A bankok visszafizetik a kifogásolt díjakat

Az MTI-nek nyilatkozó bankok határidőre visszafizetik az ügyfeleknek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában szereplő, jogsértőnek minősített díjakat. Bár a Magyar Bankszövetség több tagja is jelezte korábban, hogy megalapozatlannak tartja a büntetést és várhatóan bírósághoz is fordulnak, ennek nincs halasztó hatálya, így a bankok nem is tehetnek mást, minthogy megkezdik a határozatban foglaltak végrehajtását.

Az Erste a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közleményben jelentette be, hogy az ügyfeleknek április 30-ig visszafizetik az MNB határozatában szereplő, jogsértőnek minősített díjtételeket. Az MKB - mint minden hasonló esetben - jogkövető magatartást tanúsít. "Meggyőződésünk, hogy törvényesen jártunk el, de végrehajtjuk a felügyeleti döntést" - közölte az MTI kérdésére a hitelintézet.

A Budapest Banknál elmondták, hogy tudomásul veszik az MNB határozatát, és annak megfelelve 30 napon belül a bírságot befizetik, illetve az MNB által kifogásolt díjakat visszafizeti az érintett ügyfeleknek. Az ügyfeleknek ezzel kapcsolatosan nincs teendőjük, amennyiben érintettek, a visszatérítést április 30-ig automatikusan jóváírjuk számláikon.

A Budapest Banknál hangsúlyozták: "a bank működése során mindenkor - így az MNB határozata által érintett lakossági számlacsomagok árazásakor is - a hatályos jogszabályoknak megfelelően, a felügyeleti iránymutatásokat figyelembe véve járt el, törekedve az átláthatóságra. A bank az MNB határozatának részletes tanulmányozása után dönt arról, él-e majd jogorvoslati lehetőséggel".

Az MNB 35 pénzügyi szervezetre csaknem 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A csütörtöki bejelentés indoklása szerint a pénzügyi szervezetek jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit. A jegybank megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig április 30-ig vissza kell fizetniük az ügyfeleknek. A pénzintézeteknek a határozatok teljesítéséről május 15-ig be kell számolniuk az MNB-nek.

Az MNB becslése szerint több százezer fogyasztóról és tízmilliárdos nagyságrendű összegről lehet szó. A fogyasztóknak ezzel kapcsolatban nincs teendőjük, a jogtalanul kirótt összeg kiszámítása és a fogyasztóknak való visszajuttatása az érintett hitelintézetek feladata. A pénzügyi szolgáltatóknak azon ügyfeleknek is vissza kell fizetniük a jogtalanul elvont díjakat, akiknek a szerződése időközben megszűnt - jelentette be az MNB csütörtökön.

A megbírságolt pénzügyi intézmények közül 14 bank (összesen 823 millió forint bírság), 20 takarékszövetkezet (351 millió forint bírság), 1 pedig pénzügyi vállalkozás (12 millió forint bírság). A bankok esetében 7 millió forint, a takarékszövetkezetek esetében 2 millió forint volt a legalacsonyabb bírság, a legmagasabb pedig 98 millió (ennyit három bankra szabtak ki), illetve 35 millió forint (egy takarékszövetkezetet sújtott).

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.