A nyúl nem hoz vonatot

Keserédes meglepetés vár a Budapest–Esztergom-vasútvonal mellett élőkre karácsony előtt.

Jó hír, hogy a decemberi menetrendváltás után ismét járnak majd a vonatok a Dunakanyar és Pilisvörösvár között. A feketeleves, hogy az Esztergom felől érkező szerelvények az ígéretekkel ellentétben nem húsvétkor, hanem majd jövő karácsonykor indulhatnak tovább a főváros felé. És rossz hírből ezen kívül is van még. A 2012 nyara óta tartó kényelmetlenségeknek ugyanis egy év múlva sem lesz vége, a vonatpótló buszok 2015 dereka előtt feltehetőleg nem tűnnek el a 10-es főút mellett fekvő településekről. A vonatok annál inkább.

Az első vasútavatás mindenesetre már nem várathat sokat magára. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szeretné december 15-én elindítani a vonatközlekedést Pilisvörösvár és Esztergom között, ezért a hírek szerint három nappal korábban Pilisvörösvár átépített állomásáról Dorogra vonatozik majd az ünneplők csapata, ahol megtartják az ünnepélyes szalagátvágást. Az illetékeseknek a választási kampányra tekintettel lesz mivel dicsekedniük. Mondhatják például, hogy mintegy 19 milliárd forintért, zömében az Európai Unió pénzéből megépíttettek 32,7 kilométer egyvágányú vasúti pályát, ami a MÁV-Start 2011-es kimutatásai szerint naponta 14 ezer utas közlekedését könnyítheti vagy éppen keserítheti meg. Amin az sem változtat, ha a megújult pályaszakasz két végállomása között óránként fordul majd meg az odavezényelt egyetlen szerelvény. Legfeljebb aki Pilisvörösváron lekési az Esztergomba induló járatot, közel egy órán keresztül szobrozhat az átépített vasútállomáson.

Márpedig a vonatot lekésni igazán nem lesz nagy kunszt. Az Aquincum–Pilisvörösvár-vonalszakasz országgyűlési választások idejére, 2014 áprilisára beharangozott átadásából ugyanis már nem lesz semmi, az errefelé korábban bevált motorvonatok helyett az utazókat még egy évig kétes pontossággal közlekedő buszjáratok szállítják majd. A késést az illetékesek talán kimagyarázzák a december 12-re tervezett avatóünnepségen, de bármit is mondjanak, elég annyit tudni: a beruházás 9-10 hónapos csúszásáért nem a vasútépítőket kell kárhoztatni. A 10-es főúton a fővárosba tartó, naponta többórás dugókban veszteglő autósok, kényszerbuszozók az aktuálisan másfél éve tartó kényelmetlenségeket annak tudhatják be, hogy miközben a régi vasútvonalat rohammunkában felszedték, az új pálya nyomvonalába eső területek kisajátítása nem zárult le. Tehát a késésről végső soron bizonyára a telkükhöz ragaszkodó ingatlantulajdonosok tehetnek. A 13 kilométernyi vasútvonalon néhány héttel ezelőtt még mintegy öt kilométernyi, tucatnyi néhány tíz-, illetve százméteres szakaszra bontott terület hiányzott a munkálatok folytatásához.

Előremutató lépés, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a beruházás megvalósítására szerződött Aranyhegy Konzorcium megállapodott az elkerülhetetlenné vált határidő-módosításokról. Az eredeti szerződés szerint 2013. november 30-ig befejeződő pályaépítésnek e szerint 2014. szeptember 30-ra kell elkészülnie. Az új pályát a kivitelezők szakaszonként adják át – az első kilométereknek júniusra alkalmasnak kell lenniük a biztosítóberendezések telepítésére. Az utolsóként elkészülő Solymár–Pilisvörösvár pályarészen a biztosítóberendezéseket október dereka és december eleje között szerelik fel. A vonatoknak a jövő év végi menetrendváltáskor már közlekedniük kell.

A teljes vonalra visszatérő motorvonatokat azonban 2014 karácsonyán hiba lenne megszokni. A szerelvények ugyanis néhány hónappal később alighanem eltűnnek majd, és feladataikat ismét a vonatpótló buszok veszik át. Az újabb üzemszünet várhatóan addig tart, amíg lezajlik a Budapest–Esztergom-vasútvonal villamosítása. A MÁV a beruházást jövőre indítaná meg. A már évekkel ezelőtt beharangozott fejlesztést felgyorsíthatja, hogy a vasútépítők a sínpálya kialakításával együtt a mintegy 46 kilométeres vonalszakaszon felállítják a felső vezetékek tartóoszlopait. Az energetikai berendezések, alállomások kialakítása viszont így is hónapokig eltarthat. Vagyis az első villamos motorvonatok előreláthatólag 2015 nyarán küldhetik tartós pihenőre a helyettük szolgáló buszokat. Akinek ez nem tetszik, december 12-én a pilisvörösvári vagy a dorogi vasútavatáson panaszkodhat.

 

Átadják, megépítik, átadják, újrakezdik
Átadják, megépítik, átadják, újrakezdik
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.