Gazdagabb karácsony

Hajszálnyival nagyobb a nyüzsgés az üzletekben a tavalyinál, de egyelőre csak nézelődőből van több, a kasszazáráskor egyelőre nem látszik a forgalom növekedése – summázták a megkérdezett kiskereskedők a karácsonyi szezon eddigi tapasztalatait.

A remény él, a boltosok nagyobb rohamra számítanak a tavalyinál, és abban bíznak, hogy a vevők most nem az utolsó néhány napra időzítik az ajándékvásárlást. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára úgy véli, hogy a szezonnal együtt 0,5-1 százalék körül bővülhet az idén a kiskereskedelmi forgalom. A kereskedők – ahogy az Auchan közleménye fogalmaz – óvatos optimizmusukat azzal indokolják, hogy a rezsicsökkentésnek is hála, növekedtek a reálkeresetek, így valamivel azért több kell csörögjön a vásárlók zsebében.

Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója is bizakodóbb, mint korábban. Bár az első három negyedév összforgalmának 2-3 százalékos növekedése nem tűnik kiugrónak, ám az előző néhány évhez képest mindenképpen jelentősebb – mondta. Az intézet tapasztalata szerint a családok a napi fogyasztási cikkekre is többet költenek ilyenkor, a termékkategória forgalmának 10 százaléka koncentrálódik erre az időszakra. A háztartások havi átlagos napifogyasztásicikk-költése 60 ezer forint körül mozog – decemberben ez az összeg jelentősen megugrik. Vella Rita nem tartja kizártnak, hogy idén akár ismét növekedhet 30 százalékkal is a költés.

A szezon a tartós fogyasztási cikkek kereskedelmében ennél is fontosabb: egyes termékcsoportokban az éves összforgalom 20-25 százaléka jön össze az év utolsó heteiben. Az idén növekedést várnak itt is, 8-10 százalékkal lehet nagyobb a forgalom a tavalyinál. Az előrejelzés szerint a tablet, az okostelefon, az e-könyv-olvasó, a konyhai kisgépek, vasalók, kapszulás kávéfőzők lesznek slágertermékek. A korábbi években a karácsony jellemzően a különféle televíziók nagy piaca is volt, az idén ezt kevéssé valószínűsítik. A vásárlóerő megroppanása nyomán ugyanis jellemzően a kisebb értékű iparcikkek lettek a húzótermékek. Vámos György szerint az is a kiskereskedelmi szakma optimizmusát mutatja, hogy a korábbi évekhez képest az idén jóval kevesebb az árakció. A korábbi években gyakorlatilag a karácsonyra előre hozott újévi leárazások jelezték, hogy komoly a baj. Most azonban ilyent csak elvétve látni, ahogy – mint Vámos György fogalmazott – mintha panaszkodó kereskedőből is kevesebb lenne, mint máskor.

Igaz, ilyennel is találkozni. „Ha nyugalomra és magányra vágyom, akkor lemegyek sétálni az áruházba”, nyilatkozott nevének elhallgatását kérve az egyik nagy áruházlánc munkatársa, aki szerint egyelőre inkább a vágyait önti sajtónyilatkozatokba a szakma. Az ugyan tény, hogy az utóbbi hónapokban nőtt a kiskereskedelmi forgalom, azonban ez javarészt a nagyobb üzemanyag-fogyasztásnak volt betudható. „A karácsonyfa alá viszont nem lehet egy marmonkannát tenni” – fogalmazta meg a dilemmáit.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.