Viszi a Tesco-buszt is a BKK?

A főváros üzemeltetésébe kerültek a városnéző járatok is, a buszos vállalkozók teljesen tanácstalanok.

Dagad a botrány a külön célú buszjáratok közlekedtetése körül Budapesten. A nemzeti vagyonról szóló törvény módosítása ugyanis januártól az önkormányzatok, a fővárosban a főpolgármesteri hivatal kizárólagos feladatai és kötelezettségei közé emelte a menetrend szerinti „hop on hop off” városnéző, a Tesco, de még a munkásszállító buszok üzemeltetését is. Hetekkel az újévi pezsgőbontás után azonban az érintett vállalkozások vezetőinek még nem mondta meg senki, hogyan él majd új jogosítványaival a városháza. De szerződéseiket és engedélyeiket azért már felmondták.

Arra talán nem kerül sor, hogy ez elhangozzék: Jegyeket, bérleteket kérem ellenőrzésre felmutatni!
Arra talán nem kerül sor, hogy ez elhangozzék: Jegyeket, bérleteket kérem ellenőrzésre felmutatni!

A buszosokat képviselő NiT Hungary Tarlós Istvántól kért segítséget. És mialatt a főpolgármester december közepe óta egyre csak késő válaszára várt, Dittel Gábor, a szakmai szervezet ügyvezető főtitkára nem bízta a véletlenre az elsősorban a menetrend szerinti városnéző körjáratokat üzemeltető vállalkozásokat és alkalmazottaikat érintő, egy éve húzódó alkudozás lezárását sem. Lapunknak arról beszélt: a kényelmes levelezgetés ideje lejárt, az egyeztetések fedezékében ugyanis megkezdődött a piacon lévő szakvállalkozások kiseprése a fővárosból.

Ezt jelezte, hogy a városháza január 1-jei hatállyal felmondta a „hop on hop off” szolgáltatásokban érintett négy cég járatengedélyeit, majd április 30-ig tartó meghosszabbításukról határozott. Utóbbi azért is nagy szerencse, mert különben hoppon maradnának a buszos városnézésre vágyó külföldiek: az ilyen járatok az engedély híján el sem indulhatnának. A kérdés már csak az, jogszerűen hol állhatnak meg. A BKK ugyanis december 31-re redukálta a korábban általa kiadott megállóhasználati engedélyek érvényességi idejét, és ezek meghosszabbításáról egyelőre a NiT Hungary nem kapott értesítést.

Dittel Gábor úgy véli, a szolgáltatásaikat évek, esetleg évtizedek óta építgető magántársaságokat nem lehet egyik napról a másikra száműzni útvonalaikról. Ezt erősítette meg a NiT Hungary megkeresésére ősszel kiadott állásfoglalásában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) is. A tárca szakvéleménye szerint a piacon lévő autóbuszos cégek a György István országgyűlési képviselő, mellesleg Budapest városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesének egyéni indítványával megalapozott törvénymódosítás ellenére a jövőben is koncessziós szerződés nélkül végezhetik tevékenységüket.

Az NFM állásfoglalását szeptemberben a BKK is megkapta, a döntéshozók azonban a leírtakkal látszólag nem sokat törődnek. A NiT Hungary főtitkára szerint a szervezet december közepén csupán egy semmitmondó tájékoztatást küldött, amiben kifejtették: a nemzeti vagyonról szóló törvény rendelkezései miatt felülvizsgálják a menetrend szerint közlekedő külön célú buszjáratok üzemeltetéséről szóló terveket. Ha pedig a belső egyeztetések lezárulnak, a szakmai megbeszélésekre is sor kerülhet.

Mindezzel Dittel Gábor szerint a legnagyobb baj, hogy teljes bizonytalanságban tartja az idegenforgalmi szezon kezdetére készülő cégeket. A városnéző buszokat üzemeltető vállalkozások illetékesei nem tudják, hogy járataikat 2013-ban közlekedtethetik-e, és mi lesz a sorsa mintegy száz munkatársuknak. De a járatok kizárólagos üzemeltetési jogának fővároshoz kerülését hamarosan megérezhetik más autóbuszos vállalkozások is. A Tescónak például az áruházai és a közösségi közlekedési csomópontok között közlekedő buszai miatt gyűlhet meg a baja a fővárossal. És veszélybe kerülhetnek akár a mogyoródi Aquaréna ingyenes buszjáratai is. Papírforma szerint legalábbis ezek a menetrend szerinti járatok is a BKK-t illetnék.

A NiT Hungary vezetője szerint egyelőre „hétpecsétes titok”, a városházán milyen sorsot szánnak az autóbuszos vállalkozásoknak. A szakmai szervezet szerint célravezető lenne, ha a városnéző járatokat – rendeltetésüknek megfelelően – a közlekedési helyett az idegenforgalmi szolgáltatásokhoz sorolnák be. Lehetővé téve ezzel megállóhasználati és járatengedélyeik meghosszabbítását. Arról azonban, hogy „hopp vagy kopp”, Tarlós Istvánnak kellene kimondania a végső szót.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.