Bajban az OrangeWays

Hadban áll korábbi alvállalkozóival és munkavállalóival az OrangeWays. A nemzetközi buszjáratokat közlekedtető cég ellenféllé vált partnerei százmillió forintot meghaladó kifizetetlen számla, illetve munkabér miatt panaszkodnak. Kezdeményeztek már felszámolást, munkaügyi pereket, volt, aki az adóhatóságnál tett feljelentést.

Mindeddig kevés eredménnyel, így Kovács Miklós György látszólag nem is aggódik. Az OrangeWays vezérigazgatója szerint, a személyét és cégét érő támadások megindítását szinte kivétel nélkül személyes ellentét és a kiélezett verseny diktálta üzleti érdek motiválta. Lapunknak arról beszélt: az ügyek hátterében a buszbeszerzések Magyarországon irracionális finanszírozási feltételrendszere áll. Amelyik vállalkozásnak még van elfogadható minőségű járműve, a magas lízingdíjak miatt nagyon érzékeny minden számlafizetési határidőre, még akkor is, ha teljesítése nem felel meg az elvárásoknak. Arra kényszerülnek, hogy ott spóroljanak, ahol tudnak. Az alvállalkozók rossz teljesítésének alátámasztására vaskos dokumentumokat, számlákat, szerződéseket mutat. Képtelenségnek tartja, hogy hozzá hasonlóan ellenfelei is hiteles papírokkal tudják igazolni követeléseiket.

Kreisz Gergely szerint az Orange-Ways illetékesei megnyugodhatnak: papírjai a csolnoki Kréber Kft.-nek is vannak. A cég ügyvezetője készen is áll, hogy 18 millió forint kifizetetlen számla, valamint 33 millió forint kötbér erejéig elszámoljon az OrangeWaysszel. De valamiért hiába próbálkozik. Pedig 2012 áprilisa és szeptembere között alvállalkozóként rendszeresen dolgoztak a társaságnak. Miután együttműködésük komolyra fordult, három és fél hónap alatt 220 járatot vittek végig, amiből hat járatnál kifogás, ötnél késés került a jegyzőkönyvekbe, egyet pedig töröltek. De 34 út díjára a Kréber Kft. máig hiába vár. Holott ezek számláit szerintük az OrangeWays befogadta, és a teljesítést is igazolta.

Megrendelőjük szerint azonban Kreiszék hiába várnak a pénzükre, követelésüket a hibás teljesítések miatt nem ismerik el. Kovács Miklós György úgy tartja: igazát erősíti az is, hogy a Kréber OrangeWays ellen indított felszámolási kérelmét a bíróság elutasította. Ami szerinte összefüggött azzal, hogy az alvállalkozó buszai többször meghibásodtak, lerobbantak. Emiatt pedig kilenc nemzetközi járat utasainak kellett visszafizetni a jegyárat.

A Kréber helyére tavaly szeptemberben a szlovák Luxory SRO ugrott be. Zátyik Péter ügyvezető úgy számol: az OrangeWays 98 millió forinttal adósa cégének. Ahogy meséli, autóbuszai a magyar cég kilenc járatát vitték naponta, alkalmanként többszöri indulással. Kezdetben számláikat rendszeresen fizették. A napi járandóság mintegy 2,2 millió forint volt, a hétköznapi utakért 3-5 millió forintot számláztak. Hétvégén azonban mindig hitelezniük kellett az OrangeWaysnek: a szombati és vasárnapi járatokért nem fizettek időben. Később aztán már egyáltalán nem érkezett utalás, így decemberben fel is adták az együttműködést.

Mindezt Kovács Miklós György másképp látja. Szlovák partnerük bevonására azért volt szükség, mert az OrangeWays nemzetközi útvonalakon közlekedtetett autóbuszain kezdett meglátszani a lefutott 1,5-2 millió kilométer. Egyes járatok színvonalas teljesítéséhez ezek a járművek már nem feleltek meg. A PetiTrans néven bejegyzett cégén keresztül számlázó Zátyik Péter viszont jó állapotú buszokat tudott menetrendbe állítani. Méghozzá úgy, hogy saját járművei kiszolgálására formálisan átvette az OrangeWays munkatársait is. Sokáig minden rendben ment, december közepén viszont a PetiTrans nem fizette ki a buszvezetőket és az utaskísérőket. Ezt követően elhagyta az országot, és vitte magával az OrangeWays járműveit is. Az öt busz közül négyet akkor szállítottak vissza magyar telephelyére, amikor az OrangeWays feljelentést tett, egy kisbuszt viszont így is a rendőrség talált meg és hozott vissza Szlovákiából.

Az év elején szállt be az OrangeWays napi három járatának közlekedtetésébe a baji Garancia-Sped Kft. Autóbuszai azonban rövid ideig futottak a „narancsos” színekben: a január 5-én elindított ígéretes kapcsolat január 21-én lezárult. Méghozzá Benke István ügyvezető szerint azért, mert az alvállalkozó a kiszámlázott összegnek csak a felét kapta meg. Éppen annyit, hogy tankolni tudjon. A cég kifizetetlen számláinak összege 4,73 millió forint.

