A 6×6 beelőzte a Főtaxit
Úgy tudjuk, az erről szóló dokumentumokat a pályázaton indult mindhárom cégnek – a két említett társaság mellett az RT 5 Taxi Kft.-nek – elküldték már. A tét nagy volt, az utóbbi évek egyik legnagyobb ilyen jellegű megbízásáról van szó. Mint ahogy arról korábban beszámoltunk: az MTVA két évre írt ki „taxi jellegű személyszállítási szolgáltatásra” közbeszerzési pályázatot, amelynek értéke maximum nettó 252 millió forint lehet. Az alap februárban eredményt hirdetett, a Főtaxit nevezte meg győztesként.
A második és a harmadik helyre sorolt társaságok, vagyis a 6×6 és az RT 5 ezután előzetes vitarendezési kérelmet nyújtottak be. Az általunk megismert dokumentumok szerint ebben arra mutattak rá, hogy a nyertes társaság ajánlatának több olyan eleme is van, amely problémásnak tűnik. Úgy tudjuk, a vidéki utak esetében a Főtaxi az alapdíjat, vagyis azt a tételt, amennyiért a megrendelt autó kiáll a címre, 0,01 forintban jelölte meg. A kilométerdíjra pedig a társaság nettó 200 forintos árajánlatot tett, amely a 27 százalékos forgalmi adót (áfa) is figyelembe véve már 254 forintos bruttó kilométerenkénti árat jelent. Ez utóbbi viszont ütközik a fővárosi önkormányzat taxis szolgáltatások díjait meghatározó, 31/1998. (VII. 16.) számú rendeletével, amely Budapesten bruttó 240 forintban maximalizálja a taxicégek által alkalmazható legmagasabb kilométerenkénti tarifát.
Ezzel kapcsolatban korábban lapunkat a Főtaxinál úgy tájékoztatták: a lehető legkorrektebb ajánlatot igyekeztek tenni. A félreértés oka az volt, hogy a tenderkiíró nettó árra kért ajánlatot, miközben a vonatkozó fővárosi rendelet és a taxitársaságok gyakorlata szerint a viteldíjat bruttó összegben határozzák meg. A problémát az jelenti, hogy a szolgáltatást végző taxis vállalkozók túlnyomó többsége alanyi áfamentes, s csak a kisebbség áfaköteles, tehát az azonos nettó ár kétféle bruttó árat eredményez. Elmondásuk szerint ezt a problémát a Főtaxi jóhiszeműen jelezte is a kiírónak.
Akárhogy is, a javított összegzés immár arra hívja fel a figyelmet, hogy a korábbi győztes 200 forintról szóló árajánlata jogsértő, mivel nem felel meg az ajánlati felhívásban előírt feltételeknek, ugyanis a kiírásban egyértelműen nettó ajánlatot kértek, míg a felolvasólapon azt bruttó értékként határozták meg. A 0,01 forint esetében pedig az MTVA azt jegyezte meg, hogy az gazdaságilag nem ésszerű, és kirívóan alacsony. Ismereteink szerint az új értékelést azzal zárják, hogy orvosolták a korábbi problémákat.
Az üggyel kapcsolatban kerestük az immár győztesként megnevezett 6×6 Taxi vezetését is, ám érdeklődésünket elhárították, mint mondták: az eljárás teljes lezárásáig nem kívánnak nyilatkozni. Az MTVA-nál pedig csak annyit válaszoltak kérdésünkre, hogy módosították az eljárás eredményéről készített összegzést.