A trafikosok negyedénél merülhet fel a bennfentesség gyanúja
A trafiktörvény szerint az egyfordulós, április 22-én zárult pályázat győzteseinek harminc napjuk volt arra, hogy megkössék a húsz évre szóló dohánykoncessziós szerződésüket az állammal. A nyertesek többsége a jelek szerint nem siette el a szerződéskötést. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tájékoztatása szerint ugyanis országosan egyelőre csak 181-en nyújtottak be dohánykereskedelemhez szükséges vámhatósági engedély iránti kérelmet.
Közben a dohányipari Continental Zrt. közleményében a „sajtó egyoldalú hisztériakeltésének” minősítette a trafikbotrányt. Kedden a Hvg.hu arról számolt be, hogy Baján egyetlen lakásba 25 olyan céget jegyeztek be, amely 90 boltot fog irányítani, és a cégek résztvevői – bel- és kültagjai – szoros összefüggésbe hozhatók a Continental Zrt.-vel, illetve termékeinek forgalmazójával, a Tabán Trafik Zrt.-vel.
Mint azt korábban megírtuk: a trafiktörvény első változata a hódmezővásárhelyi cég vezetője, Sánta János kezén is keresztülment, majd magán a pályázaton is rengeteg koncessziót szereztek a Continentalhoz kötődő személyek. Közleményük szerint ez azzal magyarázható, hogy a cég vezetői, akik korábban is kiálltak a trafiktörvény mellett, mindenkinek azt javasolták – beleértve a munkatársakat, családtagjaikat, barátaikat is –, hogy minél nagyobb számban pályázzanak erre a lehetőségre. Többre azonban nem vállalkozott a Continental, azaz nem a cég központi szervezésében történtek a jelentkezések – állítják.
Olvasóink azonban egyre szkeptikusabbak az ilyen elhatárolódások hallatán. Lapunkhoz eljuttatott véleményük szerint már több mint 1380, trafikpályázaton elnyert koncesszió tulajdonosáról feltételezik, hogy erősen kötődik a Fideszhez, a CBA-hoz vagy valamelyik nagyobb dohánycéghez. Ez annyit jelent, hogy jelenleg az 5414 kiosztott koncesszió 25 százalékánál lehet feltételezni, hogy a trafikosjelölt üzleti terve helyett inkább politikai-üzleti kötődése hozta meg a sikert. A fővárosban kissé kevesebb a gyanús koncesszió, itt az elnyert trafikjogok ötöde tűnik problémásnak, a felkínált kilencszázból nagyjából 160 jogtulajdonosnak cseng ismerősen a neve. Kivételt képeznek ez alól a nagyobb forgalmú, üzletileg ígéretes kerületek, így a várnegyedben a 12 koncesszió több mint felét, nyolcat kötnek az olvasóink részben a Fideszhez, részben más gazdasági szereplőhöz, a Belvárosban pedig 14 koncesszióból tizenkettőt vittek el bennfentesként számon tartott személyek.
A befolyásos koncessziónyertesek közül egyértelműen a kormánypárthoz közeliek vannak többségben: olvasóink szerint 1053 koncesszió került országosan a kormánypárthoz köthető vagy egyenesen Fidesz-tagsággal rendelkező személyek kezébe. Igaz, itt lehet némi bizonytalanság: a CBA vagy más gazdasági kötődésű személyek és a fideszesek között jókora átfedés van, így olvasóink gyakran a Tabán trafik vagy a CBA érdekkörébe tartozókról azt is vélelmezik, hogy a Fidesz körül is szerepet vállalnak. A lista még jelentősen bővülhet: a piaci hírfelhozatal szerint a gazdasági cégek holdudvarához ennél jelentősen több elnyert koncesszió került.
Elvben a héten már azt is megtudhatjuk: miért. Az ígéretek szerint a koncessziós szerződések megkötése után több, a döntéshozatalhoz köthető dokumentum megismerhető lehet – legalábbis a korábbi ígéretek szerint. A nyilatkozatokból azonban erősen vélelmezhető, hogy az ismertetés nem lesz teljes körű. Más kérdés, hogy a pályázatokat lebonyolító Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. a most folyó, leginkább kistelepüléseket érintő pályázatra hivatkozva úgy dönthet, hogy vár még a nyilvánossággal. Itt a pályázatok leadásának határideje július 1-je, vagyis az új rendszer indulásának időpontja, a bírálatra itt is kettő, a szerződéskötésre egy hónap áll rendelkezésre. Végső esetben tehát a korlátozott nyilvánossággal is lehet húzni az időt október elejéig.