Ultimátumot küldött a Stadler
A játék nem babra megy: a sínek közé drága olajat eregető motorvonatok hajtóműveinek felújítása és csapágycseréje egyenként hozzávetőleg százmillió forintba kerül. A MÁV-Start számára az igazi szépséghiba azonban az, hogy a Stadler álláspontja szerint bármennyire keresik is, ez a beavatkozás nem szerepel a Talentek 2011 októberében aláírt karbantartási szerződésében. A 2017. június 30-ig érvényes megbízás keretében Pusztaszabolcson az osztrák vasúttól átvett tíz szerelvény rendszeres karbantartását, takarítását végzik, megtett kilométerenként 129 forintos áron. Emellett a szerződés aláírását követő hónapokban díjmentesen kicserélték a vonatok típushibája miatt rendkívül gyorsan, általában 140-150 ezer kilométerenként elhasználódó – összehasonlításként a Stadler saját, Flirt motorvonataiban 1,2 millió kilométerenként cserére szoruló – féktárcsáit. Majd ezt a műveletet – már a szerződésben rögzített – mintegy 200 millió forintos áron 2012-ben és az idén is megismételték a nemzeti vasútvállalat számlájára.
A nagyjavítások közül a MÁV-Start az első 750 ezer kilométer megtétele után esedékes munkákat bízta a Stadler üzemére. A Bombardier által gyártott tízből kilenc vonat ezeken a javításokon már átesett. A másfél millió kilométer futás után előírt második revízió viszont nem került bele a pusztaszabolcsi üzem szerződésébe. Márpedig a gyártó előírásai szerint a hajtóművek első felülvizsgálatát ennél a javításnál kell elvégezni. A Talentek azonban itt még nem tartanak: a járművek eddig 800-900 ezer kilométert futottak. Az egyetlen kivétel a 001-es sorozatszámú szerelvény, amely évekig egyáltalán nem közlekedett, és így még 400 ezer kilométert sem tett meg. Mindez azt jelenti, hogy a hajtóműcsapágyak sorozatos meghibásodása elő sem fordulhatna. A Talentek mégis sorozatban esnek ki a forgalomból.
A 2007-ben szolgálatba állított és jelenleg a hegyeshalmi vasútvonalon közlekedő szerelvények közül Pusztaszabolcs általában négy-öt egységet tud forgalomba küldeni. A helyzet januárban javulhatna először: a következő hetekben ugyanis befejeződik az elsőként meghibásodott részegységek felújítása. Beépítésük után naponta akár hét Talent is szállíthatná az utasokat. Feltéve, hogy az aktuálisan működőképes szerelvények nem romlanak el. És persze akkor, ha a MÁV-Startnál is fontosnak tartják annyira motorvonataik közlekedtetését, hogy kifizetik az indokolt javítások számláit.
A Stadler felkészült arra a lehetőségre is, hogy a hónapok óta szorgalmazott megállapodás nem születik meg időben. Úgy tudjuk, a járműgyártó ebben az esetben kész a bíróságon érvényt szerezni követeléseinek, és megfontolja a Talent szerelvények karbantartásának leállítását. Ami azzal járhat, hogy néhány hónapon belül a Bombardier-től vásárolt valamennyi motorvonat üzemképtelenné válik. A Pusztaszabolcson álló, saját erőből mozdulni sem tudó vonatok elvontatásáról a MÁV-Startnak kell gondoskodnia, és megoldást kell találni a szolgálatképtelen egységek pótlására is.