McDonald's: Nem az dönt, a fogyasztó mit ért "csirkehús" alatt
Alkut kötne a McDonald's a Gazdasági Versenyhivatallal. A társaság ellen február elején indított eljárást a GVH, a cég ugyanis a hivatali álláspont szerint megtévesztette a fogyasztókat, amikor csirkehúsként tüntette fel egyes termékeit, holott azok valójában darált csirkehúsból és egyéb összetevőkből álló húspogácsából készültek.
A csütörtöki versenyhivatali tárgyalás során a McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. képviselője azzal védekezett, hogy szerintük az ágazati EU-s jogszabályoknak és a hazai előírásoknak megfelelnek a társaság termékei. Ezek a szabályok ugyanis a „csirkehús” fogalmát normatív módon határozzák meg. E körben pedig nem alkalmazható a fogyasztó tényleges felfogása arról, hogy ő mit ért „csirkehús alatt”.
A McDonald's éttermekben található tájékoztatókban eddig is olvasható volt, hogy milyen jellegű termékről van szó. Ugyanakkor az, hogy a „csirkehús” az pontosan milyen jellegű vagy összetételű csirkéből, illetve hogyan készült, az a gyorséttermi vásárlókat nem érdekli.
Szerintük az még a hagyományos vendéglátásban sem jellemző, hogy a vásárlók a GVH által kifogásolt mélységig érdeklődjenek a termékről, a McDonald'snál pedig a gyorsétterem jellegénél fogva elenyésző az érdeklődés.
A GVH kifogásai között szerepelt, hogy akadt olyan mcdonald'sos termék, amelyik csirkebőrt tartalmazott. A McDonald's jogi képviselője szerint viszont az általuk megkérdezett háziasszonyok egyöntetű véleménye, hogy „aki grillezett már csirkemellet, azt tudja, hogy az bőr nélkül leszárad”.
A gyorsétteremlánc-óriásnál úgy látják „veszélyes kapukat dönget" a GVH, amikor azt várja el egy vendéglátó-ipari vállalkozástól, hogy a menüben részletesen közölje, az étel miből és hogyan készül. „Köztudott a szakmában, hogy az éttermekben a gyümölcslevesek többsége nem főtt, hanem hidegen összeállított alkatrészekből áll, a cukrászatok jelentős részében olyan krémes kapható, ami előre gyártott porokból, stabilizátorral készül.”
Ugyanakkor a jogi képviselők közölték: a társaság kész az eljárásban kötelezettséget vállalni arra, hogy a korábbiaknál jóval részletesebben tájékoztatja a vevőit, pontosan mit tartalmaznak, miből és hogyan készülnek a termékeik.
A társaság a jövőben egy széles körű felvilágosító médiakamányt, online tájékoztató felületet indítana, de emellett az üzletekben a pulton és a tálcákon elhelyezett betétlapokon találhatnák meg a vásárlók, hogy a különféle művészneveken, például „Chicken McWrap” néven forgalmazott termék mit tartalmaz, miből készül.
A csütörtöki versenytanácsi ülés után a tárgyalást elnapolták, a GVH tájékoztatása szerint egyelőre nem tudni, hogy mikor döntenek az ügyben, ám reményeik szerint még az idén megszületik a határozat.