Milliárdos könnyítés az Antenna Hungáriának

Félmilliárd forint, a közmédiában elköltött hirdetés és az MTVA 3,5 milliárd forintos támogatása, valamint negyven új adótorony fejében vásárolhatta ki magát az Antenna Hungária a digitális átálláshoz kapcsolódó egyes kötelezettségei, így a rászorulóknak adandó kedvezményes dekóder-hitelkonstrukció biztosítása alól – derül ki abból a lapunk által megismert megállapodásból, amit a Szalai Annamária vezette Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a francia hátterű cég kötött, s amely eddig nem volt ismert.

Az ügy aktualitását adja, hogy a médiahatóság nemrég bejelentette: a digitális átállás az eredeti 2014-es tervvel ellentétben mégis idén valósul meg. A földi sugárzású analóg tévésugárzást felváltja a digitális műsorterjesztés, melynek nemcsak a minősége jobb, de az eddigi három helyett hét tévécsatornát lehet fogni normál antennával. Erről még 2007-ben döntött a parlament, majd 2008-ban meg is tendereztették, ki legyen a digitális műsorok terjesztője. Az Antenna Hungária (AH) nyert.

A szerződésben a társaság vállalta, hogy kidolgozza a digitális műsorok vételét lehetővé tévő set-top box kedvezményes forgalmazási rendszerét. A cégnek olyan rendszert kellett volna kialakítani, amely a mindenkori minimálbér egy százalékát meg nem haladó részletekért cserébe biztosít dekódert a rászorultaknak.

Vállalták a digitális vétel lefedettségének ütemes növelését is, a lakosság tájékoztatásában való részvételt, hogy a földi sugárzású csomagokban új műsorszolgáltatókat tesznek elérhetővé, miként azt is, hogy a digitális sugárzás mellett elindítják a mobiltévés szolgáltatást is.

Az átállás első, törvényi határideje még 2011 vége volt, ezt módosította az új kormány 2014-re, majd végül – feltehetőleg azért, hogy a felszabaduló frekvenciákat hamarabb értékesíthessék – az utolsó pillanatban előrehozták a határidőt, és úgy határoztak: az idén mégis befejezik a folyamatot. Az eredeti határidő első módosításának idején azonban az NMHH megváltoztatta a műsorszóróval kötött szerződését is. Ezt a hatóság nem hozta nyilvánosságra, de a változtatás ténye ismert volt szakmai körökben.

A lapunk által megismert dokumentumból kiderül: a hatóság pont a tekintetben (új csatornák felvétele a kínálatba, set-top box konstrukció és mobiltévé) engedte ki az Antenna Hungáriát a vállalásai alól, amelyek késlekedése miatt a jogelődje korábban megbírságolta a céget. Igaz, mindez sokba került az AH-nak. Vállalnia kellett, hogy saját költségén mintegy negyven új adót telepít a lefedettség és minőség javulása érdekében. Ez a nézők számára kedvező.

Ugyanez nem állítható egyértelműen arról a pontról, hogy a cégnek 500 millió forintért kellett hirdetést vásárolnia a közmédiában 2011 júliusa és 2012 novembere között. A szerződés nevesíti a MindigTV és a MindigTV Extra szolgáltatásokat mint reklámozandókat. Ugyanebben az időszakban további másfél milliárd forinttal kellett támogatniuk a közmédiát működtető MTVA-t (melynek költségvetése tavaly mintegy hetvenmilliárd forint volt), hogy megszerezhesse az olimpia és a foci-Eb közvetítési jogait. Valamint a digitális átállás elősegítése érdekében további kétmilliárd forint megfizetését vállalta a cég. Ennek címzettje szintén az MTVA volt, ám a dokumentum a pénz felhasználását jobban nem konkretizálta.

Mindennek eredményeként ma már a digitális átállás kapcsán nincs szó a mobiltévé bevezetéséről, új csatornákról és a kedvezményes set-top box hitelkonstrukció létrehozásáról sem. Utóbbi helyett csaknem 25 000 forint értékben kap támogatást minden egyes rászorult, összesen mintegy 2,5 milliárd forintért a médiahatóságtól. (Ma egy set-top box bolti ára mintegy nyolcezer forint, így a maradék 17 ezer forint a szerelés és helyszíni installálás költsége. Ezt a feladatot közbeszerzésen nyerte el a 2008-ban alapított Digital Radio Kft., amelynek 2011-es árbevétele 42 millió forint volt.) Az átállás egyéb költségei összesen 5,5 milliárdot tesznek ki.

A megállapodást bírálók olvasatában az NMHH négymilliárd forintnyi közmédia-támogatás (és negyven új adó) fejében kiengedte a céget saját vállalásai alól, pedig ugyanezekre a célokra összesen nyolcmilliárd forintot költ el a hatóság. Tehát az adóforintokat felhasználhatták volna ésszerűbben is.

A kábeltévés piacon sérelmezik továbbá például, hogy olyan szolgáltatások reklámjára kötelezték az Antenna Hungáriát, amelyek az ő versenytársaiknak számítanak, ily módon a hatóság durván beavatkozik piaci folyamatokba. A képlet azonban nem ennyire egyszerű, nem lehet például azt mondani, hogy a cég négymilliárddal váltott ki nyolcmilliárdnyi kötelezettséget. A set-top box támogatásra ugyanis a hatóság is csak 2,5 milliárdot költ, további 1,9-et a kommunikáció és mintegy kétmilliárdot az igényfelmérés visz el. De nem számoltunk az egyéb vállalások teljesítésének költségeivel sem.

Az Antenna Hungária érvei szerint ugyanakkor vállalásaik egy része fölött eljárt az idő, s azok teljesítése értelmetlen lett volna. Ezért már az NMHH jogelődjével is tárgyaltak a módosításról, igaz, az a hivatal „kevéssé volt nyitott” ezekre. Példaként hozzák a mobiltévét, amely technológia megbukott, arra nem volt valós igény.

– A módosításokkal sikerült a megváltozott piaci körülmények hatásait érvényesíteni és lekövetni a valós fogyasztói igényeket. A minimálbér egy százalékát kitevő havi törlesztőrészletű hitelkonstrukcióra nem volt lakossági kereslet, ezért annak további fenntartása szintén nem volt indokolt – érvelt megkeresésünkre az AH. Ráadásul, mint szakértőink mondják, a cég csak közbeiktatott pénzintézet segítségével tudta volna teljesíteni vállalását, hiszen ők maguk részletfizetési megoldást nem nyújthattak volna, hiszen a cég nem hitelintézet.

– A megállapodás alapján sikerült nem megvalósítható vagy nem indokolt kötelezettségeinket olyan vállalásokra váltani, amelyek valóban a nézők érdekeit szolgálják. Emelkedtek az AH átállással kapcsolatos kiadásai, azonban ezek könnyebben illeszthetők a társaságunk stratégiájába – érvel a cég.

A mobiltévé bemutatója 2008-ban. Akkor még ünnepelték, két évre rá már csak teher volt
A mobiltévé bemutatója 2008-ban. Akkor még ünnepelték, két évre rá már csak teher volt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.