Leáldozik végre az óratekergetőknek?

Januártól a járműnyilvántartás kötelező része az autó futásteljesítménye, amit némi pénz ellenében bárki lekérhet, ha használt kocsit vesz. Szakértők szerint ez fontos, de nem elégséges lépés a piac tisztulásához vezető úton.

Magyarországon évtizedek óta népsport a kilométerórák visszatekerése. A trabantos időkben ezt házilag is űzték, mert az egyszerű mechanikus műszereket fúrógéppel vagy az ablaktörlőmotorral a kívánt értékre lehetett könnyen visszapörgetni. A digitális korban már több hozzáértésre és eszközre van szükség, ezt pedig meg kell fizetni, de megéri, mert tíz-harmincezer forintért száz-kétszázezer kilométert is visszatekernek, ami akár milliós árnövekedést érhet eladáskor.

A magyar piacon az eladásra kínált használt autók kilencven százalékánál visszatekerik az órát, korrekt számot talán csak a pontosan vezetett és eredeti szervizkönyv adhat, ám már ezeket is hamisítják, ezért ennek hitelességét is ajánlatos ellenőrizni a márkakereskedés számítógépes nyilvántartásában.

Januártól az autók adásvétele, illetve műszaki vizsgája során leolvasott kilométeróra-állások is bekerülnek a központi járműnyilvántartásba. Az erről szóló törvénymódosítás mindenkinek lehetővé teszi majd, hogy ezekhez az adatokhoz korlátozás nélkül, 1250 forintos díj ellenében hozzáférjen. De vajon a rendelkezésre álló adatok alapján mennyire lehet elterjedt a kilométeróra visszatekerése, milyen változásokat hozhat a bevezetendő új szabályozás, illetve milyen további lépésekre volna szükség e gyakorlat hatékonyabb visszaszorításához?

Az autós szakportálokon kínált százezer személyautó többségénél a hirdetők feltüntetik a kilométeróraállást is: hétéves kor alatt arányuk 80 százalék felett van, és – bár folyamatosan csökkenő mértékben – egészen a járművek 18 éves koráig az autót kínálók többsége fontosnak tartja ezt az adatot feltüntetni. A kérdés az, mennyire bízhatunk ezekben az értékekben.

„A kínálat a kereslethez igyekszik igazodni, a vásárlók pedig sokszor teljesíthetetlen elvárásokat támasztanak, egyszerre szeretnének kedvező áron keveset futott autóhoz jutni – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – Fontos lélektani határ a 100 ezer kilométeres szint, nem meglepő tehát hogy a kínálatban nagyon sok autó a 85–100 ezer kilométer közötti futásteljesítménykategóriában sűrűsödik be, miközben kisebb mértékben szintén fontos határnak tűnik még a 125 ezres szint. Reálisan ennél jóval egyenletesebb eloszlást kellene kapnunk.”

Az évjárat szerinti átlagos kilométereket vizsgálva egyértelműen látszik, hogy a személyautók 3-4 éves koráig nagyjából 25 ezer kilométernyi éves futásteljesítménnyel hirdetik a járműveket. Ám ezután látványosan ellaposodik a görbe, és a bevallott éves futás átlagos mértéke tízezer kilométer alá csökken. Még ha a negyedik év után már csupán évi 15 ezer kilométer átlagos futást tekintenénk is reális átlagnak, a tizenkét éves autóknál a meghirdetett értékek már az ennek megfelelő szinttől is 25 százalékkal maradnak el.

Egyértelmű, hogy a kilométerórák manipulációja ellen fel kell lépni, mert az többszörösen is károsítja az autóvásárlót: egyszer a reálisnál magasabb eladási ár, majd a rosszabb műszaki állapot váratlan javítási költségei miatt. Súlyos károsodásokhoz vezethetnek a futásteljesítményhez kötött alkatrészcserék elmaradásai is. A kilométeradatok nyilvántartását előíró új szabályozás előrelépést jelent. A belga Car-Pass rendszer néhány év alatt töredékére szorította vissza a manipulációk mértékét, ám ott nem csupán a tulajdonosváltás és a műszaki vizsga, hanem minden olyan esemény során központilag regisztrálják a kilométerállást, amelynek során bármilyen javítást, átvizsgálást végeznek az autón, akár egy szűrőcsere esetén is.

A magyar rendszerben ugyanakkor – a műszaki vizsgák időzítésének megfelelően – új autók esetén négy, míg használt autó esetén is két év telhet el anélkül, hogy az autó futásteljesítményének alakulásáról újabb adatot rögzítenének. Ez elég hosszú intervallum arra, hogy egyes piaci szereplőknek időről időre megérje manipulálni a kilométer-számlálót. Az adatrögzítés során ugyanis nem vizsgálják az értékek realitását, így elegendő, ha a következő rögzítéskor valamivel magasabb érték kerül nyilvántartásba. „Egyelőre sok a kérdőjel az új szabályozással kapcsolatban: nem tudjuk, pontosan milyen rendszerben rögzítik az adatokat, mikor lehet majd elektronikusan is lekérni a szükséges információkat, és nem egyértelmű, hogy kapcsolódnak-e komoly szankciók a visszaélésekhez – sorolja a bizonytalansági tényezőket a Használtautó.hu ügyvezetője. – Szükséges, de vélhetően nem elégséges lépés ez a piac tisztulásához vezető úton.”

Ellenőrzött vétel

A futásteljesítménynél nem kevésbé fontos a műszaki vizsga időpontja és az állapotfelmérés. Ne sajnáljuk a pénzt hozzáértő és megfelelő felszereltséggel rendelkező szakemberre: egy teljes átvizsgálás 10-20 ezer forintba kerül, ami elenyésző összeg az autó árához és az eltitkolt hibák várható javítási költségeihez képest.

Szakszervizben ellenőriztessük a kormánymű, a féltengelyek, féktárcsák, betétek és a lengéscsillapítók állapotát. Súlyos kiadási tételt jelent, ha nem az előírásoknak megfelelően cseréltek olajat és vezérműszíjat a motorban. Lényeges a lambdaszonda és a katalizátor állapota, ez csak üzemmeleg motornál és műszerrel szakműhelyben ellenőrizhető, csakúgy, mint a kompressziós értékek. Árulkodók lehetnek az olajfoltok a motornál és a sebességváltónál.

Karambolra és karosszériajavításra utalhat az eltérő árnyalat és a vastagabb festékréteg, mely műszerrel ellenőrizhető: az eredeti gyári fényezés vastagsága kb. 120 mikron, a magyarországi szabályozás értelmében a gyári technológiával javított és 300 mikronos rétegvastagságút még újnak kell tekinteni, egy karosszériaelemet öt ponton érdemes mérni, és átlagot kell számolni.

Vásárlás előtt ellenőrizni kell az autó hatósági jelzéseit, motor-, valamint alvázszámát, érdemes ezeket egyeztetni a forgalmi engedélyben, valamint törzskönyvben szereplő adatokkal.

Az eladásra kínált használt kocsik kilencven százalékánál visszatekerik az órát
Az eladásra kínált használt kocsik kilencven százalékánál visszatekerik az órát
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.