Hétszáz kocsi gazdájára vár

Reneszánszát éli az autónyeremény-betétkönyv. Az alacsony kamatszint kedvez ennek a megtakarítási formának, hiszen ha másutt se lehet jelentős hozamokat elérni, akkor már kecsegtethető lehet egy új autó ígérete.

Az OTP tájékoztatása szerint az érvényes autónyeremény-betétkönyvek száma az év végén mintegy 1,2 millió darabra kúszott fel, értékük megközelítette a 20 milliárd forintot. Jelentősen emelkedett az eladott kötvények száma: amíg 2012-ben közel 100 ezer, addig 2013-ban már több mint 200 ezer ilyen értékpapírt értékesített a legnagyobb hazai hitelintézet. A bank tapasztalatai szerint a nyereménybetétkönyv számára kedvező kamatkörnyezet mellett az ajándékozási lehetőség is népszerűvé teszi a konstrukciót.

Ballagásra például többen adhatnak autónyeremény-betétkönyvet – az értékesítési tapasztalatok szerint az érettségi előtti időszakban az átlagosnak a többszörösére ugrik az eladás. A mostani konstrukcióban egyébként 5, 10, 20 és 50 ezer forintos címletekben lehet betétet vásárolni. A nyerési esély a címletértékkel arányos, vagyis az 50 ezer forintos betétkönyv esélyei tízszeresek az 5 ezer forintos papírral szemben.

Jelenleg havonta 9-10 jellemzően Toyota Yarist és Aygót, valamint Opel Corsát húznak ki. A rendszerváltást követő időszakban volt, hogy többségében Rover és VW Beetle került a szerencsés nyertesekhez. Az is rendszeres volt, hogy a magyarországi autógyárak álltak a nyereményporondon. Hazai autókra egyébként most is van példa.

A „normál kamaton” felül ugyanis az OTP prémium kamatot is térít, ebből negyedévente egy-egy kecskeméti Mercedes B 180 BE-t sorsolnak ki. Ám hiába a csábító kínálat és a megnyert autó, ha a tulajdonos nem jelentkezik érte – és erre is van bőven példa. Az első sorsolás, 1961. augusztus 12. óta – amikor is még Trabant Combi, Trabant Limousine, Skoda Octavia Super, Warszava és Moszkvics 407-es került a tulajdonosokhoz – 91 423 autót húztak ki (ebben már a legfrissebb január 15-i sorsolás adatai is benne vannak).

Ebből a gépkocsiparkból azonban az elmúlt év végéig 702 nyereményt nem vettek át. A legrégebbi az az 1965. augusztus 20-án kisorsolt Wartburg Limousine, amelynek értéke 60 ezer forint volt. Komoly muzeális értéke lenne annak az 1971. február 19-én kihúzott Skoda S 100-asnak is, amelynek az ára akkor 72 ezer forintot tett ki. Alig egy évvel lenne fiatalabb az az 1972. február 25-i húzáson megnyert, 46 ezer forintot érő Trabant Limousine, amelyet azóta sem vittek el.

Ezek tulajdonosai azonban – ha most ébrednének – nem egy jelentős veterán értékkel bíró autót vehetnének át – hangsúlyozták az OTP-nél. A járművek nem állnak az OTP garázsában, pusztán a nyereményeket és azok forintértékét tartják nyilván. Csak ez, vagyis az akkori ár jár annak a könnyelmű betéttulajdonosnak, aki csaknem ötven év után eszmél rá mulasztására. Akad sokkal figyelmesebb „játékos” is: van olyan betétkönyv-tulajdonos, aki már ötször mehetett az OTP-hez új gépkocsiját átvenni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.