'Azt hittem, kész terv van egy új nemzeti légitársaságra'

Még pár héttel ezelőtt sem gondolta volna Váradi József, a Malév úgy áll majd le, hogy nem veszi át a helyét egy új nemzeti légitársaság. A Wizz Air alapítója szerint azonban a piaci szereplők nagyrészt ki tudják majd tölteni az így kieső kapacitást.

- Elég erős a Wizz Air ahhoz, hogy állja az árversenyt a Ryanairrel?

- A Wizz Air nyolc éve repül Magyarországról, nyolc éve versenyzünk a magyar piacon. Elkötelezettek vagyunk Magyarország iránt, így volt ez eddig is, és így lesz a jövőben is. Szisztematikusan építjük a magyar légi közlekedési piacot, nem pedig jövünk-megyünk, ahogy éppen a szél fúj. Azt mindenkinek látnia kell, hogy a promóciós árak nem tarthatók fenn örökké, és a piac be fog állni egy egyensúlyi szintre. Itt minden légitársaság azért dolgozik, hogy befektetői elégedettek legyenek, akik nem abban érdekeltek, hogy elherdálják a pénzüket.

- Másfelől a Ryanair végső árai nem is olyan alacsonyak. Fogyasztóvédelmi és versenyjogi szempontból rendben vannak ezek a hirdetéseik?

- Feltételezem, hogy ezt a megfelelő hatóságok majd értékelni fogják, amennyiben panasz érkezik hozzájuk.

Váradi József nem menne le a  Ryanair szintjére
Váradi József nem menne le a Ryanair szintjére

- Milyen folyamat indította be ezt a látványos küzdelmet a cégek között?

- Magában a küzdelemben nincs semmi különös vagy meglepő: egy piacot most újraosztanak, és a tortából többen is akarnak részesedni. A stílus és az integritás hiánya az említett versenytárs részéről azonban figyelemre méltó. Mi nem kívánunk erre a szintre süllyedni.

- Korábbi információk szerint a Ryanairnek és a Wizz Airnek voltak közös tulajdonosaik, s ennek megfelelően alig volt útvonal, amin versenyeztek volna. Mi történt azóta?

- Úgy látom, hogy itt szeretik az összeesküvés-elméleteket. Versenytársak vagyunk.

- A Ryanair vádjai szerint a Wizz Air tulajdonosi struktúrája nem felel meg az uniós szabályoknak.

- Ez egyszerűen nem igaz. Jól tudják azt, amiről a Wizz Air az újságírókat is tájékoztatta: egy korábbi Ryanair-bejelentés nyomán, 2010-ben az Európai Bizottság az EU-törvényeknek megfelelőnek találta és elfogadta a Wizz Air tulajdonosi struktúráját, amely azóta sem változott. A társaság részvényeinek 96 százalékát uniós állampolgárok birtokolják.

- Helyes az a feltételezés, hogy a közeljövőben a két cégnek nemcsak az utasok, hanem a befektetők kegyeiért is meg kell küzdenie?

- A Wizz Air jelenleg egy privát társaság. Bár ez a jövőben változhat, de majd akkor menjünk át a hídon, amikor odaérünk.

- A Wizz Air tulajdonosi struktúrája és működése a versenytársak szerint nem transzparens. Nem kívánnak változtatni?

- Ki szerint nem transzparens a működésünk? A Wizz Air nem egy tőzsdén jegyzett cég, de eleget tesz mind a törvényileg meghatározott adatközlési szabályoknak, mind a piacon megszokott gyakorlatnak és etikai normáknak.

- A Malév leállása után önök és a versenytársaik is nagyon gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre. Piackutatás nélkül új járatok tucatjainak elindítását jelentették be...

- A Wizz Air a magyar légi közlekedési piac szereplője nyolc éve, nyilván kitapasztaltuk a piac logikáját. Ma már a jobb légitársaságok kész forgatókönyvekkel rendelkeznek a nagy piaci változásokra, és órák alatt aktiválják ezeket. Az EU-n belül kevés slotproblémás (a leszálláshoz szükséges résidő és engedély – A szerk.) repülőtér van, ahova a Wizz Air repül, így ezzel sem volt gond. Azért azt elmondom, hogy én az utolsó néhány hetet leszámítva nem gondoltam volna, hogy így áll le a Malév. Azt hittem, kész terv van egy új nemzeti légitársaság beindítására.

