A kikötőben parkolnák le az Audit

A kormány a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőben, pontosabban annak úgynevezett gazdasági terminálján látná szívesen az Audi új logisztikai-beszállítói parkját, a beruházás helyszínéért Győrrel folytatott verseny azonban még nincs lefutva.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő ugyan a napokban pályázatot írt ki a gönyűi kikötő 16 hektárjának földhasználati jogára, részben vagy egészében logisztikai célú hasznosítására, ám kiderült: főként azért, hogy erre a területre is lehessen érdemi és érvényes ajánlatot tenni. Ettől függetlenül a létező forgatókönyvek közül most az látszik a legvalószínűbbnek, hogy a kikötőben horgonyoz le a beszállítói park.

Érthető a vetélkedés a logisztikai központért, hiszen a külföldi példák azt mutatják: ezek a létesítmények folyamatosan bővülnek, újabb szolgáltatások, cégek telepednek be, s számos új munkahelyet teremtenek. A beszállítói logisztikai centrum igényét az Audi tavaly bejelentett, több mint 900 millió eurós járműipari fejlesztése alapozza meg. A német konszern győri leányvállalatának beruházása újabb kétezer embernek ad majd munkát a jelenleg is 7500 munkatársat foglalkoztató üzemben.

Három hely került szóba a főként az Audit kiszolgáló logisztikai park helyszíneként. Kézenfekvőnek látszott Győr, ám a kormány a város közelében található gönyűi kikötőt támogatta inkább. Erre utal, hogy az Audi-fejlesztések koordinálására külön külgazdasági megbízottat nevezett ki Orbán Viktor miniszterelnök, mégpedig az autóiparban jártas Becsey Zsolt személyében.

Becsey rögtön nyilatkozott is, azt hangsúlyozta az MTI-nek, hogy a kormány minden feltételt biztosít ahhoz, hogy az Audi logisztikai parkja a gönyűi kikötőben épüljön fel.

Érthető a kormány szándéka, mert az uniós pénzekből megvalósuló kikötő jelenleg nem sikertörténet. A kész vasút még mindig nem működik, a vágányait tehervagonok tárolására használják. Amennyiben nem kap mielőbb érdemi funkciót a kikötő, s nem teljesíti a pályázatban vállaltakat, még az elnyert több mint ötmilliárd forintos támogatás visszafizetésére is kötelezhetik.

Határozottan versenybe szállt azonban a parkért Győr önkormányzata is. Borkai Zsolt győri polgármester, országgyűlési képviselő lapunknak azt mondta: Győr jobb feltételeket kínál az Audinak, mint a gönyűi kikötő, mert mindenképpen szeretnék elérni, hogy a városban létesüljön a beszállítói központ. Arra a kérdésre, hogy szerinte lesz-e ereje szembeszállni a városnak a kormányakarattal, Borkai határozottan kijelentette: „Nincs kormányzati nyomás, Győr továbbra is esélyes a projektre. Az elsődleges szempont az, hogy Magyarországra kerüljön a beruházás, ezen belül én nyilván Győr érdekében teszek meg mindent.”

Orbán Viktor nemrég Münchenben tárgyalt, ahol az Audi beruházása is szóba került. Úgy tudjuk, a miniszterelnök Bajorországban is lobbizott azért, hogy a beszállítói parkot Magyarországra telepítsék. Van – vagy volt – egy külföldi versenytársa is a két magyar településnek. A közeli Pozsonyban ugyanis létezik olyan park, amely kedvező feltételekkel befogadná a létesítményt. Ráadásul már ott készül a többi között a Q7-es Audi-modell s a Volkswagen-csoport több más autótípusa is.

A nemrég kiírt gönyűi tendert megelőzően az Audi is elindította saját meghívásos pályázatát, melyre csaknem húsz érdeklődő ajánlatát várja – erősítette meg a Népszabadság értesülését Lőre Péter, az Audi Hungaria Motor Kft. kormánykapcsolatokért is felelős kommunikációs igazgatója. Elmondta: a pályázatot az új járműipari fejlesztéshez kapcsolódó logisztikai szolgáltatásra, logisztikai-beszállítói park létesítésére írták ki. Szerepel a feltételek között, hogy ajánlatot Győrre és annak húsz kilométeren belüli körzetére lehet tenni. (Ebben a távolságban van a gönyűi kikötő is, viszont Pozsony egyértelműen kívül esik ezen a kilométerhatáron.) Az Audi dönti majd el, hogy melyik pályázat mellett voksol, ez lehet Győr, de akár Gönyű is. A fő szempont a gazdaságosság.

A győri üzemben jövőre már csaknem tízezer embert foglalkoztatnak
A győri üzemben jövőre már csaknem tízezer embert foglalkoztatnak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.