Bekerülni nehéz, kiesni könnyű

Az Orbán-kormány – csakúgy, mint elődei – azt szeretné, ha a Magyarországra települő multinacionális vállalatok nemcsak saját befektetéseik révén hoznának létre munkahelyeket, hanem a hazai beszállítók alkalmazásával közvetve is hozzájárulnának a foglalkoztatottság növeléséhez. (Elvileg ezt a célt szolgálják az utóbbi hónapokban megkötött, bár konkrét vállalásokat nem tartalmazó stratégiai megállapodások.)

A bővülő hazai járműgyártásnak köszönhetően javulnak a magyar vállalkozások lehetőségei, de a verseny kemény. A legjelentősebb globális autóipari beszállítók ugyanis már évtizedek óta jelen vannak Magyarországon.

Minden cég lehet akkreditált beszállító, ha megfelel az elvárásoknak: minőség, pontosság, rugalmasság, versenyképes ár, megbízhatóság, innovációs képesség – általában ez utóbbival vannak problémák. Mindezzel együtt is legalább négy-öt év kell ahhoz, hogy bejusson egy cég a beszállítói körbe. A százezer embert foglalkoztató, évi háromezermilliárd forintos éves árbevételű járműalkatrész-gyártó szektorban szám szerint többségben vannak a tisztán magyar tulajdonban levő vállalkozások, ám a forgalom alapján a külföldi cégek részesedése 75 százalék. Ezen javíthatnak a bemutatkozói fórumok, melyekből évente többet is rendeznek, ám ezek nem pótolják a tőkehiányt.

A BMW évente több mint kétmilliárd euró értékben ad megrendelést a kelet-közép-európai vállalkozásoknak, novemberben a cég müncheni kutatás-fejlesztési központjában rendeztek magyar beszállítói napot, melyre a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) által javasolt tizenkét tőkeerős beszállító kapott meghívást, többségükben sikeres indiai, japán, kanadai, német és mexikói konszernek magyarországi leányvállalatai. Az Audi Hungaria fórumán a cég minőségbiztosítási szakértői a vállalat beszállítói és alkatrészmenedzsment követelményeiről tájékoztatták partnereiket, az Opel rüsselsheimi központjában 35, Szentgotthárdon 47 magyar cég mutatkozott be a HITA szervezésében, a Suzukival pedig a 2013-as modellekhez indítottak fejlesztési programot, a hazai beszállítók a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 27 milliárd forintos keretére pályázhatnak. Az esztergomi autóknál harmincszázalékos a magyar beszállítói arány, ami Ruska Viktória kommunikációs vezető elmondása szerint 84 céget jelent.

A vevő, vagyis az autógyár egyre több tevékenységet szervez ki, és díjazza, ha beszállítója a közelében van és fejleszt is. A Daimler-csoport például mindenütt négy kritérium alapján választja ki beszállítóit: minőség, technológia, költség és logisztika. Sztipichné Kozári Edina kommunikációs vezető lapunknak elmondta, hogy a kecskeméti Mercedes jelenleg 17 beszállítóval van közvetlen kapcsolatban, és a második modellsorozat, a négyajtós CLA kupé sorozatgyártásának beindulásával bővül a kör. Hat beszállító közvetlenül az üzem területén működik, kettő szállít Kecskemétről, illetve tíz kilométeren belüli távolságról.

Az Audi Hungaria jelenleg ötven magyarországi beszállítóval dolgozik, ezek egy része külföldi vállalkozás, mely Magyarországon termel, kisebb hányada teljesen magyar tulajdonú vállalat. Czechmeister Mónika kommunikáció vezető elmondta, hogy a vállalat folyamatosan növeli a magyarországi beszállítás részarányát: a közelség költség oldalról is előnyös, és az együttműködés is gördülékenyebb, mert rövidülnek a minőségbiztosítási körök. Összességében az anyacég VW konszernnek és ezen belül az Audinak száz cég szállít Magyarországról alkatrészeket és egyéb más termékeket, vagy szolgáltatásokat évi másfél milliárd euró értékben. Ezen túlmenően a vállalat új járműgyárának felépítésében is kivették a részüket magyar építőipari vállalkozások, ezek aránya több mint 50 százalék, ami tíz milliárd forintnál nagyobb megrendelést jelent. Idén már termel az évi 125 ezres kapacitású járműgyár, mellyel tovább növekedhet a magyarországi beszállítások volumene is.

Az Audi Hungaria többek között, üzemanyag-vezetéket, turbófeltöltőket, dugattyúkat, dugattyúgyűrűket t, sebességváltókat, első és hátsó szélvédőket, visszapillantó tükröket, hengerfejeket és például vezérlőegységeket szerez be magyarországi beszállítóktól.

 A világ vezető autóipari beszállítója, a Bosch csoport az összes járműgyárnak beszállít, jelenleg a világon futó autók 95 százalékában megtalálhatók alkatrészeik, tájékoztatta lapunkat Ficzere Ferenc kommunikációs igazgató. A magyarországi Bosch jármű-technológiai egységek a cég globális innovációs stratégiai bázisai közé tartoznak. A1998-ban alapított hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. ma már a német cégcsoport autóelektronikai divíziójának legnagyobb gyártóközpontja a világon. Itt elsősorban vezérlőelektronikákat állítanak elő automata sebességváltóhoz, ABS-hez, légzsákhoz, elektrohidraulikus szervóhoz, karosszéria-elektronikához, fedélzeti számítógéphez, valamint ESP és tolatóradar szenzorokat, illetve komplett műszerfalakat is gyártanak. Világszerte 15 milliónál több autót szereltek fel a hatvani Bosch-üzemben készült elektronikákkal.

Járműipari alkatrészek, indítómotorok, relék, hajtóművek és klímaberendezések gyártásával foglalkozik a Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. miskolci gyára, ahol e-Bike, ablaktörlő motorok, ablaktörlő karok, ablakemelő motorok, légterelő lamellák állítómotorjai, és generátorok gyártása a fő profil.

A Budapesti Fejlesztési Központ a Bosch gépjármű innovációjának egyik legjelentősebb bázisa, melynek a csoporton belül a jövőben is kiemelt stratégiai szerepe lesz. A Budapesti Fejlesztési Központban idén már több mint nyolcszázan dolgoznak. 2011-ben a Bosch globálisan több mint 4 milliárd eurót költött kutatás-fejlesztésre, idén a vállalatnál 39 ezer K+F munkatárs dolgozott, ami az előző évhez képest 4500 fővel nagyobb létszám.

A magyarországi fejlesztő csapat létszáma idén már meghaladja az ezer főt, ők már az ősszel átadásra kerülő és hatmilliárd forintos beruházással felépülő Fejlesztési Központban dolgoznak majd. A Bosch csoport Magyarországon 2011-ben 1700 új munkahelyet hozott létre, így munkavállalóinak száma elérte a nyolcezret, ami az előző üzleti évhez képest 27 százalékos létszámnövekedést jelent. A vállalat 2011-ben 47 milliárd forintot fordított költött magyarországi beruházásokra, 2011-ben 8 százalékkal 13 milliárd forintra növelte a K+F tevékenységre fordított összeget és eddig 64 olyan autóipari szabadalmat jelentett be a vállalatcsoport, amelyet a Budapesti Fejlesztési Központ munkatársai jegyeznek.

 

 

A Rolls-Royce műszerfala Magyarországon, a Bosch hatvani gyárában készül
A Rolls-Royce műszerfala Magyarországon, a Bosch hatvani gyárában készül
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.