Jogerősek a szolgáltatók bírságai

Az E.ON és az EDF Démász is milliókat fizetett a nem megfelelő számlák miatt.

Az utóbbi napokban – a Tigázé kivételével – az összes olyan hatósági eljárás jogerősen befejeződött, amely az áram- és gázszolgáltató társaságok számlájának formátumáról szólt – tudtuk meg Fülöp Zsuzsannától, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivőjétől. Van olyan szolgáltató azonban, amely bíróságon támadja meg a hatósági eljárást. Az E.ON-nak hétmillió, az EDF Démásznak pedig hárommillió forintos bírságot kell fizetnie amiatt, mert a februárban hozott számlaképrendelet és az átállásra adott kéthetes határidő elteltével a fogyasztóknak kiküldött számláik nem százszázalékosan feleltek meg az új előírásoknak.

Ezen előírások nemcsak hogy teljesen átrendezték a számlák formátumát, de előírták azt is, fel kell tüntetni, mennyit spórolt a fogyasztó a rezsicsökkentés eredményeképp. Az E.ON esetében azért furcsa a döntés, mert a cég a többieknél jóval korábban, már március elején eleget tett az összes számlakép-előírásnak. Igaz, esetében sem teljesült az átállás a törvény által biztosított két hét elteltével, azaz február 19-én. Lapunk megkeresésére az E.ON, és az EDF Démász is közölte: nem indítanak bírósági keresetet az eljárás miatt. Mint korábban beszámoltunk, a Főgáznak 6, a GDF Sueznek 10, az Émásznak 4, az Elműnek pedig 7,5 millió forintot kell jogerősen bírságként befizetnie. Az Elmű esetében az elsőfokú határozatnál félmillió forinttal alacsonyabb az összeg. Ez feltehetőleg annak tudható be, hogy a hatóság első fokon kifogásolta azt is: a rezsicsökkentés mértékét részletező kocka háttérszíne a cég esetében nem a Magyar Közlönyben megjelent narancssárga. Ám később ezt visszavonták, tekintve, hogy a rendeletben kétségtelenül nem adtak meg a színt pontosan meghatározó „színkódot”. Németh Szilárd fideszes rezsibiztos korábbi nyilatkozata szerint ráadásul nem az a lényeg, hogy a háttér narancssárga legyen, csak az, hogy színes.

Az Elmű-Émász bírósági pert indít, mert sokallja a bírság összegét, úgy vélik, mindent megtettek a gyors átállás érdekében, és az előírás szerinti számlaadatokat már februárban minden fogyasztójuk megismerhette, ha akkor még nem is pontosan az előírás szerinti elrendezésben. A GDF Suez nem indít pert, a Főgáztól nem kaptunk információt.

Mint azt az EDF Démásztól megtudtuk, náluk a fogyasztóvédelem új eljárást is indított augusztusban, azt vizsgálva, hogy már ténylegesen áttértek-e az új szabályok betartására. Mint azt Fülöp Zsuzsanna lapunknak megerősítette, eme eljárás során jogsértést nem állapítottak meg. Hasonló újabb vizsgálatról tudunk a GDF Suez esetében is. Szakértők szerint az azóta elfogadott új szabályok szerint, ha itt bármiféle számlaproblémát találtak volna, akkor már nemcsak néhány milliós bírságra, hanem több milliárd forintos kötbérre számíthattak volna a szolgáltatók, ami érintett fogyasztónként 10 ezer forintra rúgna.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.