A Mercedes sem tett csodát
Most azonban a KSH 1,9 százalékos visszaesést jelzett ezen a soron. Ehhez képest áprilisban még 26 százalékos volt a plusz. A recesszió mélyülését jelzi, hogy az októberben leadott új feldolgozóipari megrendelések állománya kilenc százalékot zuhant. Ezen belül exportra 9,6, a belső piacra pedig 4,5 százalékkal kevesebb feldolgozóipari terméket rendeltek az egy évvel ezelőttihez viszonyítva. A kitörési ágazatnak tartott járműiparból is rossz hírek érkeznek.
Októberben az új exportrendelések másfél, a belföldi igények pedig 19 százalékkal zuhantak, igazolva a hírt, miszerint az idén először haladta meg a behozott használt autók száma a hazai kereskedésekben eladott új autókét. A járműiparon tehát a kecskeméti Mercedes sem tudott nagyot lendíteni. Az ágazat év végi teljesítménye még harmatosabb lesz, mert a Suzukinál novemberben áttértek az egy műszakos termelésre: a csökkenő igényeket így is ki tudják elégíteni. Igazuk is van, hiszen az európai újautó-eladások novemberben 10,3 százalékkal estek vissza. Idén Európában csupán a Kia (14,7 százalék), a Hyundai (9,3) és az Audi (4,5) tudta növelni eladásait a nagy márkák közül.
Mindent egybevetve a hazai járműgyártásban az októberi 7,7 százalékos, éves szintű termelésbővülés egy százezres kapacitású gyár óriás belépése után is szerény bővülésnek mondható. A szaktárcánál is látják ezt, ezért inkább a feldolgozóipar második számú „versenyzőjét”, a számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártóinak 25,3 százalékos teljesítményromlását teszik felelőssé a hazai ipar egészének vesszőfutásáért.