229 milliós Sólyom-buli – végleg elbúcsúzhatnak a repüléstől

A múlt évről megmaradt bértartozások harmadával még mindig adós az új magyar légitársaság.

Hatalmas veszteséget halmozott fel a Sólyom, ennek következményeként negatívba ment a cég saját tőkéje. Bár május végéig kellett volna, mégis július 28-ig vártunk a Sólyom Hungarian Airways Kft. tavalyi évéről szóló üzleti beszámolójára. Ebből kiderül, hogy a tavaly ilyenkor még nagyra törő tervekről számot adó, magát nemzeti légitársaságként reklámozó cégnek nem volt túl jó éve: 14,9 millió forint árbevételre sikerült szert tennie, míg egy évvel korábban még 23,8 millió forintot kasszírozott a vállalat, akkor még Avicraft néven. A bevétel a kisgép-üzemeltetésből és karbantartásból származik. (A Sólyom ötletgazdái anno zseniális húzásként tálalták azt, hogy egy kisgépes engedéllyel már rendelkező cégbe vásárolták be magukat, ettől azt várták, hogy meggyorsul a hatósági engedélyezés. A Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint ugyanakkor a meglévő kisgépes engedély semmiben nem befolyásolja a légitársasági licencek folyamatát.)

A vállalkozás most leadott mérlegbeszámolója még számot ad 1,3 millió forint egyéb bevételről, valamint egy sor kiadásról is. Például személyi költségekre hatvanmillió forintot fordított a társaság, amely tavaly októberben pont azzal mutatta először a megborulás jeleit, hogy nem sikerült kifizetnie az akkor hetven főnél is nagyobb személyi állományának a béreket. Pedig kiváló szakembergárdája volt az alakuló vállalkozásnak: még komoly, prosperáló cégektől is sikerült átcsábítania vezető munkatársakat. De számos exmaléves is elhelyezkedett a Sólyom Airwaysnél.

Egyszer volt csak Sólyom Budapesten
Egyszer volt csak Sólyom Budapesten
M. Schmidt János / Népszabadság

Idén márciusban a vezetést átvevő alapító tulajdonos, Lucsik János arról számolt be, hogy megállapodott a dolgozókkal a bérek részleges rendezéséről. Most a mérleg számai kapcsán a Népszabadságnak elmondta: március és június között a tavaly felhalmozott bértartozásuk hetven százalékát már kifizették. Vagyis harminc százalékkal még adósak.

Az anyagjellegű ráfordítások sorában 79 millió forint kiadás szerepel, míg a járulékokéban 14,4 millió. Ezzel kapcsolatban az ügyvezető elmondta: továbbra is zajlik a Sólyommal szembeni, tavaly októberben indult adóvégrehajtás, az 55 milliós adó- és járuléktartozást 24 millióra szorították le.

A 229 milliós mérleg szerinti veszteség mellett a beszámoló tartalmaz egy százmilliós sort céltartalék címén, ám mindennek ellenére 222 milliós negatív saját tőkéről számol be a vállalat. Ez teljes egészében a Sólyom Holding által biztosított tagi kölcsön mértékével egyezik meg – fogalmazott az ügyvezető és alapító tulajdonos. A számok kapcsán megismételte korábbi véleményét, miszerint azt nem tudja garantálni, hogy a Sólyom valaha is repülni fog, a felhalmozott tartozások kifizetését viszont igen. Arra azonban nem tudott válaszolni, hogy a cég képes lesz-e saját tőkéjét pozitívba fordítani.

E nélkül viszont a légitársaság csak álom maradhat. A repülés engedélyezése során ugyanis a cég pénzügyi helyzetét is átvilágítja a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a negatív saját tőkével viszont esély sincs átmenni a vizsgán.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.