Milliárdos szerencsepénz Simicska cégének

1,64 milliárdos szerződést kötött a Szerencsejáték Zrt. a Hung-Ister Filmprodukció Zrt.-vel. A cég a többek között a Hír tv-t, a Magyar Nemzetet és a Mahir Zrt.-t felölelő Nemzet-csoporthoz kapcsolódik, amely Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozik.

Jelentős üzletet ütött nyélbe a Szerencsejáték Zrt. régi partnerével, a Hung-Ister Filmprodukció Zrt.-vel az év végén. Az állami szerencsejáték-szervező vállalat saját internetes oldala szerint november 21-én kötött megállapodást a céggel „reklámok gyártására és azok közzétételére”. A fellelhető adatok alapján a szerződés 2013 egészére szól, nettó összege 1,645 milliárd forint. A Hung-Ister hosszú ideje gyümölcsöző üzleti kapcsolatban áll az állami társasággal: az Atlatszo.hu által publikált szerződések értelmében a Szerencsejáték Zrt. megbízása alapján a Hung-Ister készíti a sorsolási műsorok adásait a köztévének és a kereskedelmi tévéknek. Lapunkkal az állami cégnél azt közölték, hogy a mostani megállapodás a régi sorsolási műsorok gyártására szóló szerződés meghosszabbítása, módosítása. (A társaság internetes oldalán mindenesetre e szerződés tárgyaként reklámok gyártását, közzétételét jelölték meg.)

A Hung-Ister a Fidesz holdudvarához tartozó médiabirodalmak egyikéhez, a Nemzet-csoporthoz (Magyar Nemzet, Hír TV, Hung-Ister, B-Reklám Kft., Mahir Zrt.) kapcsolódik, amely Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozik. A Hung-Ister az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint a B-Reklám Kft. tulajdonában van, amelynek tulajdonosa Simicska Lajos és a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. A Hung-Ister vezetője 2005 és 2010 között az a Fazekas Csaba volt, aki 2004-ben néhány hónapig a Hír TV vezérigazgatói posztját is betöltötte. Szalai Annamária, a Médiatanács elnöke 2010 őszén Fazekas Csabát nevezte ki a közmédia teljes (2012-ben 69 milliárd forint) költségvetésével és vagyonával gazdálkodó Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatójának, de ő 2011 februárjában lemondott, és visszament korábbi pozíciójába a Hung-Isterhez.

A közmédia műsorstruktúrájának 2011. őszi megújításakor az MTVA a Hung-Istert bízta meg a Magyarország, szeretlek! című show gyártásával. Az MTVA 2012. tavaszi tájékoztatása szerint a produkcióért adásonként áfával együtt 24,1 millió forintot (nettó 19 milliót) fizet a Hung-Isternek. A produkcióból éves szinten hozzávetőleg harmincöt-negyven adást készítenek, így az éves megrendelés összege megközelítheti az egymilliárd forintot. Ehhez azonban hozzá kell tenni, hogy a Magyarország, szeretlek! az egyik legsikeresebb, viszonylag magas nézettséget produkáló új műsora a közmédiának.

Az ügylettel kapcsolatban lapunk megkeresésére a Szerencsejáték Zrt. részéről úgy nyilatkoztak: a Hung-Ister Zrt.-t pályázat útján választották ki, amelyre – és a nyertes céggel történő szerződéskötésre – a tulajdonos (azaz a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő) döntését követően került sor. Korábban a kampányokon egy-egy ügynökség dolgozott, jelenleg a Hung-Ister végzi a kreatív tervezési feladatok nagy részét. Ennek az az oka, hogy az egységes vizuális és tartalmi arculat azzal biztosítható a leginkább, ha egyetlen ügynökség kezében összpontosul a tervezés. Emellett más kreatív ügynökségekkel is dolgoznak egy-egy kiemelt kampányon (tavaly és tavalyelőtt többek között a Carbon Group Kft.-vel, a Kiosk Kft.-vel és a Karmamédia Kft.-vel).

A keretszerződés összegét az adott évi marketingkommunikációs kampányok és akciók alapján tervezték meg – olvasható még az állami vállalat válaszában. Tartalékokkal is számolnak, mert nem lehet tudni, mikor lesz év közben halmozódás valamelyik számsorsjátékon, ezért ezek hirdetésének díját előre nem tudják pontosan betervezni. A szerződésben szereplő keretösszeg a maximális összeg, amelyet az előre nem tervezhető halmozódások miatt nem biztos, hogy teljes egészében felhasználnak – fűzték hozzá. Felvetésünkre kifejtették: míg a Hung-Isterrel éves keretszerződés alapján dolgoznak, a többi ügynökséggel egy-egy kampányra, projektre kötnek megbízási szerződést. Ilyen esetekben az ügynökséget (az összeg nagyságától függően) több árajánlat bekérése vagy pályázat útján választják ki. Azt is hozzátették: „kreatívok” (maguk a hirdetések) gyártására tavaly hozzávetőleg bruttó 800 millió forintot, médiamegjelenésekre pedig mintegy négymilliárd forintot költött a Szerencsejáték Zrt.

A mérlegadatok szerint a Hung-Isternek nem lehet oka panaszra, hiszen 2011-ben 2,73 milliárd forint árbevétel mellett (2010-ben ez még csak 1,55 milliárd volt) 715 millió forint adózott eredményt produkált, amelyet osztalékként ki is fizetett. Az utóbbi mutató több mint 100 százalékos növekedést takar a megelőző évi 339 millióhoz képest.

A témában szerettük volna megkérdezni a Hung-Istert is, de onnan előbb az állami céghez irányítottak minket, az utóbb elküldött mailünkre pedig lapzártánkig még nem kaptunk választ.

Reklámtorta

A közelmúltban a Szerencsejáték Zrt. reklámozási tevékenysége többször szóba került a sajtóban. Előbb az óriásplakátokra költött pénzek, legutóbb pedig a Class FM-nél és a Neo FM-nél leadott hirdetéseik.

Akkor a Hvg.hu egy a Szerencsejáték Zrt.-től kapott válaszra hivatkozva azt írta, hogy a társaság 2011-ben bruttó 707 millió forintot költött rádiós reklámokra, amelyből a Nyerges Zsolt vállalkozóhoz köthető Class FM-en 580 millió forint hirdetést vásároltak, míg az azóta tönkrement és elhallgatott Neo FM-en a hirdetésekre nem egészen nyolcmilliót költöttek.

Részben az arculat egységesítése áll a Hung-Ister kreatív tervezési feladatai mögött
Részben az arculat egységesítése áll a Hung-Ister kreatív tervezési feladatai mögött
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.