Helikopter pénz nélkül?

Vért izzadt a honvédség a tavaszi árvíz idején, amikor a védelem érdekében szükség volt a helikopteres „képességre”. Győrújfalunál a rendelkezésre álló kettőből mind a két erre alkalmas gépüket bevetették, de a homokzsákok szállításához nem volt elég a HM légi szállítási kapacitása.

A katasztrófavédelemnek egy civil üzemeltetésben lévő Mi–2-es helikopter segítségét is igénybe kellett vennie. Sőt, a kritikus órákban, amikor riasztották a honvédségi alakulatot, azok kiérkezéséig a Heliforce.hu gépe jelentette az egyetlen segítséget a gáton dolgozóknak. Aztán amikor a katonák nagy igénybevételnek kitett gépei éjjelre leálltak, ugyancsak ők szállították a körönként több tonna homokzsákot.

Levegőben a kéttagú honvédségi „helikopterflotta”
Levegőben a kéttagú honvédségi „helikopterflotta”

Jövőre a helyzet még rosszabb lesz. A Magyar Honvédség szovjet gyártmányú gépei fokozatosan repülik ki a technikai összidejüket, ami azt jelenti: azok elérését követően egyáltalán nem, vagy csak ésszerűtlen, horribilis költségek mellett tarthatók hadrendben. A helikopteres flotta röpképes gépeinek száma nem publikus, de azoknak is beteljesedik a sorsuk 2014-ben. Az ügyet ismerő forrásaink úgy tartják: jelenleg két bármikor bevethető szállító helikoptere van a honvédségnek, az orosz harci helikopterek pedig már aligha szállnak fel.

Az Országos Mentőszolgálatnak, pontosabban a Légimentőknek is új gépekre volna szükségük. A jelenlegi, osztrák üzemeltetésben lévő Eurocopter mentőhelikopterek szerződése 2016-ban lejár, addigra már meg kellene érkezniük az új gépeknek. A mentőknél is hónapok óta napirenden van a repülőképesség biztosításának kérdése, elvégre a gépeket nem lehet „csak úgy leakasztani a fogasról”.

Ötpárti egyezség van arról, hogy Magyarországnak helikoptereket kell vásárolnia, ám a beszerzés még mindig csak az előkészítő fázisnál tart. Több mint fél éve. Hende Csaba honvédelmi miniszter még korábban azt ígérte: az ősszel kialakítják a követelményrendszert, és elkészítik a tenderkiírást az új helikopterek beszerzésére – ám ennek nincs nyoma. A politikai szereplők megállapodásának értelmében a nyertes kiválasztását ugyan már a következő kabinetre bíznák, ám a pályáztatást meg kell kezdeni ahhoz, hogy időben megrendeljék a gépeket.

A megegyezés értelmében úgy kerülne sor az európai uniós közbeszerzési eljárás kiírására, hogy a potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választások előtt kelljen benyújtani ajánlatukat, a beszerzésről azonban már új kormány dönthetne majd. A gyártóval kötött megállapodás függvényében döntenének a finanszírozás ütemezéséről is. A helikopterek beszerzéséhez százmilliárd forintra volna ugyanis szükség, ám a jövő évi költségvetésben ennek az összegnek nincs nyoma. Sőt: a büdzséhez kötelezően benyújtandó hosszú távú kitekintésben sem látszik forrás erre a célra.

November elején azonban egyre inkább úgy tűnik: nemhogy ősszel nem lesz kiírás, még hosszú ideig sem, hiszen a finanszírozás mellett számos kérdés megválaszolatlan. Ez óriási kockázat: ha csúszik a tender és a beszerzés, akkor előfordulhat, hogy jövőre nem lesz vészhelyzetben bevethető helikopter.

Lapunk megkeresésére a Honvédelmi Minisztériumban azt válaszolták: az ügyben a májusi négypárti egyeztetésen elhangzottak az irányadók. Ehhez képest már csúszásban van a folyamat. – A HM szakértői munkacsoportja felmérte az igényeket, egyeztetett a fegyveres társszervekkel, valamint az Országos Mentőszolgálattal. Előkészítette a tendert, amelyet a tervek szerint ötpárti egyeztetés vitat majd meg – írják, vagyis, a tenderkiírás már biztosan a télre csúszik. A tárca szerint egyelőre nem lehet meghatározni azt sem, pontosan hány helikoptert is kellene beszerezni. Válaszuk értelmében ezt a kérdést egy jövőbeni tender is rugalmasan kezelné, mivel a szükséges darabszám a konkrét típus függvénye is lehet. Mindez magyarázat arra is, miért nincs forrás allokálva helikopterekre a jövő évi büdzsében.

A kormány a jelek szerint a finanszírozásban is versenyeztetné a gyártókat. S könnyen lehet, hogy a finanszírozás mikéntje fontosabb szemponttá válhat, mint a gépek képességei vagy az adott összegért felkínált helikopterek száma – értékelik a választ lapunk szakértői. A kérdés tehát nem feltétlenül az lesz, milyen helikopterre is volna szükség, hanem az, hogy a piacon mely gyártó képes a legelőnyösebb feltételeket kínálni.

Szakértők úgy vélik: a vegyes helikopterflotta beszerzése lenne a legcélszerűbb Magyarország számára, ami azt jelenti, hogy egy gyártótól különböző típusú, méretű és képességű gépeket lehetne vásárolni. De az is elképzelhető, hogy egy széles körűen használható típust olyan konfigurációban rendeljenek meg, hogy az többféle feladatra is bevethető legyen. Például a honvédség kutató-mentő képessége és a rendőrségi helikopterek nagyjából azonos paramétereket követelnek meg. De van olyan típus is, ami akár szállító, akár harci feladatra is használható.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.