Az OrangeWaysnél viszont azt mondják, minden számlájukat kifizették, és nincs olyan alvállalkozójuk, akinek jogos követelése lehetne a társasággal szemben. Az egyetlen kivétel a Récsei Busz Kft. Récsei Olivér, siófoki vállalkozóval Kovács Miklós György szerint is meg kell egyezniük. Igaz, a Nemzeti Üdülési Szolgálat (NÜSZ) szervezésében működő balatoni Erzsébet-táborok között, tavaly júliusban és augusztusban közlekedő buszjáratokat üzemeltető OrangeWays-alvállalkozó nem egyezkedni akar, hanem járandósága kifizetését kéri. Egészen pontosan 12 millió forintnyi kifizetetlen számlát tud mutatni, éppen a felét a szerződés szerinti összegnek. Ahogy mesélte: ezeket a számlákat az OrangeWays is ismeri: esedékességükkor arra hivatkozva utasította vissza kifizetésüket, hogy ellenértéküket a NÜSZ még nem küldte meg. Szépséghiba, hogy az állami üdülésszervező nyilatkozata szerint a pénzt időben átutalták. És az ezt megerősítő állásfoglalást írásban is megküldték. Így, ha záros határidőn belül nem érkezik utalás, a siófoki cég feljelentést tesz.

És van amiről valóban nincs papír. Veizer Gábornak , az OrangeWays korábbi ellenőrzési vezetőjének például a munkaszerződése nincs meg. Méghozzá nem azért, mert elvesztette. Szerinte sokkal inkább, mert azt bár formálisan aláírta, állásába sosem jelentették be. A társaságtól 2,4 millió forint elmaradt munkabérének kifizetését követelő vezető azonban állítja: történtek visszaélések, amiket bizonyítani tud. És ezek sorában a legenyhébb, hogy az autóbuszos vállalkozás 2011 ősze óta nem jelenti be alkalmazottait, míg buszvezetői nem tarthatják be a vezetési időre vonatkozó előírásokat. A súlyosabb szabálytalanságokat szerinte a társaság központi irányításában követték el. Felelős vezetőként ezek miatt feljelentést is tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV). Úgy tudja, a nyomozást máig nem zárták le.

Az OrangeWays első embere a vádakon meg sem lepődik, szerinte a híreszteléseknek köszönhető, hogy járataikat a szakhatóságok, tekintélyes késéseket okozva, naponta ellenőrzik. Állítja: Veizer Gábor szabályos kilépővel hagyta el a céget. Méghozzá azért, mert nem végezte el a munkáját. Holott pályája ígéretesen indult. Az eredetileg buszvezetőként dolgozó munkatárs nevéhez fűződik a nemzetközi járatokon saját zsebre dolgozó, ezzel mintegy 70 millió forint kárt okozó sofőrök, utaskísérők lebuktatása. Ami után a társaságnál sajnálták, hogy az ellenőrzési vezetővé előléptetett Veizer, új székében már nem bizonyított. Három hónap alatt három ellenőrzést tartott, minden eredmény nélkül. Fájdalmas számukra, hogy a szakember az adóhivatalnál próbál bosszút állni. Munkaszerződés nélkül dolgozó, kifizetetlen munkavállalókról Magyar Tamás is tud. Az OrangeWaysnél 2011 augusztusától egy évig üzemeltetési vezetőként dolgozó szakember felelt az utaskísérők, gépkocsivezetők képzéséért, foglalkoztatásáért. Mindenkit személyesen ismert, és bár kéthavi bérével máig nem számolt el a társaság, tavaly karácsony előtt sok munkatárs nála panaszkodott hónapok óta hiába várt fizetése miatt. Úgy tudja: az OrangeWays ellen mintegy félszáz korábbi alkalmazott indított munkaügyi pert, összesen több tízmillió forintért.

Egyedül nem megy

Kovács Miklós György még az első fél évben tőkebevonással kíván véget vetni a likviditáshiánynak, ami cégét eddig az általános körbetartozással sújtott több ezer kisebb magyar buszos vállalkozáshoz hasonlóan érinti. A fizetési fegyelem javítását megállapítása szerint ugyanis ebben a szegmensben a tőkehiány és az eszközfinanszírozás jelenlegi feltételrendszere gátolja.

Az elmúlt három évben sem a magán-, sem az állami társaságok nem tudtak végrehajtani jelentősebb buszbeszerzéseket. Olyan képtelen helyzetek alakulnak ki, mint az, hogy az európai hajóturizmussal hetente Budapestre érkező sok ezer külföldit szlovák rendszámú buszok szállítják el a programokra, mert a kívánt minőségű járműveket magyar cégek nem tudják kiállítani. A kis- és közepes vállalkozások pénzügyi helyzetén a növekvő üzemanyagárak is rontanak, mert számukra nem elérhető a nagykereskedelmi beszerzés. Kovács Miklós György ezért külföldi befektetőkkel is tárgyal a nemzetközi viszonylatban évi 300 ezer utast szállító OrangeWays feltőkésítéséről, ami nemcsak a cég számlafizetési pontosságát tudja majd fejleszteni, hanem elősegíti magyar regionális multinacionális vállalattá növekedését.

Egyre nehezebb indulni
Egyre nehezebb indulni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.