- Mit tart a magyar piac legnagyobb gyengéjének?

- Szerintem Magyarországnak rengeteg kiaknázatlan potenciálja van a turizmus, a minőségi munkaerő és az üzleti lehetőségek terén.

- Egyetért azzal, hogy a budapesti központú, hálózati légitársaság hiányában a reptér jelentősége csökken?

- A Malév komoly tranzitforgalmat bonyolított, és a leállással ez eltűnt. Az átszálló szerepet más repülőterek veszik át, de a piac be fogja tölteni a kialakult kapacitáshiányt. Így azt gondolom, csak kismértékben és csak a tranzitforgalom vonatkozásában csökken a Liszt Ferenc repülőtér jelentősége.

- Ilyen céget csak magas költségszint mellett lehet üzemeltetni?

- Ezt nem nekem kell megítélnem, a Wizz Air más üzleti modell alapján működik.

- Tényleg visszaadná a kétoldalú egyezmények alapján történő kijelöléseket, ha az állam alapítana új légitársaságot? S ha nem az állam, hanem egy másik külföldi befektető?

- Igen, készek lennénk visszaadni, ha létrejönne egy új nemzeti légitársaság. De amit még nem kaptunk meg, azt nem lehet visszaadni. A mostani exlex állapot senkinek sem jó.

- Miért nem kapta még meg a Wizz Air ezeket a kijelöléseket?

- Mi 24 órán belül jeleztük igényünket, a labda a légügyi hatóságnál pattog.

- Ön miért nem vállalkozik egy nemzeti légitársaság alapítására, akár egy másik üzletágként? Tapasztalata és szakértelme van, állítólag a kapcsolatai is jók a kormányzattal…

- A jó focista nem biztos, hogy jó kézilabdás is. Nézze, 2003-ban alakult meg a Wizz Air. Én hiszek ebben a cégben, azért dolgozom, hogy sikeres legyen. Nem gondolom, hogy bárhol máshol lenne a helyem.

- Mit gondol, mekkora tőkére lenne szükség egy ilyen társaság alapításához, reálisan hány gépet és célállomást lenne érdemes repülni?

- Én ezt nem tudom pontosan megítélni. A Wizz Airhez kevesebb mint 20 milliárd forint kellett.

- Miért nem hozták nyilvánosságra Oszkó Péter pozícióját a társaságban?

- Soha nem jelentettünk be új igazgatósági tagokat a nyilvánosságnak, a megfelelő hatóságoknál természetesen megtörtént a bejelentés.

- Milyen ismeretekkel és tudással segít a volt miniszter, miért ajánlottak neki igazgatósági pozíciót?

- Oszkó Péter a Wizz Air Holding Plc. igazgatóságának tagja, jogilag tehát nincs kapcsolatban a Wizz Air Hungary légitársasággal. Szakmai háttere, régiós tapasztalata, pénzügyi ismeretei alapján esett rá a választás.

- Mit gondol, hibázott?

- Nem gondolom, ez egy kollektív döntés volt.

- Hamarosan Debrecenből is indítanak járatokat. Megalapozott volt a döntés, vagy csak politikai gesztus?

- Biztos vagyok a debreceni járat sikerében, egyébként nem indítottuk volna el. A téma nem először vetődött fel, de mostanra éreztük eléggé fejlettnek a kelet-magyarországi piacot ahhoz, hogy repüljünk Debrecenből. Most még korai megmondani, hogy indítunk-e járatot más vidéki repterekről, de a debreceni operációt bővíteni szeretnénk.

- Pozsonnyal korábban már próbálkoztak. Nem kívánnak visszamenni, hogy borsot törjenek a Ryanair orra alá?

- Mi a gazdasági racionalitás alapján cselekszünk. A pozsonyi repülőtér túlságosan drága, ezért nem repülünk oda.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.