Európa roncstemetője lesz Magyarország

A behozott használt autók 55 százaléka 11 évesnél idősebb, ami senkinek sem lehet érdeke.

A korábbi évekhez hasonlóan 2012-ben a hazai piacon kieső autócseréket jelentős számú külföldi autó pótolta: a Carinfo adatai szerint 2012-ben 53 533 használt autó érkezett a határon túlról, ami 71 százalékkal több a 2011-es évhez képest. A változás oka egyértelműen a csökkenő regisztrációs adó, mivel tavaly már jóval olcsóbban lehetett forgalomba helyezni a külföldről behozott használt autókat. 

A tendencia alapvetően nem lenne rossz, mivel a nyugat-európai autók általában jobban felszereltek az itthoniaknál, az import kocsik nagy része azonban tízévesnél idősebb, és ezek többsége tovább rontja a helyzetet – állítja Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.

A magyarországi személyautó-állomány átlagkora már elérte a 12 évet, és Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke lapunknak elmondta, hogy az import szerkezete kedvezőtlen irányt vett az utóbbi években. 2008 óta az egy–öt éves korúak aránya 76 százalékról 25 százalékra esett vissza, miközben a 11–15 éves autók aránya 5-ről 34 százalékra, a 15 évnél régebbiek aránya pedig 3-ról 21 százalékra nőtt. Mindez azt jelenti, hogy beindult az a folyamat, amelynek végén hazánk Európa roncstemetője lehet.

A használtautó-importon belül 30 százalékot képviselnek a magas fogyasztású prémium autók, vagyis nem igaz az a sokszor hangoztatott szlogen, hogy az import keretében a szegényebb rétegek jutnak olcsón kocsihoz. Ezek üzemeltetési költségei magasak, így semmi sem indokolja, hogy a szegénységgel bármiféle kapcsolatba hozzuk a behozatalukat, állítja az MGE elnöke. A rendkívül öreg autók behozatalának akadálytalanná tétele káros a környezetre, és még azok anyagi érdekeit sem szolgálja, akik ezeket megvásárolják. Valamennyiünk érdeke viszont, hogy az állam akadályozza meg az ország Európa roncstemetőjévé válását.

A Carinfo összeállítása szerint a használt autók tulajdonosváltásainak listáját továbbra is az Opel vezeti 14,1 százalékos részesedéssel, mögötte a Suzuki szerepel (11,5), és a Volkswagen (9,4) harmadik dobogós. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.