Formálódik a magyar szövetség

Hónapok óta napirenden van a kereskedelmi szakmában egy új, elsősorban a magyar tulajdonú hazai láncokat tömörítő szakmai szervezet létrehozása. Úgy tudni, hogy erről a két legnagyobb hazai lánc, a CBA és a Co-op mellett a hazai tulajdonú kereskedőket a tagságában tudó szervezetek, így a Co-oppal szövetséges Áfeosz, illetve a jobbára független kiskereskedőket tömörítő Kiskereskedők Országos Szövetsége (Kisosz) egyeztet.

A CBA kivételével az érintett cégek és szervezetek képviselői megerősítették az információinkat, ám hangsúlyozták: egyelőre inkább ötletelésről lehet beszélni, mintsem konkrét tárgyalásokról. Egyelőre az sem ismert, hogy pontosan kik lennének egy ilyen szervezet tagjai, mint ahogy az is kérdéses, tényleges szakmai szövetség jönne-e létre, vagy a magyar tulajdonú kereskedőket tömörítő, már meglévő szervezetek fölé „építenének” egy ernyőszervezetet, amelynek a szerepe kimerülne a közös kommunikációban és érdekképviseletben. Inkább az utóbbi verziót erősíti, hogy a legtöbb nyilatkozó szerint a hazai kereskedők régóta sürgetik bizonyos kereskedelempolitikai döntések kapcsán a közös fellépést.

Kérdéses, hogy mi lehet a hazai láncokat látványosan pártoló Fidesz szerepe egy ilyen szövetség létrejöttében. Szakmai berkekből úgy hírlik, hogy a kormány szívesen látna egy ilyen szervezetet: Orbán Viktor a Fidesz 2010-es választási győzelme után úgy nyilatkozott, hogy a hazai kereskedőcégeknek szükségük van a közös szövetségre. Forrásaink egy része szerint ennek a szándéknak adhatott nagyobb nyomatékot, hogy tavaly ősszel a Co-op és a CBA közösen indult a Magyarországról kivonuló belga Louis Delhaize csoport itteni üzleteinek, a Cora hipermarketláncnak, a Profi diszkontoknak és a Match szupermarketeknek a felvásárlásáért. Nem megerősített piaci hírek szerint a két cég ehhez maga mögött tudta a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) ígérvényét is.

A belga tulajdonos végül az Auchannak adta el a Cora hipermarketeket, ám a felvásárlásra a Co-op és a CBA által létrehozott közös cég, a C és C Partners Kft. előrehaladott tárgyalásokat folytat a Matchról és a Profiról. A hazai láncok háza táján azt hallani, hogy a C és C kizárólag csak erre az egy üzletre jött létre, és ha sikerül megállapodni, akkor a CBA és a Co-op felosztaná egymás között az Profi és Match üzleteket.

Bizonytalanságot jelent,hogy nem tudni, a felvásárláshoz „segítséget” nyújtó politika mit várna el: például azt, hogy szakmapolitikai kérdésekben továbbra is együttműködjön a két hazai lánc? Ezzel kapcsolatban különböző véleményeket hallani: van, aki tényként említi, hogy a kormány elvárása egy magyar kereskedelmi szövetség létrehozása, míg a hazai láncok berkeiből úgy értesültünk, hogy nincs kapcsolat a felvásárlás és a szövetség között.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.