Kis lépés a Malévnak: minden járat felszállt tegnap
Az utasok optimizmusa azért is indokolt, mert legtöbbjüket nem érheti kár, míg az esetleges leállás esetén külföldön ragadtakról a kormány előre gondoskodott. A menedzsment közben keményen dolgozik a kormány által igényelt likviditási terven, amely azt hivatott jelezni a kabinetnek, meddig tudnak repülni saját forrásokból, és mikortól szükséges valamilyen finanszírozás bevonása a cégbe. Tudomásunk szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelenleg olyan cégeknél próbálkozik finanszírozást találni, melyeknek pozíciójukból adódóan fontos lehet a cég működése. Puhatolózó tárgyalásokat folytattak bankokkal is, többek között a Malév kisebbségi tulajdonosával, az orosz Vnyesekonombankkal is, amely forrásaink szerint egyelőre ódzkodik az ilyesmitől. A tárca lapzártánkig nem reagált az ezt firtató kérdésünkre.
A lapunk által megkérdezett kormányzati források és iparági bennfenntesek ugyanakkor vegyesen nyilatkoznak arról, mi történik abban az esetben, ha a repülést nem tudják finanszírozni. Míg vannak, akik úgy vélik, hogy a kormány nem készült B tervvel, egyre többen vannak olyanok is, akik úgy értesültek: több lehetséges légitársasággal is folytatnak tárgyalásokat arról, hogy ilyen esetben átvegyék a Malév hálózatának vagy egy részének a működtetését. Úgy tudjuk, több uniós társasággal is folyamatban vannak tárgyalások, s a kérdés csak az, hogy a cég képes-e talpon maradni egy esetleges megállapodásig. Egy EU-s cég egyébként viszonylag könnyen átvehetné a Malév feladatait, hiszen meglévő engedélyei birtokában lényegében pár napos előkészület szükséges ahhoz, hogy belépjen a magyar piacra.
A nagy kérdés tehát az, hogy meddig tudnak felszállni a légitársaság járatai. Ez ügyben a néhány naptól a két-három hetes időszakig terjednek az információk. Az ugyanakkor tény, hogy a Malév néhány partnere immár előre kéri a fizetést a jelenlegi cégtől, de ezt még tudják menedzselni. Ahogy ma áll a helyzet, a jövő hét lehet a vízválasztó.
A tegnapi kormányülésen is téma volt a Malév, de konkrét döntésről egyelőre nem tudni. Úgy tudjuk, ilyen nem is várható, csak abban az esetben, ha a szaktárcának sikerül találnia egy partnert, amely átveszi a feladatokat. Ez esetben a kormány dolga, hogy kijelölje ezt a céget a Malév közfeladatainak ellátására. Mindaddig azonban semmilyen döntés nem várható – például a repülőgépek leállításáról –, hiszen ezzel a kormány formálisan is felelősséget, mi több, konfliktusokat vállalna a hitelezőkkel szemben, s ennek külpolitikai kockázatai is vannak – fogalmaz névtelenséget kérő kormányközeli forrásunk.
Mi lesz a jegyekkel, ha leáll a cég?
Aki az interneten, kártyával vásárolta a repülőjegyét, az nem bukja a pénzét – igaz, elutazni sem tud. A kártyatársaságoknál egy visszatérítésre vonatkozó reklamációt kell kezdeményezni arra hivatkozva, hogy a szolgáltatást az ügyfél nem kapta meg, s a szokásos rendezési idő letelte (30–45 nap) után a bankok visszafizetik a pénzt, sőt vannak olyan pénzintézetek, amelyek az ügy kivizsgálásának kezdetén jóváírják az adott összeget az ügyfél számláján. Minderre fedezetet nyújt a Malév kártyatársaságoknál letétbe helyezett biztosítéka. Azok sem járnak pórul, akik utazási irodában vették a repülőjegyet, ők is számíthatnak jóváírásra.