A nagy összeesküvés: Volánbusz az alvállalkozók ellen
Megforgatta a volánt Mészáros László. A Volánbusz Zrt. vezérigazgatója korábban a Magyar Rádió gazdasági alelnöke volt, de félévnyi volános múlttal a háta mögött egy pénteki konferencián máris a közösségi közlekedés átalakításáról tartott előadást. Hallgatósága azonban éppen arra nem kapott választ, hogy az előadó saját cége háza táján mire készül. A többségnek be kellett érnie az iho.hu-n megjelent hírekkel, melyek szerint a Volánbusz elszámolási vitában áll alvállalkozóival. Aki ennél többet tud, inkább hallgat. Holott a bennfentesek szerint a társaságnál összeesküvés zajlik.
Önmagában már az is óriási botrányt okozhat, ha a Volánbusz egy hideg téli reggelen esetleg nem tud majd eleget tenni közszolgáltatási kötelezettségének, és az eddig az alvállalkozók buszait használó utasok Pest megye seregnyi településén a megállókban maradnak. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) felügyelete alatt működő buszos cég azonban közleményében még a leállás lehetőségét is elutasította, és sérelmezte, hogy az elszámolási vitájukról szóló hírek megkérdezésük nélkül láttak napvilágot.
Más kérdés, hogy kommunikációs igazgatóságuktól az sem tud meg semmit, aki kérdez. Lapunk legalábbis hiába próbálkozott, a társaság csupán a tárgyalások tényét erősítette meg. Azt már nem, hogy a Volánbusz bajban van. Méghozzá azért, mert ahelyett, hogy rendezte volna a Kontakt-Busz és a T & J Busz-Projekt Kft. vitatható, mindenesetre aláírt megállapodásokban rögzített üzemanyag- és lízingdíj-kompenzációs igényeit, egyszerűen visszaküldte számláikat. Így az alvállalkozók bevétellel nem fedezett kiadásaikat hónapok óta zsebből fizetik.
Ez azonban nem mehet így a végtelenségig, közeledik a hajnal, amikor az üzemanyagtartályok végleg kiürülnek, a buszok nem tudnak elindulni. Ha ez bekövetkezik, előfordulhat, hogy egy ideig nem lesz, aki elszállítsa az utasokat Gödöllő–Vác térségében és a Zsámbéki-medence településein. Amin az sem változtat, hogy az MNV felszólította a Volán-társaságokat nélkülözhető buszaik átadására. A 160-180 egységből álló „felmentő sereg” egyelőre nem akar összeállni.
A buszok leállása ezzel együtt csak a vihar előszele. Még nagyobb lenne a felháborodás, ha esetleg kiderülne: a munkába, iskolába járók százezreinek életét a Volánbusz piac- és autóbuszszerzési ambíciói keserítették meg, a buszjáratok átmeneti ellehetetlenülése pedig eleve benne volt a tervben. Márpedig, magukat megnevezni nem kívánó volános vezetők szerint a „szerzés vágya” szerephez juthatott az alvállalkozók kezelésén.
A Volánbusznál évek óta fontolgatják cégük szolgáltatási területének kiterjesztését az ország középső régiójára. Ennek azonban még nem érkezett el az ideje. A központosított szervezetek kialakítását zászlajára tűző kormányzat idején viszont a társaság vezetése úgy érezhette: jó pontokat szerezhet az előző politikai kurzus idején leszerződött alvállalkozók kiseprésével. Amihez fogást szolgáltat, hogy a Volánbusz területén dolgozó cégek eredeti vállalkozási szerződésük bevételéből a gazdasági válság kirobbanása óta nem jönnek ki. Autóbuszaik devizában számolt lízingdíjának fizetéséhez éppen úgy kompenzációs megállapodást kötöttek, mint a dráguló dízelolaj árának fedezéséhez.
Mindez nem azt jelenti, hogy a Volánbusz végleg szakítani szeretne az alvállalkozókkal. Ennek ellenkezőjét jelzi, hogy a társaság januártól külsősök kezébe adná nemzetközi járatai üzemeltetését. Emellett 22 távolsági és nemzetközi forgalomba használható autóbusz bérlésére is elindította közbeszerzési eljárását. Mindenesetre jelenlegi partnerei tönk szélére juttatásához elégnek látszik kompenzációs számláik kifizetését megtagadni.
A Volánbusz a takarékoskodás jegyében több tízmillió forintot „spórolt” meg ezzel a lépéssel. Hogy pontosan mennyit, a kérdések megválaszolását ugyancsak elkerülő alvállalkozók nem mondják el. De az így is kiderült: ha kényszerűségből leálló autóbuszaikat a finanszírozó bank visszaveszi, a járművek többsége a Volánbusznál köthet ki. Az alvállalkozók kiszállása ellen magát évekkel ezelőtt biztosítani igyekvő állami szolgáltató ugyanis állítólag azzal a feltétellel szerződött partnereivel, hogy elővételi jogot kapott járműveikre. Ha ez így van, már csak azt kell kivárnia, amíg a bank valóban felajánlja nekik a buszokat. Lehetőleg minél olcsóbban.
A Galgamácsa, Erdőkertes, Fót, vagy éppen Zsámbék buszmegállóiban fagyoskodó, buszra egy reggel hiába váró utasok joggal gondolhatják majd: a Volánbusznál talán számítottak a kifizetetlen alvállalkozók járműveinek leállására. De remélhették azt is, hogy a mellettük dolgozó 23 Volán-társaság valahogy majdcsak összeadja a hiányzó buszokat, arra az időre, amíg az alvállalkozók kocsijait sikerül kivásárolni a banktól. Ha ennek ellenére mégsem jön a busz, valami nem a terv szerint alakult.
Mindez azonban még nem minden. A történethez hozzá tartozik az is: az alvállalkozók nem feltétlenül 3-5 éves autóbuszaik elvesztésével járhatnak a legrosszabbul. Ennél nagyobb gondot jelentene, ha alvállalkozói szerződéseik 2012 december 31-i lejárta után nem tudnának munkát adni kocsijaiknak. Miközben ugyanis a buszok lízingdíját két-három évig még biztosan fizetni kell, az újnak a legjobb indulattal sem nevezhető járművekkel meglehetősen nehéz lesz elfogadható bevételt ígérő feladatra leszerződni. Pláne, ha a következő évek közbeszerzési eljárásain esetleg csak új eszközökkel rendelkezők vehetnek majd részt.
A részletre vett gépkocsija kulcsát a banknak átadni kényszerülő autós tudja: a lízingcégek behajtják a veszteséget az adóson. Így a buszos cégek sem menekülhetnek meg tartozásaik rendezésétől. Ha buszaik a banki tartozásnál olcsóbban kerülnek új tulajdonoshoz, a különbözetet ki kell fizetniük. Feltéve, hogy a banknak lesz kin követelnie a tartozást. Míg ugyanis a magánautós nem mehet csődbe, a Volánbusz alvállalkozóit akár fel is lehet számolni. Márpedig arra semmi garancia, hogy kasszájukban a felszámoló találna fedezetet a bank követeléseire.
Egyelőre a Volánbusz még tárgyal alvállalkozóival, és a járandóságukat váró cégek sem állították le buszaikat. Felszámolási kérelmet pedig lapunk értesülései szerint egyedül a Volánbusz ellen adtak be. A stratégiai szolgáltatónak számító cég megszűnésével azonban aligha kell számolni. Így a buszmegállókban még remélhetnek.