Öt napot ad Brüsszel Orbánnak?

Működik, összeomlik, megint megy, aztán nem szuperál, majd akadozva, de teszi a dolgát. Hogy mi az? Hát a magyar elektronikus útdíjrendszer. A HU-GO névre keresztelt díjszedő és ellenőrző hálózat hétfői beindítása a legkevésbé sem sikerült zökkenőmentesre. A Népszabadság értesülései szerint az újabb magyar bukta miatt hazánk ellen az Európai Bizottság akár vizsgálatot is indíthat.

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. két és fél hónap alatt tető alá hozott útdíjrendszerét július 1-jén nulla órakor bekapcsolták, ahogy azt Orbán Viktor megígérte. Majd alig egy órával később bekövetkezett, aminek lehetőségére a miniszterelnököt sokan figyelmeztették: a nagy sietve összerakott, kipróbálatlan rendszer megbénult. És nem is csak egyszer. Az évente 150 milliárd forint beszedésére tervezett HU-GO szervereit állítólag hatalmas hackertámadás roppantotta össze. A vadonatúj hálózat egy hajnali háromig tartó üzemszünettel mutatkozott be Európának, és hogy senki ne maradjon le az eseményről, fél nyolctól délelőtt tízig a kényszerpihenőt megismételték.

Lényegében megbénult a közúti áruszállítás Magyarországon. Újabb bizottsági konfliktus elé nézhet az ország
Lényegében megbénult a közúti áruszállítás Magyarországon. Újabb bizottsági konfliktus elé nézhet az ország

A csúfság megesett, és ahogy az elmúlt három évben sokszor, az állami illetékesek arról beszéltek, Magyarország feltehetőleg már megint külső támadás áldozata lett. Legalábbis az első találgatások szerint, amelyek annyira mindenesetre alaposak voltak, hogy miközben a kamionok kilométer hosszú sorokban vesztegeltek az üzemanyagtöltő állomások előtt, Giró-Szász András maga jelentette be: a HU-GO elleni „túlterheléses támadást” kivizsgálják. Ennek befejezéséig a kormánynak szinte nincs is dolga, a kormányszóvivő szerint legalábbis egy-két hét után kell majd megnézni, hogy kell-e bármit is módosítani a magyar díjszedőrendszeren.

Meglehet azonban, hogy ennyi időnk mégsem lesz, a botrány ugyanis nemzetközi. Lapunk úgy tudja: a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület (International Road Transport Union – IRU) jelzése alapján az Európai Bizottság máris fontolgatja, hogy az „áruk szabad áramlásának akadályozása miatt” eljárást kezdeményez Magyarország ellen. A HU-GO bekapcsolásából ugyanis Brüsszelben egyelőre csupán annyit látnak, hogy Budapest kizárólag a költségvetési érdekeire van tekintettel, és ezek teljesüléséért akár a nemzetközi közúti tranzitforgalom megbénításától sem riad vissza. Ha a hírek igazak, a kormány öt napot kaphat a problémák orvoslására. Ami alighanem valóban igazságtalan lenne, az Európai Bizottság legalábbis Szlovákiával ehhez képest kesztyűs kézzel bánt, amikor északi szomszédunk díjrendszerének beindítása hetekig elhúzódó problémákkal járt.

A hackerek utáni nyomozásra „kijelölt és jogosult állami szervek” munkatársainak dolgát mindenesetre megkönnyítheti, hogy a változatosság kedvéért most nem a forint ellen áskálódó pénzéhes spekulánsokat kell megtalálniuk, hanem egy informatikai támadást lebonyolító hackert, vagy azok csoportját. Olyan valakiket, akik túljártak a magyar mérnökök eszén, szempillantás alatt kirúgták a magyar költségvetés egyik meghatározó lábát, és elérték, hogy a hazánkon áthaladó közúti áruszállítás akadozni kezdjen. Az élő állatot, romlandó árut, élelmiszert szállító kamionok ugyanis a reggeli órák óta vesztegelnek a különféle fizetőhelyek környékén.

Vagyis eljött, amit a fuvarozók érdekvédelmi szervezetei megjósoltak: az áruszállító járművek nem jutnak el időben rendeltetési helyükre. Amivel a kormány nemcsak egy brüsszeli vizsgálatot kockáztat, hanem azt is, hogy az országban áruellátási gondok keletkezhetnek. És ez nem feltétlenül csak a tartóstej- és gyerekpelenka-ellátást érintheti. Az olajtársaságok jelezték, hogy Szlovákia felől az útdíjrendszer bekapcsolása után járműveiket a hatóságok nem engedték belépni Magyarországra. Ez pedig, ha a zárlatot délután fél kettőkor nem oldották volna fel, már kedden zavarokat okozhatott volna – egyes külföldi, illetve kisebb üzemanyagtöltő állomásokon például elfogyott volna a benzin és a gázolaj. Mindezen az sem változtat, hogy a hétfő délutáni órákra az ÁAK rendezte sorait, és sajtótájékoztatón jelentette be: a HU-GO működik, az értékesítőhelyeken rendben folyik a viszonylati jegyek kiadása.

Máshol sem ment jobban, de elindultunk – körülbelül erről szólt az Állami Autópálya Kezelő Zrt. útdíjról szóló tájékoztatója. A rendszert – Kibédi-Varga Lajos útdíjszóvivő szerint – azért állították le, hogy zavartalan legyen a kamionforgalom, de ez csak üzemszünet, amelyet azért rendeltek el, mert észlelték a támadást. Biztosak abban, hogy nem a szokatlanul nagy forgalom okozta az üzemzavart, ezért mindent el fognak követni a tettesek kézre kerítése érdekében.

Korai lenne találgatni, a magyar utakon sötét napokat vizionáló fuvarozói érdekvédelmi szervezeteknek, vagy a hivatalból optimista autópálya-kezelőnek lesz igaza. Azaz, az autópályákon még napok múlva is több kilométeres kamionsorok állnak majd, és a boltok polcairól elfogy az áru, vagy minden visszatér a régi kerékvágásba, és legfeljebb a cukor, a hús, a kenyér vagy éppen a görögdinnye lesz drágább, hiszen a fuvarozók érvényesítik az idén 75, jövőre állítólag már 227 milliárd forintra rúgó állami elvonást.

Van jó hír is: a kamionosok hét végén kilátásba helyezett sztrájkja hétfőn elmaradt. Aggódni pedig csak azért kell, hogy a hackerek nehogy megint támadjanak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.