ki kell váltani rá a drosztengedélyt – akkor is, ha a szolgáltatás kizárólag okostelefonos applikáción keresztül érhető el. Szükség van bankkártyaterminálra is – noha az Uber használatának egyik lényeges eleme, hogy az előre megadott bankkártyáról emeli le a viteldíjat.

Az NKH tehát nem foglalkozik azzal a ténnyel, hogy az Uber nem taxi. Korábban a taxisok főként azért támadták az Ubert, mert állításuk szerint a cég nem fizet adót, emiatt tudja lényegesen olcsóbban tartani árait, és elvinni az orruk elől az utasokat.

Az NKH azonban ennél is tovább ment: a leendő Uber-sofőröknek kiadott tájékoztatójában lényegében azt jelentette ki: olyan, hogy Uber, nincs. Aki személyt szállít Magyarországon, az vagy taxi, vagy nincs.

Eközben a kormány a bürokráciacsökkentés jegyében szerdán tárgyalt az NKH megszüntetéséről, feladatainak más hivatalok és hatóságok jogkörébe utalásáról. Meglehet tehát, hogy az Ubert nem létezővé nyilvánító tájékoztató volt a hatóság egyik utolsó állásfoglalása.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.