Kellemetlen fiaskó a Nabuccónál
Az azeri Shah Deniz 2 földgázmező tulajdonos konzorciuma úgy döntött, egy másik vezetékbe pumpálják majd azt az évi tízmilliárd köbméternyi gázt, amit ott termelnek ki. A szállítási jogot az a Trans Adriatic Pipeline (TAP) nyerte el, amely májusban az összes szükséges engedélyt beszerezte az Európai Bizottságtól a gázszállítások elindításához. A TAP fő részvényesei a svájci Axpo energiatársaság, a norvég állami Statoil és a magyarországi gázüzletágától megvált E.ON Ruhrgas. A Nabucco, azaz a vesztesek között a Mol FGSZ nevű leánycégén kívül ott találjuk a rossz hírt közlő OMV-t, a török Botast, a bolgár BEH-t és a román Transgast. A német RWE már korábban megszimatolhatott valamit, mert menet közben kiszállt a Nabuccóból, és részesedését átadta az OMV-nek. A Shah Deniz 2 földgázmezőn a kutatást és a kitermelést kézben tartó konzorciumban találjuk a Statoilt, a francia Totalt, az azeri SOCAR-t. A gázszállításokat a tervek szerint 2019-től indítják el az Olaszországban végződő TAP-vezetéken keresztül.
Az OMV rövid közleményben fejezte ki sajnálkozását, egyben biztosította a közvéleményt arról, hogy minden részletben megfelelő és versenyképes ajánlatot tettek az azeri konzorciumnak. A Nabucco ezután kénytelen más beszerzési források után nézni egyelőre meg sem épült vezetéke számára. Lehetőség akad még bőven, iraki, iráni, egyiptomi, török és kazah források is elláthatnák gázzal a vezetéket, mindenesetre a fő beszállítónak tekintett azeriek mostani döntése átértékelésre készteti a projekt résztvevőit. „Az OMV számára ez a projekt véget ért” – mondta később Gerhard Roiss vezérigazgató a Reutersnak, elképzelhetőnek tartva, hogy saját, fekete-tengeri lelőhelyeikhez építenek majd ki inkább vezetéket.
Az azeri bukás szakértők szerint jelentősen gyengíti Magyarország alkupozícióját az oroszokkal folytatandó ártárgyalásokon, amelyeken immár nem az E.ON, hanem a magyar állam egyezkedik majd a Gazprommal. Az alternatív gázbeszerzési forrás kiesésének veszélyére alapozva az oroszok magasabb árat szabhatnak meg, éppen annyival, hogy ne érje meg más szállító után néznie a kormánynak.