A Getronics a legolcsóbb

Megszülettek a végleges szállítói ajánlatok az elektronikus útdíjtenderen. A versenyben lévő négy pályázó közül három árajánlata nem fér bele a beszerzésre szánt 42 milliárd forintos kormányzati keretösszegbe.

Látszólag megkönnyítették az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. dolgát az elektronikus útdíjtenderen induló cégek. A kormány döntése szerint a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikat sarcoló díjszedő és ellenőrző infrastruktúra szállítására az kap megrendelést, aki a legolcsóbban vállalja a 6318 kilométer közutat lefedő rendszer kiépítését. Márpedig az állami sztrádatársaság közbeszerzésén versenyben lévő négy pályázó hétfőn beadott árajánlatai meglehetősen egyértelmű helyzetet teremtettek. A végső sorrendbe azonban a megajánlott műszaki megoldások megfelelősége, illetve a jogi követelmények teljesítése alighanem beleszól majd.

Ha csak az áron múlna, az ÁAK útdíjtenderének győztese a régi „udvari szállítónak” számító Getronics Magyarország Kft. lenne. A magyar sztrádákon jelenleg működő e-matricás útdíjrendszerhez a kamerás ellenőrzés berendezéseit szállító cég lapunk értesülései szerint 34 milliárd forintot kér a tehergépkocsik útdíjait a megtett kilométerek alapján számlázó új, informatikai és telematikai hálózatért.

Mintegy kilencmilliárd forinttal kevesebbet annál az összegnél, amit első, nem kötelező érvényű ajánlatában szerepeltetett, és nyolcmilliárddal kevesebbet a beruházásra jóváhagyott költségvetési keretösszegnél. Az ÁAK szakértőinek és tanácsadóinak azonban még mérlegre kell tenniük, hogy a Getronics ajánlatában szereplő műszaki megoldások eleget tesznek-e a közbeszerzési eljárás valamennyi feltételének.

Az árverseny dobogójának második fokára a China International Telecommunication Construction Corporation (CITCC) csapata állhat fel. A távol-keleti pályázó végleges ajánlata szerint 47 milliárd forintért építené meg az ÁAK által megálmodott díjrendszert. Ami 2,3 milliárd forintos visszalépés a cég november elején beadott, nem kötelező érvényű ajánlatában szereplő összeghez képest. A kormányzat által jóváhagyott keretet azonban ötmilliárddal még így is túllépi.

A kínaiak ajánlatának értékelésénél a legtöbb fejtörést mégsem az árak okozzák. Pályázatukat egyelőre aggályossá teszi, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) éppen hétfőn kezdett tárgyalni egy, a távol-keleti cég ajánlata ellen beadott jogorvoslati kérelemről. Márpedig, a testület döntésétől függően, a kínaiak végső esetben akár ki is szorulhatnak az ÁAK tenderéből. De bent maradásuk esetén sem biztos, hogy sima útjuk lenne a 2022. október 31-ig szóló szerződés aláírásáig. A szakértők szerint ugyanis a stratégiai beruházásnak számító elektronikus útdíjrendszer kínai kézbe kerülése, egy NATO-tagállamban nemzetbiztonsági kockázatot jelenthet.

Dél-Buda és Törökbálint között a T-System Magyarország Zrt. ősszel már megmutatta, milyen lenne a magyar elektronikus útdíjrendszer, ha német mintára épülne ki. Az ÁAK-nak hétfőn beadott végleges ajánlatával azonban a társaság azt is demonstrálta: a működőképes díjszedés és díjellenőrzés műszaki megoldása nem filléres mulatság.

A műholdas helyzet-meghatározásra épülő, és a mobiltelefon-hálózatok adatkommunikációs szolgáltatásait használó rendszer meghonosításáért 53 milliárd forintot kérnek. És már ebben az árban is jelentős a „kedvezmény”. Nem kötelező érvényű ajánlatukban legalábbis egy hónapja még 66 milliárd forintos árat jelöltek meg.

A legnagyobb árcsökkentés gesztusával a Kapsch TrafficCom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató Kft. párosa dicsekedhet. A „K und K” 68 milliárd forintos árajánlatot adott be az útdíj projekt gazdájának hétfőn. Éppen 97 milliárd forinttal szerényebbet, a november elején az ÁAK Váci úti székházában jegyzőkönyvbe vett 165 milliárdos, első ajánlatánál.

Arra egyelőre nincs válasz, hogy mi vitte rá az osztrák-magyar páros döntéshozóit vállalási áraik rekord mértékű visszavágására. Csupán annyit lehet tudni, hogy a Kapsch cégeinek szövetsége az Ausztriában működő, mikrohullámú kapukra, és mobiltelefonos adatkommunikációra épülő díjszedő és ellenőrző rendszer továbbfejlesztett változatával állt rajthoz az ÁAK tenderén.

Az ÁAK-nak két hete van mérlegelni, mihez kezdjen a pályázókat meglehetősen határozott sorrendbe állító árajánlatokkal, és a hozzájuk tartozó műszaki elképzelésekkel. Az állami sztrádatársaságnak az immár sokadszor módosított saját menetrendje szerint december 17-én kellene megmondania, hogy az olcsóbb műszaki megoldások közül választ, vagy biztosra megy, és egy drágább, de a magyar kamionosok által is elismerten működő rendszer mellett teszi le a voksát.

A törvény még csak most készül

Elébe ment a kormány az útdíjtenderrel az útdíjtörvény megalkotásának. Míg az előbbit már ősszel kiírták, az utóbbi még csak az első szakmai egyeztetésnél tart. A tervezet szerint az útdíjtörvény 2013. július 1-jén, az útdíjrendszer bekapcsolásával egy időben lép életbe. Ami a gyakorlatban azt jelenti: a díjszedés megvalósítására az új jogszabálynak nem lesz közvetlen hatása. Magát az útdíjtendert a közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően írták ki. Az ÁAK-nak csak arra kell ügyelnie, hogy közbeszerzési eljárásának eredménye összhangban legyen a majdani, még csak főbb vonalaiban azonosítható útdíjtörvénnyel. A véglegesítésre váró szabályok betartását megkönnyíti, hogy az útdíjakról uniós jogszabályok is rendelkeznek, lehetséges mértéküket, felhasználásuk módját egyaránt előírják. Így csak az ÁAK-n múlik, mennyire simul majd össze a törvény a díjszedési rendszerrel.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.