Nem szívesen mentenék a BKV-t

Továbbra is kidolgozatlannak érzi a legutóbb Tarlós István főpolgármester által felvetett „közműadó” ötletét egy, a fővárosban is tevékenykedő szolgáltató illetékese. A legelőször ez év elején napvilágot látott elképzelés kapcsán az érintettként számba jöhető társaságokkal állítólag azóta sem egyeztettek. Sokáig nem volt világos, egyáltalán mely cégkör az érintett. Mostanra kezd kirajzolódni, hogy alanyai a közművezetékeket birtokló társaságok lennének.

Eme kört a kormányzati kommunikáció nemes egyszerűséggel „lemultizza”, nem különösebben zavartatva azáltal, hogy közéjük tartozik a fővárosi tulajdonú Főtáv, a hamarosan ismét önkormányzati irányítás alá kerülő Fővárosi Vízművek, a helyhatósági többségű – igaz, külföldi szakmai irányítású – Főgáz és Fővárosi Csatornázási Művek, vagy akár a tőzsdén forgó, de „nemzetiként” számon tartott Mol. A mindmáig csupán körvonalaiban ismert fővárosi elképzelések szerint az érintett vállalatok a fővárosi földben húzódó közművezetékeik hossza után fizetnének valamilyen adót. Az továbbra sem ismert, hogy milyen alapon és konkrétan mennyit várnának a cégektől. (Az Origo hírportálon korábban egy évi 15 milliárdos bevételi terv jelent meg.) Amilyen homályosak ugyanakkor a beszedés részletei, olyan kristálytiszta a pénzköltés útja: a pénz a BKV anyagi helyzetének rendezésére kell.

Az immár sokadik unortodox adóötlettel szembesülő cégkörben ennek kapcsán elvi alapon is berzenkednek, mondván: egy hatékony, de legalábbis nyereséges vállalkozástól miért vesznek el pénzt egy rosszul, veszteségesen működtetett másik életben tartására. Vállalatirányítási tapasztalataik alapján ez is csupán elodázná a BKV pénzügyeinek rendbetételét. Ráadásul az új fizetnivaló mindenképp csökkenti a kormány által megnövelt Robin Hood-adó fizetési alapját, azaz a nyereséget. Ezzel tehát a főváros az állami bevételeket csapolná meg. Tisztázatlan, hogy mely vezetéktípusok milyen besorolás alá esnének, illetve például a rádióhullámos szolgáltatókra vonatkozna-e az adó, vagy azokat a rendelkezés versenyelőnyhöz juttatná.

A szakértő csupán a választók megnyugtatásaként értelmezi azt a – legutóbb a Magyar Nemzetben – megfogalmazott fideszes igényt is, hogy eme pluszadót „a multik” nem háríthatják majd át a lakosságra. Egyrészt valamennyi érintett cégnek van nem lakossági üzletága, amelynek tarifáit jórészt szabadon határozhatják meg. A kieső bevételt tehát ott pótolhatják, ami áttételesen megint csak a lakosságot terheli. Másrészt nem minden érintett vállalkozás lakossági tarifáját szabályozza az állam. Ám ha a kormány valamilyen módon mégis meg tudná akadályozni, hogy a cégek konkrétan ezt a többletköltségüket tarifáikban érvényesítsék, azzal valószínűleg beruházások maradnának el, és – mint ahogy forrásunk fogalmazott – lassan e társaságok szolgáltatási színvonala is a BKV-éhoz romlana.

Egy új fővárosi adó kivetése alapjogi kérdéseket is felvet. Új adófajta bevezetéséről ugyanis csak a parlament hozhat törvényt, nyilvánvalóan országos hatáskörrel. (Ilyen például az iparűzési adó, amelynek csupán a mértékét határozhatják meg a helyhatóságok.) Vagyis ha a fővárosnak – egy ilyen tartalmú törvény elfogadását követően – alkalma nyílna a föld alatti közművezetékek után adót beszedni, akkor ez a lehetőség értelemszerűen megnyílna más önkormányzatok előtt is, még ha ott nincs is szükség olyan rosszul működtetett vállalkozás életben tartására, mint Budapesten a BKV. Minderről azonban – tapasztalataink szerint – országos szinten nem esik szó.

Az MSZP korábban tiltakozott a fővárosi közműadó bevezetése ellen.

A főváros nem kommentál – Használati díj és egyszeri kártérítés

Hivatalos fővárosi forrásból sem a közműdíj részleteiről, sem a budapesti tulajdonú társaságok véleményéről nem kaptunk tájékoztatást. A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája lapunkat emlékeztette: Tarlós István főpolgármester a Nemzetközi Valutaalappal folytatott július közepi tárgyalásait követően egy sajtótájékoztatón csupán a „dugódíj” kiváltására említette meg az úgynevezett közművezeték-adó bevezetésének lehetőségét. Ugyanezt a célt szolgálhatja a forrásmegosztás módosítása, az elektronikus jegyrendszer bevezetése és az is, ha a parkolási bevételeket a fővároshoz rendelik. A részletekről akkor tudnak tájékoztatást adni, ha eldől, a felsoroltak közül mely finanszírozási forma valósulhat meg. (Noha a közműadó valóban csak egy terv, megjegyzendő, hogy már márciusban jelentek meg kiszivárogtatások annak lehetséges részleteiről. Nagy valószínűséggel tehát valójában nem akkor kezdenének rajta dolgozni, ha az a sok lehetőség közül ténylegesen kiválasztásra kerül a büdzsé lyukainak betömésére.) A Főpolgármesteri Hivatalban egyelőre nem kívánták véleményezni azt sem, mi lesz a fővárosi közműcégekből származó osztalékbevételekkel, ha Orbán Viktor miniszterelnök javaslata szerint azokat nonprofittá alakítják. A helyi közműtársaságokat képviselő fővárosi BVK Holdingtól azt a választ kaptuk, megfelelő válasszal akkor tudnak szolgálni, ha az adónemekről és mértékükről döntés születik. Ismereteink szerint a közművezeték-üzemeltetők mindeddig valóban nem fizettek díjat azután, hogy „használják” az önkormányzatok földjét. Az építkezések során a terület néhány napos igénybevétele fejében „közút nem közlekedési célú használata” címén fizetnek egy, az önkormányzat által kirótt összeget. Új vezeték építésekor avagy a hozzá kapcsolódó felszíni műtárgy telepítésekor a terület tulajdonosának egyszeri kártalanítási díj jár.

A főváros saját közműszolgáltató vállalkozásait is érzékenyen érintené az új közteher bevezetése
A főváros saját közműszolgáltató vállalkozásait is érzékenyen érintené az új közteher bevezetése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.