Mégis aláírt a Getronics?

Felkészült az elektronikus útdíjtendert lezáró szerződés aláírásának bejelentésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. és a közbeszerzési eljárását megnyerő Getronics Magyarország Kft. a szerződést a jogszabályok szerint hétfőn éjfélig köthette meg. A szaktárcánál állítólag már eldöntötték: ez így is történt, a bejelentés csúszását pedig egyszerűen a szokásos átfutási időre fogják majd.

A sajátos eljárásra azért volt szükség, mert a Getronics szerződésének véglegesítéséért az NFM is kénytelen volt lépéseket tenni. Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációért felelős államtitkár csapatának megoldást kellett találnia arra, hogy az ÁAK közbeszerzési eljárását 34,8 milliárd forintos ajánlatával megnyerő cég a 10-24 százalék közötti mértékben közreműködő alvállalkozójaként megjelölt norvég O-Free ASA kiszállása után ne maradjon díjszedési referencia és műszaki megoldás nélkül. Úgy tudjuk: a tárca még kedden is egyezkedett az ügyben. A lehetőségek között szerepelt az olasz Autostrade S.p.A. bevonása, vagy a Q-Free visszakönyörgése a projektbe.

A közös munkát megkönnyíthette, hogy az NFM államtitkára tudta, kikkel szerződik. A Gyurcsány-kormány idején a Getronics nyerte a közigazgatási intézmények, köztük a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) kirendeltségeinek bankkártyás fizetési rendszerbe kapcsolását biztosító beruházásra kiírt kétmilliárdos beszerzést. Vályi-Nagy akkor a VPOP közbeszerzésekért is felelős parancsnok-helyettese volt.

Kérdés, az NFM hogyan magyarázza majd meg, ha a Getronics tíz százalékot meghaladó mértékben közreműködő alvállalkozóját a kötelező érvényű ajánlatok leadása után kicserélik. A csere esetén valamit mondani kell, mert a lépés nehezen egyeztethető össze a közbeszerzési törvény előírásaival. Arra viszont a hírek szerint már van elképzelés, hogy az ÁAK útdíjtenderén a Getronicsénál drágább, de érvényes ajánlatot adó T-Systems Magyarország Zrt.-t mivel tartsák vissza a szerződés esetleges megtámadásától. A zárt ajtók mögött megfogant ötlet szerint az NFM erősen számítana a T-Systems szerepvállalására a Volántársaságok egységes elektronikus jegy- és bérletrendszerének kiépítésében. A becslések szerint mintegy 30 milliárd forint összértékű fejlesztés megvalósítását a személyszállítási törvény írja elő. Kérdés legfeljebb az lehet: az ÁAK tenderén második helyre szorult rendszerintegrátort érdekli-e annyira a helyi és helyközi buszjáratok jegyrendszere, hogy az útdíjrendszernek zokszó nélkül hátat fordítson.

Ha a Getronics szerződésének aláírását bejelentik, megkezdődhet 3,5 tonnánál nagyobb teherautókat az ország 6318 kilométer közútján sarcoló rendszer kiépítése. A hálózatnak papírforma szerint július 1-jén kulcsrakésznek kellene lennie. Ezt követően minden hét késés 2,8 milliárd forint bevételtől foszthatja meg a költségvetést. Igaz, Vályi-Nagynak van tapasztalata abban is, hogy a Getronics késéseit kezelje. A már említett korábbi rendszerfejlesztéssel ugyanis a cég a hosszadalmas egyeztetésekre hivatkozva hónapokat csúszott.

 Az Index legfrissebb információi szerint nem született megállapodás kedd éjfélig.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.